Annons

Första intryck Ceed CRDi SW Komfort -10

1
Tänkte dela med mig av några första intryck av bilen efter premiärturen - något av det jag själv skulle vilja ha svar på om jag var spekulant på Ceed SW. Körde 35 mil från Malmö till Västergötland (fortsätter uppåt imorgon):

Mest landsvägskörning, med ett par stopp på vägen, nya dubbdäck, blöt till något snömoddig vägbana.
Snitthastighet: 88 km/h
Snittförbrukning: 5,1 l per 100km

Körde relativt lugnt utan att överdriva, mest 90 till 120-vägar. Lastad med sommardäck, ett par väskor och en fyraåring. Förbrukningen är enligt färddatorn, ska kontrollräkna imorgon. Räknar med att den dragit något mer i praktiken, men är jag klart nöjd för ny diesel med dubbdäck i rådande väder. Jag misstänker att en del rapporterad hög förbrukning kan ha att göra med - förutom stadskörning - att SW:n verkar vara lite vindkänslig? Ingen fara på något sätt men den momentana förbrukningen ökar märkbart i vinddrag från lastbilar, mot- eller sidvind i slättlandskap osv.

I övrigt är jag klart nöjd med bilen så långt! Skön att köra, fint vrid i motorn. Klart godkänd ljudanläggning för att vara fabriksmonterat. Materialval, instrumentering och nya färddatorn tycker jag är ett litet lyft från tidigare modellen. Stötdämparna känns något mjukare än förra modellen även om den fortfarande är ganska styvt dämpad (vilket jag dock trivs med). Stolarna är relativt hårda men sköna. Kanske lite smal skålning om man har rejäl axelbredd? Ljudkomforten är OK, ett steg framåt jämfört med förra modellen, men hjulhusen kunde dämpats ytterligare. Det och väl korta stolsdynor för lite längre personer som jag, är egentligen det enda negativa jag hittat hittills. Ett par saker känns lite ovana (bromsarna tar nästan för bra och styrservot minskar rätt mycket i högre hastigheter) men det är rena vanesaker. Jag köper förresten aldrig mer en bil till utan farthållare och helautomatisk klimatanläggning... :) Under förutsättning att jag slipper en massa garantiärenden och annat krångel, känns bilen som ett kanonköp.
----------------------------------------------
Kia Ceed SW CRDi 1.6 (komfort), 2010
Kia Sportage 2.0 4WD EX, 2008
Annons

Re: Första intryck Ceed CRDi SW Komfort -10

2
Bra skrivet!. Kul att starta en tråd om intryck av denna modell.

Kan bara hålla med dig om de första intryck du skriver. Har bara hunnit köra upp en halvtank på de 5 v som vi haft bilen :D , så intrycken är fortfarande begränsade. Stackars bilen har inte fått uppleva plusgrader än... :lol:

+skönt motor och 6 petad låda
+bra innerutrymmen
+känns gedigen
+skönt ratt och "sportig" förarplats
+Ser rätt bra ut

-korta sittdynor
-galen självlåsning( som jag tagit bort, men att man ska betala för en korkad funktion...)
-okänsliga bromsar, kräver tilvänjning

JA det kommer mer + och - hur mer man kör.. :D

En ska som skulle vara kul att veta. Är den 6e växlen som verkligen är en överväxel på gott och ont.
Känns som man måste ligga i minst 95 för att den ska orka.
Skulle vara kul och veta hur bilen skulle orka med en såkallad "dieselbox". Skulle det orka mer på 6an och ev bli ännu snålare?.
Vem blir första med en box på en 10a?... :D
Cee´d Crdi SW-10a

Re: Första intryck Ceed CRDi SW Komfort -10

3
Efter ytterligare 30 mil och en tankning kan jag, något förvånande, konstatera att färddatorn i stort sett verkar stämma. Under resan sjönk den beräknade förbrukningen till 5,0 l/mil och efter tankning och kontrollräkning slutade det på 5,1.

Själv petar jag in 6:an från 80-85 km/h om det inte är kraftigt uppförslut. Ingen hastighet att acca för en omkörning men motorn verkar inte farligt ansträngd. Självlåsningen har jag inte tänkt så mycket på än men det finns väl tid att hinna reta sig på den så småningom... ;)
----------------------------------------------
Kia Ceed SW CRDi 1.6 (komfort), 2010
Kia Sportage 2.0 4WD EX, 2008

Re: Första intryck Ceed CRDi SW Komfort -10

7
Liten uppdatering av läget efter 200 mil:

- Inga fel ännu bortsett från ett mycket svagt knirrande ljud på förarsidan (instrumentpanelen?). Inväntar första service, inget akut och ganska svårt att höra ännu.

