Annons
Annons

Re: Tänkte köpa en Kia Cee´d 1,6 CRDi EX SW Komfort Kombi 2011

2
Tjena Erik och varmt välkommen hit.
Kan ju inget annat än att gratulera till en framtida Kia.
Min skulle också vara skattefri men jag har fått betala 160:- ca i skatt för den. Dock inget jag hade i åtanke då.
Men kolla med ÅF vad som gäller. Men visst ska den vara skattebefriad 5 år.

Då jag själv inte har parkeringsvärmare på min så kan jag ej uttala mig om hur det är på din blivande bil.
Lycka till.

Mvh Morgan_
Kia Cee´d 1,6 Ex Crdi Sport Komfort 2010 116 hk Cassa White
Har du frågor/problem med ditt konto på forumet eller liknande.
Maila då till Info@kiacarclub.se

6
Ronnie skrev:Fram till 31/12 2010 var den det. Min 2007 Ceed kostade t.om 2600 kr. Den gick ner till 1600 kr i år. Fr.o.m 1/1 2011 räknas dieselskatten på utsläpp istället för fordonsvikt.
Nu måste jag vara lite petig.
Personbilar som är av fordonsår 2006 eller senare samt personbilar som uppfyller kraven för miljöklass 2005, miljöklass el och miljöklass hybrid, beskattas utifrån hur mycket koldioxid (CO2) de släpper ut. Fordonsskatten beräknas på utsläppsvärdet vid blandad körning.

Citat från: http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag ... s-storlek/

Det som hänt i år att miljötillägget och bränslefaktorn för dieselbilar jämfört med bensin har minskat för de bilar som har partikelfilter.
Nu: Subaru XV 2,0D Sport 2012
Tidigare: Kia cee'd SW Komfort 1,6 CRDi 2010

7
JohanL skrev:
Ronnie skrev:Fram till 31/12 2010 var den det. Min 2007 Ceed kostade t.om 2600 kr. Den gick ner till 1600 kr i år. Fr.o.m 1/1 2011 räknas dieselskatten på utsläpp istället för fordonsvikt.
Nu måste jag vara lite petig.
Personbilar som är av fordonsår 2006 eller senare samt personbilar som uppfyller kraven för miljöklass 2005, miljöklass el och miljöklass hybrid, beskattas utifrån hur mycket koldioxid (CO2) de släpper ut. Fordonsskatten beräknas på utsläppsvärdet vid blandad körning.

Citat från: http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag ... s-storlek/

Det som hänt i år att miljötillägget och bränslefaktorn för dieselbilar jämfört med bensin har minskat för de bilar som har partikelfilter.
Självklart vet jag att det gäller nyare bilar. Men frågan gällde Ceed och den första årsmodellen i Sverige var väl 2006, tror jag.

Men det var iaf en djupare förklaring än min, vilket inte är fel det heller. :)
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic