Annons

glapp drivaxel

1
Vilka delar är det man skall köpa och byta då det börjar glappa lite i drivaxeln fram på -01 kia sportage? 4wd fungerar i övrigt men tänkte det är lika bra å fixa glappet innan nå värre händer :)
-12 Sportage 2,0 crdi awd komfortpkt, Sirius silver, manuell, navigator+back kamera, fast drag, sidesteps.

-01 Sportage.
Annons

Re: glapp drivaxel

2
Tjena.

Var exakt glappar det?

Inre knuten mot framaxeln eller yttre knuten mot styrspindeln?

Mot framaxeln är normalt.
Sitter bara med snäppring på splinesaxeln ut ur framdiffen.

Ut mot spindeln kan det vara ett liiitet glapp om en upplevd mm eller så. (Med frihjulsnavet på plats)
Det blir större med frihjulsnaven borta.

Är det glappet för stort är det nållagret innuti styrspindeln som är slitet, eller trasigt.
Drivaxeltappen på yttre knuten, som går igenom spindeln måste inspekteras för repor där lagret går. Är det kraftiga repor är drivknuten skrot.
Det är ingen inre lagerbana, utan bara tappen direkt.

Har du kört med manuella nav, utan att koppla ur dom tillsammans med 4wd?
Eller med halvautomatiska utan att backa direkt efter urkoppling av 4wd?
Båda av ovanstående är ajabaja på dessa modeller.

Det är en mycket vek konstruktion, som inte tål att snurra med hela tiden, och inte i onödan, för livslängden är kort.
Till slut ger det sig även med korrekt användande. Ca 12-17000mil vid normalt 4wd-användande, sen är lagren kaputt.
Byts dom inte i tid, så tar dom drivknutarna med sig.

Du gör alltså helt rätt i att se över detta.

Micke.
Jag har inte rört en Kia Sportage -95 till -02 på mycket länge.
Jag minns mycket, men inte allt.

3
Hej, det jag märkt är utåt.
Jo jag har manuella nav, jag har den som jaktbil så åker inte ofta så långa sträckor med bilen, och kör endast med 4wd då det endast behövs (ofta mindre oplogade vägar) och jag lägger ALLTID i och ur på växelspaken samtidigt!

Då är det troligtvis nytt nållager i styrspindeln då kanske om de går byta? vart köper man detta isåfall?

Bilen har snart gått 18 000 mil, kanske aldrig bytt så de är vanligt slitage då.
-12 Sportage 2,0 crdi awd komfortpkt, Sirius silver, manuell, navigator+back kamera, fast drag, sidesteps.

-01 Sportage.

4
Hej.

Utåt???
Öhh...

Menar du axiellt, dvs i drivaxelns längsledd? (Innåt, utåt)
I så fall är ju låsring med shims/bricka bakom frihjulsnavet som skall ses över.

Menar du själva drivaxeln i axelröret, när frihjulsnavet är borta? (Hjul-sidan)
Då ÄR det glappt, eftersom yttre lagringen sitter i frihjulsnavet.

Ett radiellt glapp (uppåt, neråt, framåt, bakåt) i axeln på drivknutssidan?
Då är det nållagret.

Se bild:
Nållager (13) (sitter innuti axelröret i styrspindeln på drivknutsidan) köper du nog bara på Kia. (Eller typ ebay)
Lite jävligt att byta.
Spindel upp på bänk, och det gamla tas ur med våld, men att få i det nya "kräver" specialverktyg vid ipressning.
(Egentligen bara en axel som passar innuti nållagret med fläns som drivver ner lagret)

Jag vet att det finns dom som bytt utan specialverktyget.

Byt även tätningarna där. (10) (Kallas vakuumtätningar oavsett vilket frihjulsnav man har)

Micke.
Senast redigerad av Micke2 den 08 jan 2016, 17:18, redigerad totalt 1 gång.
Bilagor
Driveshaft_Bearing_and_Hub_Seal_Front_Hub_large.jpg Driveshaft_Bearing_and_Hub_Seal_Front_Hub_large.jpg Visad 5668 gånger 37.09 KiB

5
ja alltså utåt styrspindeln menade jag, inte inåt framdiffen :P
Det glappar inte "in / ut" utan upp och ner kan man säga :) troligen nållager då.

Tar man bort navet och tar tag i axeln glappar det lite, lika om man tar tag "bakom däcket" i axeln vid damasken så glappar det.

Googlat lite på nållager till sportage men inte hittat nått, får kolla mer då annars kontakta nån butik / verkstad :)

Ett sådant verktyg bör inte vara svårt att tillverka :)

-01 Sportage.

8
Hej igen.

Ja, det är nog Kia eller Ebay som gäller.

Naturligtvis kan du söka på mekonomen, meca, misterauto, skruvat, osv, men det fanns inte för ca 5 år sen när jag höll på.

Kolla pris på Kia, för på Ebay står du med skägget i brevlådan om det inte passar.

Micke.