Annons

HANDBROMS, FARTHÅLLARE

1
Har en Kia Ceed disel -12 som gått 5000 mil och varit jätte nöjd med bilen tills för ca 3 månader sedan. Först började farthållaren att hänga sig. Gick ej ibland att få i den efter att man lagt ur den. Brydde mig inte så mycket då man fortsatte köra manuellt. För 2 veckor sedan var min kia parkerad vid våran infart som har en liten backe ner mot vårat garage. Jag satt i bilen och la ur växeln och drog åt handbromsen pga av liten nedförsbacke. Bilen stod still och jag hoppade ur, drog igen bil dörren och min Kia rullade alldeles av sig själv ner för garage backen in i stenmuren och in i garaget. Hur är detta möjligt när en handbroms på ny bil är åtdragen. Försäkringsbolaget menar på att detta ej kan hända så jag måste gjort något fel och självrisken slutade på 6250 kr. Jag kommer aldrig mer att köpa en kia då detta med handbromsen verkar vara ett känt problem som kia inte vill ta på sig. TRÅKIGT=(
Annons

Re: HANDBROMS, FARTHÅLLARE

4
Gällande handbromsen så har jag råkat ut för exakt samma sak. Du drar åt handbromsen och tror att allt är frid och fröjd. Vad som händer är att hela handbromspaketet vid hjulet flyttar på sig, d.v.s den är inte åtdragen alls.
Ett känt fel som Kia inte bryr sig om. Har lämnat in bilen för detta vid servicen men får inte ens en kommentar.
Det här kan ju orsaka olyckor med dödlig utgång.

5
Har märkt att handbromsen börjat ta långt upp och till slut på sista hacket.
Läst här i forumet att det tydligen är nåt stag som blir krökt så jag tog en titt under bilen för att se var det skulle kunna vara. Hittade bara en vinkel ute vid hjulen som skulle kunna åstadkomma fenomenet att vajrarna slackas. Se bild som är tagen uppifrån inne i skärmen på höger sida.
Handbroms.jpg Handbroms.jpg Visad 6351 gånger 20.07 KiB
Med hjälp av en stor skruvmejsel instoppad uppifrån kunde jag räta ut vinkeljärnet så att det blev 90 grader igen, var böjt till höger och in mot bilen, ut från bromsskölden innan min uträtning. Ganska mjukt järn och tokig konstruktion, nu tar dock handbromsen längre ner igen och jag slapp en massa krångel med att boka tid med verkstan, få in bilen osv, osv. Får vara lite försiktig med att dra åt handbromsen i fortsättningen, får se hur det går på besiktningen som jag skall in på för första gången om några veckor.
Vet någon om det är detta järn som Kia byter ut för dom som klagar?

6
Jag klagade varje service på min handbroms så Bergners Bil (Umeå) bytte ut mitt gamla stag till ett ny kraftigare variant för nått år sen. Tyckte dom sa att det var ett vanligt fel och att Kia tagit fram de nya stagen.
Kia Cee´d 1.6 CRDI SW aut - 13 Matrix Brown

7
Smulan skrev:Har märkt att handbromsen börjat ta långt upp och till slut på sista hacket.
Läst här i forumet att det tydligen är nåt stag som blir krökt så jag tog en titt under bilen för att se var det skulle kunna vara. Hittade bara en vinkel ute vid hjulen som skulle kunna åstadkomma fenomenet att vajrarna slackas. Se bild som är tagen uppifrån inne i skärmen på höger sida.
Handbroms.jpg
Med hjälp av en stor skruvmejsel instoppad uppifrån kunde jag räta ut vinkeljärnet så att det blev 90 grader igen, var böjt till höger och in mot bilen, ut från bromsskölden innan min uträtning
Vet någon om det är detta järn som Kia byter ut för dom som klagar?
Det där är järnet som byts, ja, den nya typen har en förstärkning i form av en pressning (bead). Dock är det INTE i 90 graders vinkel från början utan lite böjt in mot bilen även när det är helt nytt så du har ändrat originalkonstruktionen. Har jobbat med kia i 5 år och hittills aldrig behövt byta dessa järn. Har haft kanske 2 bilar på 5 år som järnen hade böjt sig lite på, där smordes mekanismerna upp och järnen böjdes tillbaka med en tång (detta var lååångt innan den nya konstruktionen togs fram).

