Annons

Re: kia kvalitet

11
Snart 2 år och 7000 mil. Inga problem alls så långt, har bara bytt några glödlampor.
Har köpt många nya bilar genom åren (jag vet, det är ekonomiskt idiotiskt men man lever bara en gång och nybilsdoften är en kick...). Den första nya var en -72 VW 1302S, Televerksorange (!) och den var inte felfri...
Kian tillhör den lilla skaran av felfria bilar som delas med en -84 Mazda 626 och -05 Cittra Picasso. Annars har det varit mer eller mindre många garantiärenden och senare små och stora fel.
Märkligt nog verkar det enligt min erfarenhet inte vara så att "finare" bilar har mindre fel, både Kian och Picasson är "lågprisbilar" medan jag har haft vW och Audi med mindre smickrande felstatistik.
Hoppas att Kian fortsätter att rulla problemfritt och att ev. fel kommer före 15 000 mil då det kommer at inträffa långt före 7 år för mig ;)
Annons

12
Som bil gör den sitt jobb bra! Men lacken är lövtunn så bilen är superkänslig för grusblästring och stenskott. Radion och blåtanden fungerar inte heller. Blåtanden är rena skämtet och om man vill ha någon bas i stereon så får man rycka huvudsäkringen regelbundet. Såna saker känns inte speciellt bra.
BMW 520d (2013)
Kia Pro_ceed 1.6 CRDi (2010)

13
Doktornkankomma skrev:Som bil gör den sitt jobb bra! Men lacken är lövtunn så bilen är superkänslig för grusblästring och stenskott. Radion och blåtanden fungerar inte heller. Blåtanden är rena skämtet och om man vill ha någon bas i stereon så får man rycka huvudsäkringen regelbundet. Såna saker känns inte speciellt bra.
Kan hålla med i de flesta punkter. Men basen i stereon? Jag har iaf lika bra bas nu som när jag köpte bilen. Däremot lyssnar jag aldrig på radion som är ett dåligt skämt. Lyssnar till 90% på internetradio och övrig musik från min iPhone via bluetooth.
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

14
Ronnie skrev:
Doktornkankomma skrev:Som bil gör den sitt jobb bra! Men lacken är lövtunn så bilen är superkänslig för grusblästring och stenskott. Radion och blåtanden fungerar inte heller. Blåtanden är rena skämtet och om man vill ha någon bas i stereon så får man rycka huvudsäkringen regelbundet. Såna saker känns inte speciellt bra.
Kan hålla med i de flesta punkter. Men basen i stereon? Jag har iaf lika bra bas nu som när jag köpte bilen. Däremot lyssnar jag aldrig på radion som är ett dåligt skämt. Lyssnar till 90% på internetradio och övrig musik från min iPhone via bluetooth.
Jag tror basproblemet hänger ihop med blåtanden. På nåt jäkla vänster så tappar jag basregistret i samband med att blåtanden strular. Det händer också att bakhögtalarna inte fungerar efter att blåtanden hängt sig. Att dra ut huvudsäkringen löser problemet i ett nafs, men man undrar vad koreanerna håller på med...

Jag undrar helt enkelt om det kan vara så att bas och ev bakhögtalarna kopplas bort när man ringer eller tar emot ett samtal. Det är ju röstspektrat som skall prioriteras. Och om då blåtanden klarar ungefär 1½ samtal innan den vrålhänger sig, så kan ju basproblemet och problemet med bakhögtalarna ha med detta att göra.
BMW 520d (2013)
Kia Pro_ceed 1.6 CRDi (2010)

16
Min frus Ceed bensin 126hk är uttagen feb.-10 och har nu gått 1800 mil mestadels rätt så korta turer och har aldrig haft några problem överhuvudtaget, gillar själv inte motorn,för trött och inget vrid. Hämtade själv en ny ceed diesel 128hk i torsdags den 15/12 och håller tummarna den ska va lika felfri. Underbar bil för i sammanhanget ganska små pengar. God Jul på er.

17
Är också väldigt nöjd efter nästan 2000mil-2010.
Dock skrapar bromsarna och drar snett men annars kanon.
Inga fel ännu men dagens bilar brukar gå många mil utan problem.
Har kört många mil i Mondeo ST220 och Saab 9000 Aero utan några som helst problem, säkertca 20000mil.
Dagens bilar är nog väldigt tillförlitliga och problemfria jämfört med förr om åren.
Har testat en ny Volvo V70 Miljödiesel med 170hk och automat
den vill jag ha nästa gång. Går som ett skott o drar bara 0,5l/milen.
Grym komfort och tyst.