För att göra en lång historia kort såg den förjävlig ut efter första vintern, tog ut bilen i oktober och vid vårputsen i april var huv, front, dörrsidor och trösklar bakom framdörren ordentligt blästrade. Tjatade i 3 månader och fick den till slut omlackad, stenskottstejp applicerades i trösklarna och sen höll sig lacken riktigt bra tills jag bytte in den efter nästan 2 år. Min slutsats då var att Kias lack var kass och att ordentliga stänkskydd och tejp saknades.
Nu till problemet...
Lade långfredagen åt att göra bilen riktigt vårfin med ordentlig rengöring, schamponering och vax och blev rätt sur när jag upptäcker att min NYA bil har precis samma problem!!!
Tog ut bilen i februari och har hunnit köra ca 400 mil på fina väga, extremt lite grusväg och jag är löjligt noga med att inte ligga nära bakom andra bilar.
Nya bilens bakdörrar är rejält blästrade i bakkant, värst på vänster sida men även en hel del på höger. Noterade vid några tvättillfällen i vintras (i skumt ljus) att lacken var strävare på dessa ställen, men tänkte att det var att lacken var lite extra grovt tilltagen på dessa ställen för att stå emot bättre. Det sitter tape monterat från start, men samtliga stenskott (ca 15-20) sitter ovanför den alldeles för lilla tejpen!
Känns rätt illa när man från samtliga håll fått höra att lacken är bättre och att stänkskydden löser problemet.
Vad gör man nu? Vet inte om jag orkar med en vända till med nonchalant beteende från ÅF och tillverkare. Jag är otroligt pedant med min bil och för mig känns det nu som att gå runt på stan med lortiga och trasiga kläder när jag åker i min ungefär 2 månader gamla bil...
Ni andra som har SW's från -10 och -11, hur ser era bilar ut och har någon annan haft samma problem?
En kompis som åker Focus fick sina blästrade dörrar omlackade utan att han bad om det, tänk om man fick det bemötandet