Annons

Re: Halvljuslampa Kia ceed 2013/2014

21
Det är mycket roligt med ett aktivt forum. Hoppas forumet blir aktivt! Finns mycket kunskap där ute ;)

Som du säger så känns det som misshandel av utseendet att ha gult ljus till det vita skenet från led'en. Men är både hel och halv-ljuset gult? Isf måste man ju konvertera båda :)

Det var ju tokdyrt med äkta xenon :/ då är konverteringen mer attraktivt. Jag får tacka för allt så länge så får jag återkomma om det blev någon konvertering!
Kia Cee'd Sw comfort -13
Annons

Re: Halvljuslampa Kia ceed 2013/2014

22
Ja både hel och halv är halogen så båda ger ifrån sig gult sken.
Oavsett vad du väljer hoppas jag du blir nöjd med din nya bil! Bara att återkomma om det är något annat du vill ha hjälp med!

Trevlig kväll! :wave:
Kia Optima SW 1,7 CRDi GT Line Plus 2018 : Silky Silver Metallic

Gamla bilar:
• Kia Cee’d SW 1,6 CRDi Komfort 2014 : Dark Gun Metal Metallic
• Kia Pro’Ceed 2.0 CRDi 2008 : Svartmetallic

Re: Halvljuslampa Kia ceed 2013/2014

23
Hej igen!

Nu har jag haft bilen ca 3 dagar och i morse var första gången jag körde med halvljus i ordentligt mörker. Som ni säger så är det helt OK, dock så saknar man det härliga ljuset från xenonen... Sedan testade jag helljuset.... vilket helljus kan man fråga sig :) Det såg mer ut som jag tände en ficklampa, mycket mer hände faktiskt inte.

Nu kommer jag inte använda helljuset så mycket som tur är då jag mestadels kör motorväg och stadstrafik. Men halvljuset vore kul att konvertera. Men jag får suga på den karamellen ett tag till innan jag vågar fatta ett beslut om att inte behålla garantin på originalprylarna :)


Annars är jag mycket nöjd med bilen!
Kia Cee'd Sw comfort -13

Re: Halvljuslampa Kia ceed 2013/2014

24
hnkl skrev:Ja både hel och halv är halogen så båda ger ifrån sig gult sken.
Oavsett vad du väljer hoppas jag du blir nöjd med din nya bil! Bara att återkomma om det är något annat du vill ha hjälp med!

Trevlig kväll! :wave:
Vet att det är en gammal tråd men har du lust att berätta hur du gjorde när du installerade ditt kit? Och vad du placerade ballasterna osv? Är sugen på att installera på både hel och halvljus då jag känner att det är i klenaste laget

Tack!!
Kia Ceed 1,6 CRDI SW "Special Edition" 2014

Re: Halvljuslampa Kia ceed 2013/2014

25
Läst att många har störningar i radion efter konvertering till HID. Dagens bilar har ju ganska mycket känslig elektronik oavsett om man har canbus eller ej.

Så att skydda bilen och bygga ett helt eget system för HID-kiten är att föredra, för att få´både hängslen och livrem på elsystemet bör man bygga in en diodbrygga, denna kan kanske även lösa problemet med störningar då den tar hand om strömmar som vill krypa bakåt vid av/påslag och påverka elsystemet.

Iden kommer från en skicklig elingenjör på ett annat märkesforum, jag länkar då det är enklare att tyda ut funktion från hans beskrivning än att jags ka försöka översätta/kopiera.

Läs denna tråd, från sidan 4 finns diodbryggan inkopplad med bilder och förklaringar.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... a&start=45

Hoppas detta inlägg är ok trots länkningen, kan ju mäöjligtvis hjälpa även KIA ägare att slippa elfel i framtiden och KIA kan knappast härleda ett elfel till ett korrekt kopplat fristående elsystem med diodbrygga.
Kia Cee´d Special edition 2, 1,6 crdi 2015, Dark gun metal.

Re: Halvljuslampa Kia ceed 2013/2014

26
Torgskräck skrev:Läst att många har störningar i radion efter konvertering till HID. Dagens bilar har ju ganska mycket känslig elektronik oavsett om man har canbus eller ej.

Så att skydda bilen och bygga ett helt eget system för HID-kiten är att föredra, för att få´både hängslen och livrem på elsystemet bör man bygga in en diodbrygga, denna kan kanske även lösa problemet med störningar då den tar hand om strömmar som vill krypa bakåt vid av/påslag och påverka elsystemet.

