Smulan skrev:Har märkt att handbromsen börjat ta långt upp och till slut på sista hacket.
Läst här i forumet att det tydligen är nåt stag som blir krökt så jag tog en titt under bilen för att se var det skulle kunna vara. Hittade bara en vinkel ute vid hjulen som skulle kunna åstadkomma fenomenet att vajrarna slackas. Se bild som är tagen uppifrån inne i skärmen på höger sida.
Handbroms.jpg
Med hjälp av en stor skruvmejsel instoppad uppifrån kunde jag räta ut vinkeljärnet så att det blev 90 grader igen, var böjt till höger och in mot bilen, ut från bromsskölden innan min uträtning
Vet någon om det är detta järn som Kia byter ut för dom som klagar?
Det där är järnet som byts, ja, den nya typen har en förstärkning i form av en pressning (bead). Dock är det INTE i 90 graders vinkel från början utan lite böjt in mot bilen även när det är helt nytt så du har ändrat originalkonstruktionen. Har jobbat med kia i 5 år och hittills aldrig behövt byta dessa järn. Har haft kanske 2 bilar på 5 år som järnen hade böjt sig lite på, där smordes mekanismerna upp och järnen böjdes tillbaka med en tång (detta var lååångt innan den nya konstruktionen togs fram).
Oftast enl. min personliga erfarenhet beror "dålig handbroms" på ceed på:
Kärvande eller helt fastrostade mekanismer som drar isär handbromsbackarna
Min lösning:
1. Ta isär bakbromsarna helt, tag ut mekanismerna, rengör (fila eller blästra), smörj upp, sätt ihop, justera ut bromsbackarna vid hjulen, om spaken fortfarande är slapp, justera vajrarna vid spaken.
2. Om den fortfarande tar dåligt, släpp justeringen vid spaken och byt fästjärnen till vajrarna, justera vid spaken igen.
Oftast räcker steg 1 för att få handbromsen riktigt tajt på första hacket. (har gjort detta MÅNGA gånger på ceed...)
Poängterar även:
1. En bil som gått 5000 mil är INTE en "ny" bil, även om den bara är ett år gammal.
2. Demont & smörjning av handbromsens mekanismer inne i trumman är inget som ingår på någon service på NÅGOT bilmärke.