Annons
Annons

Re: Första intryck Ceed CRDi SW Komfort -10

22
mats skrev:Sen har jag upptäckt att bilen inte rullar bakåt i uppförsbacke, håller sig kvar ca 3 sekunder. Är väl bra, men blir problem när grabben skall övningsköra och lära sig starta i backe, men det får väl gå.
Jo, fast det kan ju knappast läggas på minussidan, det är ju en funktion som är avsedd att fungera så just för att underlätta när man släpper upp kopplingen i en backe, jag tycker det är en mycket trevlig funktion. Ser man det som ett minus så är väl även backvarnaren en sådan, den underlättar ju vid fickparkering och det är ju inte säkert man har backvarnare på uppkörningen heller :).

Re: Första intryck Ceed CRDi SW Komfort -10

23
jag körde precis Göteborg - Sälen ToR. Snittade 0,52 men då ingick en massa småkörningar till backen etc + tomgångskörning för att värma bilen. Upp till Sälen hade jag ett snitt på 0,44. Allt enligt färddatorn. Har inte kontrollmätt. Bilen fullpackad med fru & barn, pulkor, mat etc etc. Körde lugnt och kopplade in mig i ledet och körde aldrig om ngn om de inte låg under hastighetsbegränsningarna.

Kör på Nokian WR och är nöjd med däcken. Intressant är att jag i januari var i Hafjell och vi hade en V70 med Hakkapelitta dubbfritt + en Chevrolet "Voyager" (vet inte vad Chevas motsvarighet heter) med Nokian WR. Volvon körde fast i snön plus halkade i diket en gång. Chevan gick som tåget såväl i 30 cm snö + isbanor. Den var dock fyrhjulsdriven vilket säger allt om hur bra det är.

Det enda jag kan klaga på är spolningen till vindrutan. Är för klen. Men det funkar och inget jag ligger vaken om nätterna för. Vår utetermometer har fått fnatt i vinter men fungerar nu igen när det har tinat. En annan intressant detalj är att Kia:ns strålkastare skitar igen mindre än min 9-3:a -07 som har spolning. Uppenbarligen bra design på strålkastarna som gör att skiten blåser bort. Eller också kör jag tillräckligt fort :shock:
KIA CEE´D SW 1,6 CRDI 2010 KOMFORT

Re: Första intryck Ceed CRDi SW Komfort -10

24
Har också upplevt spolningen som väldigt snål. Men, efter snöovädret i julas när bilen helt plötsligt täcktes av 50 centimeter snö gjorde jag rent ordentligt och nu är det tryck så man nästan vill hoppa baklänges när man spolar.
hansbjork skrev:jag körde precis Göteborg - Sälen ToR. Snittade 0,52 men då ingick en massa småkörningar till backen etc + tomgångskörning för att värma bilen. Upp till Sälen hade jag ett snitt på 0,44. Allt enligt färddatorn. Har inte kontrollmätt. Bilen fullpackad med fru & barn, pulkor, mat etc etc. Körde lugnt och kopplade in mig i ledet och körde aldrig om ngn om de inte låg under hastighetsbegränsningarna.

Kör på Nokian WR och är nöjd med däcken. Intressant är att jag i januari var i Hafjell och vi hade en V70 med Hakkapelitta dubbfritt + en Chevrolet "Voyager" (vet inte vad Chevas motsvarighet heter) med Nokian WR. Volvon körde fast i snön plus halkade i diket en gång. Chevan gick som tåget såväl i 30 cm snö + isbanor. Den var dock fyrhjulsdriven vilket säger allt om hur bra det är.

Det enda jag kan klaga på är spolningen till vindrutan. Är för klen. Men det funkar och inget jag ligger vaken om nätterna för. Vår utetermometer har fått fnatt i vinter men fungerar nu igen när det har tinat. En annan intressant detalj är att Kia:ns strålkastare skitar igen mindre än min 9-3:a -07 som har spolning. Uppenbarligen bra design på strålkastarna som gör att skiten blåser bort. Eller också kör jag tillräckligt fort :shock:
Forumgrundare
2017 Kia Niro (sjätte Kian)
Hälsa gärna på min hemsida:
http://www.bergting.com

Re: Första intryck Ceed CRDi SW Komfort -10

25
Har haft samma problem som "hansbjörk" med termometern. Var in till verkstaden och fick det åtgärdat. Det var brott på en kabel som sitter precis innanför frontgallret. Fixades snabbt av verkstaden. Vad det gäller vindrutespolningen har jag också samma problem, men där hade verkstaden inget förslag till lösning. Skrev därför ett mail till Kia Sweden om detta för över en vecka sedan, med ännu inte fått något svar. Vet inte hur jag ska tolka det. Ointresse eller att inget förslag till lösning finns. :oops:
Kia cee´d SW 1.6 CRDi ECCO 2010

Re: Första intryck Ceed CRDi SW Komfort -10

26
Hasse skrev:Har haft samma problem som "hansbjörk" med termometern. Var in till verkstaden och fick det åtgärdat. Det var brott på en kabel som sitter precis innanför frontgallret. Fixades snabbt av verkstaden. Vad det gäller vindrutespolningen har jag också samma problem, men där hade verkstaden inget förslag till lösning. Skrev därför ett mail till Kia Sweden om detta för över en vecka sedan, med ännu inte fått något svar. Vet inte hur jag ska tolka det. Ointresse eller att inget förslag till lösning finns. :oops:
Hej Hasse,

Hoppas inte på för mycket av KIA Sweden.
Har själv skickat mail före jag köpte bilen för att få lite mer klargöranden kring garantin (olika handlare gav olika uppgifter).
Detta var några månader sedan, har inte fått något svar till dags dato.
Märk väl att detta var INNAN jag köpte bilen (förklarade i mailet att jag funderade på att köpa Ceed) och att KIA inte ens då bemödade sig att besvara frågorna.
Finns inte ens ett telefonnummer på hemsidan man kan ringa. Vid kontakt är man hänvisad till mail (som man uppenbarligen inte svarar på :) ). Lite väl ljusskyggt kan tyckas.

