Annons

Re: Leveranskoll på ny bil

21
Första felet: Torkarbladet bak är helt slut. Märkte det först när det blev lite blött ute....Ingen stor grej men väldigt irriterande.

Stannade till på statoil för att köpa ett nytt (närmare än att åka till Hedins bil och gnälla) men det visade sig att statoil inte har torkarblad till Cee'd...suck.
Annons

22
Hur kan torkarbladet ta slut på en ny bil, låter helt galet. Enda förklaringen jag kan tänka mig är att den stått ute i stark sol i kombination med spolarvätska som fått bladet att erodera. Men även det är en ganska otrolig idé.

För leveranskoll skulle jag nog lägga till:

Gummilister. På min förra hade lagerbilen förmodligen stått ute i sol och alla svampiga lister vid dörrarna var torra och lite vittrade.

Oljeläckage: Vansinne eller hur, men men… Hoppas fortfarande på att verkstaden ska ringa och säga att det bara var en lös skruv nånstans.
Forumgrundare
2017 Kia Niro (sjätte Kian)
Hälsa gärna på min hemsida:
http://www.bergting.com

23
Peter skrev:Hur kan torkarbladet ta slut på en ny bil, låter helt galet. Enda förklaringen jag kan tänka mig är att den stått ute i stark sol i kombination med spolarvätska som fått bladet att erodera. Men även det är en ganska otrolig idé.

Gummilister. På min förra hade lagerbilen förmodligen stått ute i sol och alla svampiga lister vid dörrarna var torra och lite vittrade.

Oljeläckage: Vansinne eller hur, men men… Hoppas fortfarande på att verkstaden ska ringa och säga att det bara var en lös skruv nånstans.
Bilen har ju stått lagrad i hamnen under en lång tid... så väder och vind har nog påverkat.
Torkargummit ser mjukt och fint ut men den del av bladet som skall "skrapa/torka" på glaset är helt borta.

24
Inget fel på Kumho men hade valt Michelin alla dagar i veckan om det gått.
Min nya bil var i ett makalöst leveransskick, stod bara och beundrade den, ångrar att jag inte hade kameran med mig,
är pedant själv.Inte en fläck eller smutsprick någonstans.
Heder åt Hedins i Strömstad.

25
Dominor skrev:
Peter skrev:Hur kan torkarbladet ta slut på en ny bil, låter helt galet. Enda förklaringen jag kan tänka mig är att den stått ute i stark sol i kombination med spolarvätska som fått bladet att erodera. Men även det är en ganska otrolig idé.

Bilen har ju stått lagrad i hamnen under en lång tid... så väder och vind har nog påverkat.
Torkargummit ser mjukt och fint ut men den del av bladet som skall "skrapa/torka" på glaset är helt borta.

JAg gjorde lite vårstäd på min bil och såg att torkarbladet till bakrutan var helt slut. Själva torkarkanten hade släppt och bilen är inte ett år än. Ska på min första service på onsdag då ska de få sätta dit ett nytt och jag är tveksam på om jag vill betala för det. Måste ju vara sämre kvalité än biltema.
Nu: Subaru XV 2,0D Sport 2012
Tidigare: Kia cee'd SW Komfort 1,6 CRDi 2010

26
JohanL skrev: JAg gjorde lite vårstäd på min bil och såg att torkarbladet till bakrutan var helt slut. Själva torkarkanten hade släppt och bilen är inte ett år än. Ska på min första service på onsdag då ska de få sätta dit ett nytt och jag är tveksam på om jag vill betala för det. Måste ju vara sämre kvalité än biltema.
Det där med bakre torkarbladet borde nog kollas upp på alla nya Ceed. Det var trasigt redan vid leverans av min bil. Själva den spetsiga(?) delen i hela torkarbladets längd hade nästan helt spruckit loss.
kollade samtidigt de andra Ceed som stod i saluhallen. Fem till hade samma trasiga torkarblad.

Verkar lite märkligt, är det ett lika stort fel (om inte lika allvarligt) som blästringen?

Jag får mitt utbytt iaf.

Så ni som har en ny Kia kolla torkarbladet på bakrutan.
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

27
Grief skrev: Kolla rutan!

Min hade en svart prick mitt i rutan som jag på grund av allmänt lortväder inte upptäckte direkt - "undersökning pågår" hos KIA.
Vill bara tillägga att jag fick rutan bytt på garanti utan strul :)
[color=#413839][size=85]nu: Cee'd SW -11 128 hkr Komfort Piston Grey
då: pro_cee'd -08 140 hkr Sport Cassa White[/size][/color]