- Rekord på dubbade däck, 30 mil mellan Tällberg i Dalarna och Flen i Sörmland: 0,45 l/mil! Trodde aldrig vi skulle nå det på vintern. Iofs landsvägskörning men varierande hastighetsbegränsningar mellan 30 och 100 km/h. Ett par omkörningar och paus i Insjön och Norberg. Barmark på vägarna och någon enstaka plusgrad. Vet inte varför jag kom ner ytterligare några centiliter per mil nu. Har svårt att tro att det skulle bero på ACP-dieseln vi tankade sist även om jag hört att den ska ge lägre bränsleförbrukning... Tror mer på barmarken och inkörningen av motorn.

- Med vardagskörning ett par kilometer till förskolan och en massa kallstarter var jag uppe i 0,62-0,63 vilket väl ändå var förväntat och hyfsat.

- Tankade Preems ACP-diesel i Borlänge och fick en liten dusch över mig på slutet... Grovt tankmunstycke, har aldrig hänt på andra stationer.

- Stop and go-funktionen fungerade fint enda dagen då det var mer än två plusgrader. Lönar sig säkert knappast men den funkar i alla fall som den ska.

- Litet irritationsmoment att bakluckan inte stänger ordentligt om man bara släpper ner den. Men displayen visar det i alla fall tydligt...

- Vit bil... Man får åtminstone press på sig att tvätta hyfsat regelbundet.
----------------------------------------------
Kia Ceed SW CRDi 1.6 (komfort), 2010
Kia Sportage 2.0 4WD EX, 2008

Re: Första intryck Ceed CRDi SW Komfort -10

8
Har haft min i ca 7 veckor. Åkt 500 mil.

+ Bränsleförbrukning

- Automatisk dörrlåsning (fick detta borttaget utan kostnad)
- Ingen radiomottagning. Har varit så sedan bilen var ny. Signalförstärkaren skall bytas på verkstad.
- Vindrutespolningen når ej upp på rutan. Dåligt tryck. Känt problem, enligt verkstad har KIA i dagsläget ingen lösning på problemet. Har varit så sedan bilen var ny.
- Farthållaren har slutat fungera vid flertalet tillfällen. Verkstad skall felsöka.
- Oljud från transmissionen, vid vissa varvtal på 6:e växeln. Felet uppkom vid ca 150 mil. Skall in på verkstad för byte av drev i växellådan.
- Molande oljud från framvagnen. Uppkom vid ca 400 mil. Misstänker att det är ett hjullager. Verkstad får kolla upp detta.
- Ratten är lite sned. Dvs när man kör rakt fram får man hålla ratten lite snett. Har varit så sedan bilen var ny. Det minsta problemet i relation till alla andra, kan nog lära mig att leva med detta.

Ja det var ju inte många positiva intryck just nu. Men om verkstaden fixar problemen på ett bra sätt och bilen är problemfri framöver så så kan jag givetvis omvärdera detta.

Just nu är känslan: "Allting går att sälja med mördande reklam, kom och köp konserverad gröt". Har i ärlighetens namn aldrig haft en ny bil som varit behäftad med så många fel.
Senast redigerad av Backis den 25 mar 2010, 12:54, redigerad totalt 1 gånger.
KIA CEE´D SW 1,6 CRDI 2011 KOMFORT

Re: Första intryck Ceed CRDi SW Komfort -10

10
Hej Backis!

Jag har problem med vindrutespolningen, precis som du. Var in på verkstaden Bilmetro i Gävle för att få det åtgärdat i samband med att dom fixade ytterteperaturmätaren som fått fnatt. Vad jag förstår har man en intern datasajt där man kan få tipps från andra verkstäder om åtgärdande av lite udda fel. Att felet var vanligt kunde jag förstå, men hur det skulle åtgärdas fick vi inget tipps om. Verkstadskillen utgick då från att man jobbar på problemet från centralt håll. Jag har därför sänt en längre mail till Kia Sweden för att få reda på om man jobbat klart. För det är ju så, att detta är inget nytt problem utan det har faktiskt funnits ett tag. Väntar nu med spänning på ett svar. Så håll ut, jag hör av mig när det kommer. Annars har min bil gått bra är uppe i lite drygt 630 mil sen slutet av december och allt har funkat. Motorn är en pärla, även om den drar mer bränsle en vad som uppgetts.
Kia cee´d SW 1.6 CRDi ECCO 2010
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"