Annons

Fortsatt grusblästring...

1
Är nu inne på min andra Cee'd och om ni hängt här ett tag har ni månne läst mina reklamationsäventyr med min Pro_Cee'd och dess grusblästrade framdörrar och bakre skärmar.

För att göra en lång historia kort såg den förjävlig ut efter första vintern, tog ut bilen i oktober och vid vårputsen i april var huv, front, dörrsidor och trösklar bakom framdörren ordentligt blästrade. Tjatade i 3 månader och fick den till slut omlackad, stenskottstejp applicerades i trösklarna och sen höll sig lacken riktigt bra tills jag bytte in den efter nästan 2 år. Min slutsats då var att Kias lack var kass och att ordentliga stänkskydd och tejp saknades.

Nu till problemet...

Lade långfredagen åt att göra bilen riktigt vårfin med ordentlig rengöring, schamponering och vax och blev rätt sur när jag upptäcker att min NYA bil har precis samma problem!!!

Tog ut bilen i februari och har hunnit köra ca 400 mil på fina väga, extremt lite grusväg och jag är löjligt noga med att inte ligga nära bakom andra bilar.

Nya bilens bakdörrar är rejält blästrade i bakkant, värst på vänster sida men även en hel del på höger. Noterade vid några tvättillfällen i vintras (i skumt ljus) att lacken var strävare på dessa ställen, men tänkte att det var att lacken var lite extra grovt tilltagen på dessa ställen för att stå emot bättre. Det sitter tape monterat från start, men samtliga stenskott (ca 15-20) sitter ovanför den alldeles för lilla tejpen!

Känns rätt illa när man från samtliga håll fått höra att lacken är bättre och att stänkskydden löser problemet.

Vad gör man nu? Vet inte om jag orkar med en vända till med nonchalant beteende från ÅF och tillverkare. Jag är otroligt pedant med min bil och för mig känns det nu som att gå runt på stan med lortiga och trasiga kläder när jag åker i min ungefär 2 månader gamla bil...

Ni andra som har SW's från -10 och -11, hur ser era bilar ut och har någon annan haft samma problem?
En kompis som åker Focus fick sina blästrade dörrar omlackade utan att han bad om det, tänk om man fick det bemötandet ;)
[color=#413839][size=85]nu: Cee'd SW -11 128 hkr Komfort Piston Grey
då: pro_cee'd -08 140 hkr Sport Cassa White[/size][/color]
Annons

Re: Fortsatt grusblästring...

2
Herregud det låter helt sjukt!
Om du har lust hade det suttit väldigt fint med en bild hur det ser ut..
Jag skall ta och tvätta min bil ordentligt ikväll eller imorrn kväll, då
skall jag gå igenom den noggrant och kolla :?
Kia Ceéd Crdi SW Komfort 128hk Cassa White -11

3
Tvättade i dag och vid nedre delen av fördjupningen på dörrarna är lacken sträv som om det vore vägsalt avfettade och polerade lite lätt men det var som tidigare.
På baljan är det inget.
Tycker lacken set matt där men kan vare ljuset som gör det.
En SW -11 170 mil på asfaltvägar.

4
Är rätt irriterad, särskilt när man ser bilen som sin ögonsten och vårdar den ömt!

Ska ta bilder i morgon och lägga upp.

150 hade min gått när jag reagerade på sträv lack - antar att du snart har samma problem pope :/

5
Här kommer de utlovade bilderna.

Kan tyckas lite petigt, men ser det ut såhär efter 2 månader och 400 fina landsvägsmil vet jag från min gamla Pro_Cee'd hur det ser ut efter 1000 mil :/

Fler som hunnit kolla sina bilar?
Bilagor
" Bara" två stenskott på vänster sida över tejpen. " Bara" två stenskott på vänster sida över tejpen.
Grussprut på tejp - ovanligt ;) Grussprut på tejp - ovanligt ;)
Stenskott över tejpen på vänster sida. Ca 15 små och större stenskott ner till plåt/grundlack av grussprut. Stenskott över tejpen på vänster sida. Ca 15 små och större stenskott ner till plåt/grundlack av grussprut.

7
Peter skrev:Jäklar vad jobbigt. Inget på min än men har bara kört knappt 50 mil. Bara för att frågan kommer att dyka upp, hade du originalfälgarna på? Kia är grymt noga med offset-värdet.
Åker på deras 17"-originalfälg nu och till vintern har jag en fälg som min förra KIA-handlare sålde till mig. KIA gnällde först när det inte var original, men när de mätte så visade det sig att den var exakt lika med originalfälgen och då fick de lacka om bilen.

8
Efter att läst denna tråden gick jag ut och kollade min bil.
Hittade inga konstigheter.
Min Pro_ceed är metallicsvart så stenskott och grusblästring hade
framträtt tydligt. Den har rullat 1500 mil med dom gamla stänkskydden
och ytterligare 200 mil med dom nya. Bilen har Kias 17" orginalfälgar.
Kia Ceed EX 1.6 EX komfort svart -11 (fruns)
Volvo V70 Classic momentum grafitgrå metalic -07

9
Kollade min bil nu efter tvätt idag, och såg några små stenskott på vardera sida, men
inte många dock, kanske 3-4st sammanlagt.. har gått 380 mil och är uttagen 9:e Mars iår (11:a)
kört med original 15tums vinterdäck, samt 16tums sommardäck.
Så kanske mina få är normalt, jag vet inte har inte haft någon ny bil innan :)
Kia Ceéd Crdi SW Komfort 128hk Cassa White -11

10
Laban skrev:Efter att läst denna tråden gick jag ut och kollade min bil.
Hittade inga konstigheter.
Min Pro_ceed är metallicsvart så stenskott och grusblästring hade
framträtt tydligt. Den har rullat 1500 mil med dom gamla stänkskydden
och ytterligare 200 mil med dom nya. Bilen har Kias 17" orginalfälgar.
tiger skrev:Kollade min bil nu efter tvätt idag, och såg några små stenskott på vardera sida, men
inte många dock, kanske 3-4st sammanlagt.. har gått 380 mil och är uttagen 9:e Mars iår (11:a)
kört med original 15tums vinterdäck, samt 16tums sommardäck.
Så kanske mina få är normalt, jag vet inte har inte haft någon ny bil innan :)
Jag hade inga stenskott innan jag bytte till sommarfälgarna, då var bara lacken lite sträv. Skotten har kommit efter att jag satte på 17"-tummarna, som har originaldäcken på.

Brorsans identiska bil, som rullat med 15" och nu 16"-original hade inga skott alls, iaf vad jag kunde se, den var rätt lortig.

Varför ska jag ha denna ständiga otur? :((