Annons

Re: Vinter och kia ceed är ingen bra kombination.

31
Men han som har promblem att starta bilen i -17 har inte motorvärmare som det också står i hans inlägg.
Sen så brukar inte jag ha nå större problem med -17 om jag inte haft i värmaren.. Men visst är det betydligt mysigare med värmaren.. Sen så ska man väl inte tjura igång bilen utan värmare nere i dom där graderna och än mindre ner i -35.

I dag är det rena sommaren här hemma, -30
Annons

32
JohanL skrev: Nu vet jag inte om jag förstod dig rätt, men om det är problem att starta bilen du pratar om så känns det lite konstigt.

Jag har varit i Norge med bilen ett par gå nger och dagligen startat i temp under -35 utan några problem alls, den tänder direkt. Viktigt är dock att låta den glöda färdigt först. Min flickvän har ingen vana av dieselbilar och försöker starta den utan att glöda. Är det då nedåt -15 så kan den vara rejält tjurig.

Jag glöder alltid tills lampan slocknat. Motorn försöker tända men misslyckas och efter 3 sådan försök stänger jag av och börjar om från början. Så får jag hålla på tills den slutligen startar. Motorvärmare är förvisso en bra grej att ha men en modern bil borde inte ha problem vid -20 tycker jag. Får väl kontakta en KIA verkstad.
KIA CEE´D SW 1,6 CRDI 2010 PEWTER BEIGE

34
Trident.
Det känns ju som nått en verkstad behöver kolal upp. En modern bil ska inte tveka vid start i det temperaturspannet. Själv är jag imponerad över startvilligheten. Har aldrig behövt mala startmotorn mer än något enstaka varv innan den startar, även i temp under -25 grader.
Nu: Subaru XV 2,0D Sport 2012
Tidigare: Kia cee'd SW Komfort 1,6 CRDi 2010

35
JohanL skrev:Trident.
Det känns ju som nått en verkstad behöver kolal upp. En modern bil ska inte tveka vid start i det temperaturspannet. Själv är jag imponerad över startvilligheten. Har aldrig behövt mala startmotorn mer än något enstaka varv innan den startar, även i temp under -25 grader.
Ja, jag får ringa verkstaden på Måndag. Idag hade jag -19 när jag kom ut till bilen. Bilen har stått över 24 timmar så den var helt kall. Höll på i cirka 5 minuter innan bilen gick igång.
KIA CEE´D SW 1,6 CRDI 2010 PEWTER BEIGE

36
Trident skrev:
JohanL skrev:Trident.
Ja, jag får ringa verkstaden på Måndag. Idag hade jag -19 när jag kom ut till bilen. Bilen har stått över 24 timmar så den var helt kall. Höll på i cirka 5 minuter innan bilen gick igång.
Är inne på min andra Cee'd-variant och ingen av dem har jag haft några som helst problem att få igång vid låga temperaturer, du måste ha fel på någonting :)
[color=#413839][size=85]nu: Cee'd SW -11 128 hkr Komfort Piston Grey
då: pro_cee'd -08 140 hkr Sport Cassa White[/size][/color]