Kian ca 10,5 !! Kört diesel ca 1 år ! Testa bensin 5 vxl
Inget för mig
Finns säkert nån här som gillar bensin ceeden mer!! Dock ej jag
Håller med dej om att dieseln är skön att köra. Har haft 3 olika Ceedar sedan -08. Alla dieslar.Doktornkankomma skrev:Jag har provkört både bensin och diesel och skulle aldrig välja annat än diesel. Den är så mycket skönare att köra. Effekt är egentligen ointressant, man kör dem på vridmomentet.
Jämför gärna vrid mellan diesel och bensinare. Det är vridet vid låga varvtal som gör en "familjebil" skön att köra.
Tja...vill nog påsta att även om en bensinare drar 1-1,5 dl mer per mil så är frågan om mantoni skrev:Precis, kundens efterfrågan på bensinare är extremt liten.pope skrev:Eller kunden vill ha disel.
Man behöver inte komma upp i mycket mil om året innan det lönar sig med diesel,
vilket har tagits upp i andra trådar.
Och som många skriver, är vridmomentet helt annorlunda mot en bensinare, kommer
nog aldrig gå tillbaka till bensinare igen
Mja för ett tagsedan lade vi bilägare som exempel upp att jag tror det var 900 mil eller liknande som räckteLaban skrev:Tja...vill nog påsta att även om en bensinare drar 1-1,5 dl mer per mil så är frågan om mantoni skrev:Precis, kundens efterfrågan på bensinare är extremt liten.pope skrev:Eller kunden vill ha disel.
Man behöver inte komma upp i mycket mil om året innan det lönar sig med diesel,
vilket har tagits upp i andra trådar.
Och som många skriver, är vridmomentet helt annorlunda mot en bensinare, kommer
nog aldrig gå tillbaka till bensinare igen
tjänar något på att köra dieselbil. Dvs om man kör 1500 mil/år som jag gör.
Bensinaren...skatt/år 800Kr Servicekostnad/år 2700kr
Dieseln...skattebefriad i 5 år därefter 1150 kr/år Servicekostnad 3700kr/år
Så i fasta kostnader under 10 år utan försäkringen inräknad Bensinaren 35.000kr Dieseln 42.000kr
Vet att servicekostnaderna varier i landet men dessa priser är hämtade från en
auktoriserad Kiaverkstad i Malmö.
Sedan tillkommer givetvis bränslet. Sist jag kollade här så var dieseln 70 öre dyrare/liter.
Detta är bara ekonomiska fakta som givetvis inte har ett dugg med körupplevelsen att göra. Dvs bensin vs diesel![]()
Jodå..det testet har jag läst. Men enligt mej är det vatten värtfrazze skrev:Kia ceed 1,6 crdi
Brytpunkt 787 mil/år
Källa vi bilägare
Flesta kör väl mer än så.....
Diesel![]()
Bensin