Har för övrigt inte fått det av säljaren utlovade användarnamnet och lösenordet till "minkia.se" heller.

Jag får tillbaka bilen imorrn från verkstaden och då skall bla vindrutespolningen vara fixad, jag återkommer med hur verkstaden löste problemet.
KIA CEE´D SW 1,6 CRDI 2011 KOMFORT

Re: Första intryck Ceed CRDi SW Komfort -10

27
Hej! Det som gäller med garantin enligt min säljare är det som står i serviceboken.
Det står ganska klart att det som inte ingår i 7-årsgarantin är stereon, batteriet och vissa åtaganden om avgassystemet. Som jag och säljaren tolkar det ingår avgassystemets hårdvara i den 7 åriga garantin, men utsläppsvärdena i 5 år. Stereon är 3 år och batteriet är 2 år. Sedan är det väl (antar jag) förslitningsdelar som bromsar och torkargummin. Jag har inte serviceboken framför mig, men jag tror det var allt!

Re: Första intryck Ceed CRDi SW Komfort -10

28
Christer.no1 skrev:Hej! Det som gäller med garantin enligt min säljare är det som står i serviceboken.
Det står ganska klart att det som inte ingår i 7-årsgarantin är stereon, batteriet och vissa åtaganden om avgassystemet. Som jag och säljaren tolkar det ingår avgassystemets hårdvara i den 7 åriga garantin, men utsläppsvärdena i 5 år. Stereon är 3 år och batteriet är 2 år. Sedan är det väl (antar jag) förslitningsdelar som bromsar och torkargummin. Jag har inte serviceboken framför mig, men jag tror det var allt!
Jag har fått olika uppgifter från olika handlare när jag frågat.
Exempelvis länkarmar, krängningshämmare, turbo och katalysator, vissa handlare säger att dessa är förslitningsdelar/förbrukningsvara och omfattas därför inte av garantin, andra handlare säger att i princip allt utom bromsskivor och belägg omfattas av garantin.

För att undvika att garantiärenden skall bli olika bedömda hos olika verkstäder önskade jag få lite mer klargöranden av KIA centralt. Har som sagt inte fått något svar.

Värsta scenariot är ju att katalysatorn går sönder och att man lämnar in bilen till "fel" verkstad som säger att den inte omfattas av garantin. En katalysator till Ceed kostade för några är sedan 27 000:-, till nya Venga kostar den hela 40 000 (OBS inget aprilskämt).

Känns just nu lite som ett lotteri att bedömningen verkar variera mellan olika verkstäder. Ett lotteri som i värsta fall kan bli väldigt kostsamt för oss kunder.
Denna "luddighet" och olika tolkningar vad som gäller gynnar enbart KIA och verkstäderna, som istället för att få ett utlägg för garantireparation istället får in inkomst när en naiv kund betalar för både delar och arbete.
Så här funkar det i och för sig hos samtliga bilmärken, men med KIA:s prissättning på reservdelar kan det bli extra kostsamt.
KIA CEE´D SW 1,6 CRDI 2011 KOMFORT

Re: Första intryck Ceed CRDi SW Komfort -10

30
Hasse skrev:Hej Backis!

Nä, du har nog rätt i det. Kundvård verkar inte vara deras starka sida och ändå är det så viktigt. Tacksam för att du hör av dig angående vindrutespolaren.
Hej,
måste erkänna att jag varit skeptisk till garantin och KIA Sverige efter diverse problem, men när jag skickade ett mail gällande ett garantiärende som dragit ut på tiden hörde verkstaden plötsligt av sig inom en vecka. Verkar som Kia Sverige tar kunderna på allvar - hela iden med 7-års garanti är ju att sälja fler bilar och sköter man inte sina åtaganden kommer Kia's succé bli en kortvarig historia med dåligt rykte.

Själv har jag fått bytt ganska mycket på bilen när felen väl blivit konstaterade av verkstaden. Förenade Bil i Mölndal har verkligen ryckt upp sig - mycket bra erfarenhet av dem den sista tiden. Trevlig personal och bra service!

- stereo (gick bara att starta 1 gång av 50, vissa perioder inte alls)
- ACC styrdatorer (ACC gav ingen kyla på sommaren och dålig värme på vintern!)
- solsensor (saknades från fabrik)
- krängninghämmarstag fram (bilen klonkade)
- skruvat åt 'framvagnen' (bilen skramlade)
- spolarpump (skulle vara en ny modell med starkare tryck - fungerar bättre, men inte alls bra). Verkstaden beklagade denna konstruktion. Får se om det blir någon ytterligare uppdatering.
- justerat handbromsen 3 ggr efter att den slutat fungera (tar nästan för snabbt nu)

Just nu fungerar bilen bättre än den gjorde som ny (gått 3500 mil nu)...verkar som om justeringen av framvagnen gjort bilen mycket mer riktningsstabil och styrningen känns mindre diffus. Kanske inbillning, men känns som en helt ny bil att köra.

Kanske finns liknande åtgärder även för 2010 modell (spolning/styrning etc)?
KIA cee'd SW 1.6 CRDI Komfort -2008
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"