Oftast enl. min personliga erfarenhet beror "dålig handbroms" på ceed på:
Kärvande eller helt fastrostade mekanismer som drar isär handbromsbackarna

Min lösning:
1. Ta isär bakbromsarna helt, tag ut mekanismerna, rengör (fila eller blästra), smörj upp, sätt ihop, justera ut bromsbackarna vid hjulen, om spaken fortfarande är slapp, justera vajrarna vid spaken.
2. Om den fortfarande tar dåligt, släpp justeringen vid spaken och byt fästjärnen till vajrarna, justera vid spaken igen.

Oftast räcker steg 1 för att få handbromsen riktigt tajt på första hacket. (har gjort detta MÅNGA gånger på ceed...)

Poängterar även:
1. En bil som gått 5000 mil är INTE en "ny" bil, även om den bara är ett år gammal.
2. Demont & smörjning av handbromsens mekanismer inne i trumman är inget som ingår på någon service på NÅGOT bilmärke.

8
@keykey: Jo jag håller med dig om det mesta vad gäller uppsmörjning av bromsdetaljer.
Dock är det ju så att lite av vitsen med att köpa en bil med lång garanti är just att man skall slippa vara mek hemma. Mina gamla bilar sköter jag själv men den bil som är under garanti gör jag så lite som möjligt på, jag kan möjligen smörja/putsa gejdrarna till flytande bromsok när jag byter hjul men jag tänker inte dra av bromstrummor och smörja upp länkaget!
Skulle Kia hitta tecken på att man meckat själv tror jag inte de skulle tveka att säga att garantin inte gäller då.
Att sen Kia sannolikt inte har i sitt serviceschema att handbromslänkaget skall smörjas upp (vilket som du säger mycket riktigt behövs) är ju deras problem. Skall man ha 7 års garantiåtagande måste man kanske konstruera efter dessa förutsättningar, lite rostfria delar t.ex.

(Inom parentes; mitt inlägg hamnade under "Nya Ceed" utav misstag, borde vara under "Ceed" då min bil är en 2010 som nu gått drygt 11 000 mil)

9
Smulan skrev:@keykey: Jo jag håller med dig om det mesta vad gäller uppsmörjning av bromsdetaljer.
Dock är det ju så att lite av vitsen med att köpa en bil med lång garanti är just att man skall slippa vara mek hemma. Mina gamla bilar sköter jag själv men den bil som är under garanti gör jag så lite som möjligt på, jag kan möjligen smörja/putsa gejdrarna till flytande bromsok när jag byter hjul men jag tänker inte dra av bromstrummor och smörja upp länkaget!
Skulle Kia hitta tecken på att man meckat själv tror jag inte de skulle tveka att säga att garantin inte gäller då.
Att sen Kia sannolikt inte har i sitt serviceschema att handbromslänkaget skall smörjas upp (vilket som du säger mycket riktigt behövs) är ju deras problem. Skall man ha 7 års garantiåtagande måste man kanske konstruera efter dessa förutsättningar, lite rostfria delar t.ex.

(Inom parentes; mitt inlägg hamnade under "Nya Ceed" utav misstag, borde vara under "Ceed" då min bil är en 2010 som nu gått drygt 11 000 mil)
Håller med, det som inte täcks av en service ska ju solklart täckas av garanti så länge den finns, jag tror inte någon bilfirma kan tycka att en kund ska sitta och smörja upp vitala delar på sin bil själv, gör dom det så är det helt galet.
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013

10
DavidB skrev: täcks av en service ska ju solklart täckas av garanti så länge den finns, jag tror inte någon bilfirma kan tycka att en kund ska sitta och smörja upp vitala delar på sin bil själv, gör dom det så är det helt galet.
Problemet är att bilarna säljs i hela världen, och det är mest norden som har problem med rost. Det är KIA centralt (Korea) som bestämmer vad som täcks av garantin. Om bara bilar i norden får ett visst problem och ingen annanstans så är det förmodligen yttre åverkan enl. Korea och inget fabrikationsfel. Kia i Sverige kan inte bestämma själva vad som är garanti och inte. Om de upptäcker att ett problem är väldigt vanligt så kan de använda sina lokala Goodwillpengar till detta, som t.ex. de större stänkskydden. De monteras bara i norden och betalas av Kia Sverige. När jag var i England t.ex. såg jag att Cee'derna där har _inga_ stänkskydd alls fram, och inte ett märke eller ens en smutsfläck nånstans på sidorna.

Folk kalla ofta sin lokala auktoriserade verkstad för KIA. T.ex. "När jag var in till KIA och servade missade de att mina bromsar var slut". De är visserligen auktoriserade men skyll problemen på den enskilda verkstaden. Bara för att en specifik Dealer är "skit" i någons ögon p.g.a. det ena eller det andra betyder det inte att hela märket eller alla märkets verkstäder är det.