Annons

Re: Kia optima till Sverige

11
Tack för årsmodellsupplysningen. Har det redan kommit en faceliftversion på den? :D

Dessutom, jag är inte negativ. :)
Det är en fin bil. Men det man ser mest på en sökning är ju de studiobilder som Kia troligtvis själv slängt ut. Dessutom är de hårt photoshoppade. Bilderna ska ju sälja bilen, typ.

Men den är ju ett klart alternativ om 3-4 år när man ska byta bil...
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic
Annons

12
bladhet skrev:Graco city vagn säger du, hehe hur liten blir den? Har fått fram lite mått och och sånt på optiman nu.
Och bagaget är 98 liter mindre än ceeden vilket inte inte speciellt mycket eftersom jag aldrig lastar till taket som dom räknar på en kombi. Sen så är Optiman bredara vilket är bra. De kommer bli en lång väntan och massa räknande och sen så måste man ju kolla på i40 också.
Våran Acta Graco vagn fäller man ner som "vanlig traditionell vagn", dvs platt ner, inte som en paraplyvagn,
dock blir den enormt liten i höjd, vi köpte den som andravagn för småsträckor eller liknande, dock blir
den mest liggande i lägenheten.

Det låter ju riktigt rymligt så som du beskriver! Har man enbart en mindre vagn så känns det som att
det skulle räcka till :)

I40 väntar jag med spänning på, dock kommer jag nog själv ha kvar ceeden tills lånet är borta, men
den känns riktigt spännande med den och.
Kia Ceéd Crdi SW Komfort 128hk Cassa White -11

13
Ronnie skrev:Tack för årsmodellsupplysningen. Har det redan kommit en faceliftversion på den? :D

Dessutom, jag är inte negativ. :)
Det är en fin bil. Men det man ser mest på en sökning är ju de studiobilder som Kia troligtvis själv slängt ut. Dessutom är de hårt photoshoppade. Bilderna ska ju sälja bilen, typ.

Men den är ju ett klart alternativ om 3-4 år när man ska byta bil...

Facelift? snarare en helt ny bil
Kolla ägarbilderna på kiaforum.com så får du ser sjukt fina kia optima från 2011. Men du måste regga dig först.

Toni: Ja som jag förstår ska den vara rymlig.. Jag hållar tummar och tår att den ska vara de.
Ja jag borde också vänta tills lånet är borta, men jag står inte ut med samma bil i så många år till.

14
Testade i40 idag :) Ja jävlar vilken fin bil, körde den med buisness paketet vilket helt klart räcker för oss. Grymt sköna stolar, fint med back kamera i backspegeln osv. Skulle få 135 (ceed crdi sw -09) för min i byte mot en ny. 280 för den nya. En i40 med buisness paketet 1,7 crdi, krok, motor och kupévärmare, räknade även på metallic.

Helt plötsligt kändes optiman långt borta, dessutom så är säljarna på de här stället tusen gånger bättre än dom som säljer kia. På kia stället så byter dom säljare flera ggr om året och jag får som inget grepp om någon där längre vilket gör mig lite bekymrad. Köper jag en kia har jag börjat fundera på att åka och köpa 13 mil härifrån.

har i alla fall bokat tid med min bankman på tisdag, så då får vi se vad han säger om en litet nytt lån på en bil sen får vi vänta och se om jag slår till eller väntar tills optiman kommer. Vill i alla fall låna hem bilen en dag innan jag bestämmer mig. Men det får bli efter premiären.

Ett stort + är att dom monterar promotec boxar på hyundai stället och alla garantier gäller :)

15
Mailade kia i morse för att fråga om lanseringen av optiman och här är svaret.
Hej Robin,

Vi vet väldigt lite om Optima än så länge dessvärre. Detta då det är så stor efterfrågan på den i övriga delar av världen.
Det lutar troligtvis åt lansering i Sverige efter årsskiftet men fortsätt hålla koll på vår hemsida efter ny information. Vi hoppas att du har tid att vänta, tror inte att du blir besviken. :)

Med vänliga hälsningar

Jag som beslutade igårkväll att vänta med att bestämma om jag ska köpa optima eller i40 eftersom jag trodde optiman skulle komma i slutet av detta året. Men nu verkar det inte bli så :(

16
bladhet skrev:Mailade kia i morse för att fråga om lanseringen av optiman och här är svaret.
Hej Robin,

Vi vet väldigt lite om Optima än så länge dessvärre. Detta då det är så stor efterfrågan på den i övriga delar av världen.
Det lutar troligtvis åt lansering i Sverige efter årsskiftet men fortsätt hålla koll på vår hemsida efter ny information. Vi hoppas att du har tid att vänta, tror inte att du blir besviken. :)

Med vänliga hälsningar

Jag som beslutade igårkväll att vänta med att bestämma om jag ska köpa optima eller i40 eftersom jag trodde optiman skulle komma i slutet av detta året. Men nu verkar det inte bli så :(
Ska du ändå ha en Hyundai, varför inte Genesis http://www.hyundai.se/genesis/ eller Veloster http://www.hyundai.se/2010/veloster.sht ... zAodyFzuzg
Iofs är bägge med för få dörrar för att funka som familjebil, men bägge väldigt snygga. :)
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.

18
Genesis finns ju fyrdörrars den med. :)
Vad jag egentligen letade efter då, men inte kom på var namnet...Sonata
Har för mig att det är nya Sonata som brukar jämföras med Kia (K5) Optima (är de inte för lika?)
Bild
Bild
Läs mer:
http://www.hyundaiusa.com/vehicles/2011 ... xperience/

20
bladhet skrev:
Ronnie skrev:Genesis finns ju fyrdörrars den med. :)
Vad jag egentligen letade efter då, men inte kom på var namnet...Sonata
Har för mig att det är nya Sonata som brukar jämföras med Kia (K5) Optima (är de inte för lika?)
Bild
Bild
Läs mer:
http://www.hyundaiusa.com/vehicles/2011 ... xperience/

Den kommer också heta i40 och lanseras nästa sommar tror jag. Hyundai var ju smart och lanserade en kombi först.
Är de identiska? Alltså på samma vis som samarbetet Toyota Aygo, Peugeot 107 och Citroen C1 har/hade gällande dessa modeller? Nu har jag inte bilderna framför mig. Men om man kikar på denna Sonata som inte ska heta Sonata i Sverige så är det samma glastak(-lucka) som i reklambilderna för K5, sorry, Optima.

En undran. Varför kan inte bilars modeller heta samma när de är samma? Nu menar jag inte att de ska ha samma namn när språket ger namnet en annan betydelse, ex.vis Honda Fi**a som fic ett annat namn i Sverige.
Men Optiman kunde väl fått heta K5 här, liksom Sonata, som är/var Hyundais "finbil". Nä då ska den heta som en Appleprodukt med "i" före, kan man ringa med den? :) :)

Men om det är Optima, i40, K5 eller Sonata så är det ganska fina bilar. :)