Iden kommer från en skicklig elingenjör på ett annat märkesforum, jag länkar då det är enklare att tyda ut funktion från hans beskrivning än att jags ka försöka översätta/kopiera.

Läs denna tråd, från sidan 4 finns diodbryggan inkopplad med bilder och förklaringar.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... a&start=45

Hoppas detta inlägg är ok trots länkningen, kan ju mäöjligtvis hjälpa även KIA ägare att slippa elfel i framtiden och KIA kan knappast härleda ett elfel till ett korrekt kopplat fristående elsystem med diodbrygga.

Tack för svaret.. Låter dock lite omständigt tycker jag. Har konverterat om säkert 5-6 bilar med HID kit och har aldrig varit några problem även efter ett par års användning. Dock är man ju rädd samtidigt att något skall hända med bilens elektronik om det nu är som det sägs... Att bilen har känslig elektronik.

Har ett helt sprillans 35w icke canbus system liggandes hemma med slimballaster och 5000k.. Tänkte testa det och se hur det fungerar.
Kia Ceed 1,6 CRDI SW "Special Edition" 2014

Re: Halvljuslampa Kia ceed 2013/2014

27
Hej igen,

Ursäkta mitt mycket sena svar! Har varit väldigt inaktiv på forumet senaste månaderna. Om du fortfarande undrar om mina HID-kit och montering/placering så jag ta några bilder i veckan om du vill. Har som sagt konverterat både hel och halv. 35W på halv och 50W på hel. :)

Mitt halvljus kit är dock från ett företag i USA så det ser lite annorlunda ut än det som säljs till Kia ceed på Xenonkungen.
Kia Optima SW 1,7 CRDi GT Line Plus 2018 : Silky Silver Metallic

Gamla bilar:
• Kia Cee’d SW 1,6 CRDi Komfort 2014 : Dark Gun Metal Metallic
• Kia Pro’Ceed 2.0 CRDi 2008 : Svartmetallic

Re: Halvljuslampa Kia ceed 2013/2014

28
Hej..

Samma här, mycket jobb och grejer.. Har fortfarande inte monterat de ännu, vill gärna se hur du har gjort. Det jag mest funderar över är om det fungerar med icke canbus. Testade med ett äldre konverteringskit jag hade hemma, dock med de äldre tjockare ballasterna och 4300k och det verkade som att det glappade någonstans men det tände upp ena lampan och ljuset blev klockrent.. På en sida ;)

Skall jag installera det så köper jag nya lock till baksidan och borrar upp så man kan byta till original vid service och besiktning..
Kia Ceed 1,6 CRDI SW "Special Edition" 2014

Re: Halvljuslampa Kia ceed 2013/2014

29
När jag installerade på min förra Ceed, årsm. -11 så hade jag problem med att bara vänster tände upp. Kom fram till att sladdsatsen var för klen. Funkade på vänster, troligtvis för att sladden på den sidan var bara ett par decimeter.
Hade köpt mitt xenonkungenkit på lokala MECA, så jag gick till dem igen och fick beställt en ny sladd (utan kostnad). Efter det så fungerade allt tills jag sålde bilen. Körde helljus 75W.
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Halvljuslampa Kia ceed 2013/2014

30
Andy skrev:Hej..

Samma här, mycket jobb och grejer.. Har fortfarande inte monterat de ännu, vill gärna se hur du har gjort. Det jag mest funderar över är om det fungerar med icke canbus. Testade med ett äldre konverteringskit jag hade hemma, dock med de äldre tjockare ballasterna och 4300k och det verkade som att det glappade någonstans men det tände upp ena lampan och ljuset blev klockrent.. På en sida ;)

Skall jag installera det så köper jag nya lock till baksidan och borrar upp så man kan byta till original vid service och besiktning..
Fungerar utan Canbus också. Att det glappar tror jag beror på själva kitet och inte canbus-relaterat.
Jag beställde fyra nya lock hos min verkstad så har jag om jag vill byta tillbaka någon dag. Låter mina sitta i vid service, killarna på verkstaden har aldrig brytt sig om det. Men som du sa, på besiktningen så plockar jag bort halvljuset.

Ska försöka fixa några bilder åt dig i helgen.

Trevlig helg.
Kia Optima SW 1,7 CRDi GT Line Plus 2018 : Silky Silver Metallic

Gamla bilar:
• Kia Cee’d SW 1,6 CRDi Komfort 2014 : Dark Gun Metal Metallic
• Kia Pro’Ceed 2.0 CRDi 2008 : Svartmetallic
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"