Är ny på forumet, så börjar med att säga hej till alla här.
Har beställt en Ceed 1.6 CRDi EX Komfort SW som kommer om ett par veckor. Det är första gången jag köper ny bil och undrar hur ni andra gjort med leveranskoll på nya bilar.
Går ni igenom bilen och letar efter fel innan ni kör iväg från bilhandlaren och finns det isf speciella saker som man bör tänka på? Finns det vanliga saker som man bör kolla direkt, förutom lackfel, repor mm?
/Dom
Annons
Re: Leveranskoll på ny bil
2Ett tips är att vara två som hämtar ut bilen, så gjorde vi när vi hämtade ut vår bil för drygt tre år sedan.
Härr är ett förslag på checklista:
- Lacken.
- Fälgarna, fälgskrap?
- Ny typen av stänkskydd monterade. (för att slippa bkäster).
- En snabb koll så sätena är hela och rena,
- Övrig inredning hel och ren.
Härr är ett förslag på checklista:
- Lacken.
- Fälgarna, fälgskrap?
- Ny typen av stänkskydd monterade. (för att slippa bkäster).
- En snabb koll så sätena är hela och rena,
- Övrig inredning hel och ren.
3Hej, och välkommen.
Du kommer säkert få fler svar, men etta på listan borde vara däcktrycket. Min förra hade från 2.3 - 3.7 på däcken. Lagerbil som pumpats stenhårt för att däcken inte skulle tappa form. Kolla även saker som inte är uppenbara som bagagerumsmatta (min hade en rostig skruv!).
Verkstaden ska kolla igenom alla vätskor och dylikt men det skadar ju inte att kasta ett öga under huven. Verkstaden hade spillt i min och lämnat fula fläckar på de blanksvarta ytorna på motorn.
Peter
Du kommer säkert få fler svar, men etta på listan borde vara däcktrycket. Min förra hade från 2.3 - 3.7 på däcken. Lagerbil som pumpats stenhårt för att däcken inte skulle tappa form. Kolla även saker som inte är uppenbara som bagagerumsmatta (min hade en rostig skruv!).
Verkstaden ska kolla igenom alla vätskor och dylikt men det skadar ju inte att kasta ett öga under huven. Verkstaden hade spillt i min och lämnat fula fläckar på de blanksvarta ytorna på motorn.
Peter
Dominor skrev:Är ny på forumet, så börjar med att säga hej till alla här.
Har beställt en Ceed 1.6 CRDi EX Komfort SW som kommer om ett par veckor. Det är första gången jag köper ny bil och undrar hur ni andra gjort med leveranskoll på nya bilar.
Går ni igenom bilen och letar efter fel innan ni kör iväg från bilhandlaren och finns det isf speciella saker som man bör tänka på? Finns det vanliga saker som man bör kolla direkt, förutom lackfel, repor mm?
/Dom
5Bromsljuset sprika det missade jag
Imma i strålkastarna och i övriga lamphus och
Gå inte på att det ska gå över om nån dag de är bara att hävda
Att du vet om att det är fel där ( ps nu är inte alla bilar så men)
Grattis i förskottttttt
Imma i strålkastarna och i övriga lamphus och
Gå inte på att det ska gå över om nån dag de är bara att hävda
Att du vet om att det är fel där ( ps nu är inte alla bilar så men)
Grattis i förskottttttt
CEE'D1,6 SW crdi I GULD2011 eller inte
6Kolla rutan!Dominor skrev:Är ny på forumet, så börjar med att säga hej till alla här.
/Dom
Min hade en svart prick mitt i rutan som jag på grund av allmänt lortväder inte upptäckte direkt - "undersökning pågår" hos KIA.
[color=#413839][size=85]nu: Cee'd SW -11 128 hkr Komfort Piston Grey
då: pro_cee'd -08 140 hkr Sport Cassa White[/size][/color]
då: pro_cee'd -08 140 hkr Sport Cassa White[/size][/color]
7Dessa saker hade jag problem med när jag hämtade ut bilen.
- Radion fungerade ej, ingen mottagning. En signalförstärkare var trasig.
- Sned ratt i förhållande till hjulens riktning. Dvs när hjulen står helt rakt är ratten inte helt rak.
- Transmissionsljud från 6:e växeln. (Går i och för sig inte att kontrollera innan man kört bilen.)
- Smuts och lera inne i bilen.
Jag rekommenderar att om möjligt göra en leveranskontroll som även innefattar provkörning. Många fel märker man ej förrän man kört bilen, en provtur på 1 mil kan frambringa eventuella fel och brister man ej upptäckt annars.
Precis som med allt annat man köper så svalnar intresset från säljaren så fort varan är betald. Det blir så mycket enklare att få felen åtgärdade innan man betalt bilen, så ta god tid på dig att kontrollera bilen noggrant. Och om du har möjlighet, var förberedd på att lämna kvar bilen hos återförsäljaren och inte hämta ut och betala den föränn eventuella fel och brister är åtgärdade.
- Radion fungerade ej, ingen mottagning. En signalförstärkare var trasig.
- Sned ratt i förhållande till hjulens riktning. Dvs när hjulen står helt rakt är ratten inte helt rak.
- Transmissionsljud från 6:e växeln. (Går i och för sig inte att kontrollera innan man kört bilen.)
- Smuts och lera inne i bilen.
Jag rekommenderar att om möjligt göra en leveranskontroll som även innefattar provkörning. Många fel märker man ej förrän man kört bilen, en provtur på 1 mil kan frambringa eventuella fel och brister man ej upptäckt annars.
Precis som med allt annat man köper så svalnar intresset från säljaren så fort varan är betald. Det blir så mycket enklare att få felen åtgärdade innan man betalt bilen, så ta god tid på dig att kontrollera bilen noggrant. Och om du har möjlighet, var förberedd på att lämna kvar bilen hos återförsäljaren och inte hämta ut och betala den föränn eventuella fel och brister är åtgärdade.
KIA CEE´D SW 1,6 CRDI 2011 KOMFORT
8Vår bil var utan fel, tvättad vaxad.
Var orolig för färgen Pewter beige metallic hur den skulle vara i dagsljus men den är snygg.
Lite missnöjd på mig själv att jag inte kollade fabrikatet på vinterdäcken, de heter General förmodligen ett lågprisdäck.
Sommardäcken är Kumho det är däck som jag haft på de 3 sista bilarna och varit nöjd med dem.
Inte rätt det heller, var ut i garaget och kollad, sommardäcken är Michelin.
Var orolig för färgen Pewter beige metallic hur den skulle vara i dagsljus men den är snygg.
Lite missnöjd på mig själv att jag inte kollade fabrikatet på vinterdäcken, de heter General förmodligen ett lågprisdäck.
Sommardäcken är Kumho det är däck som jag haft på de 3 sista bilarna och varit nöjd med dem.
Inte rätt det heller, var ut i garaget och kollad, sommardäcken är Michelin.
Senast redigerad av pope den 10 mar 2011, 13:47, redigerad totalt 1 gång.
9Har Kia gått ifrån Michelin Energy?pope skrev:...Sommardäcken är Kumho det är däck som jag haft på de 3 sista bilarna och varit nöjd med dem...
Kia cee'd 1.6 CRDI Komfort 2010, svart metallic
10Försäljaren sa att det var Kumho på bilenAnders skrev:Har Kia gått ifrån Michelin Energy?pope skrev:...Sommardäcken är Kumho det är däck som jag haft på de 3 sista bilarna och varit nöjd med dem...
Kanske Michelin Energy är bättre?