Annons

Re: Till alla er som har effektbox från Racechip

11
peddap skrev:Jag kör grundinställningar och har ej testar att skuva upp den...tycker 162hk och mer vrid räcker gott faktiskt :)
Fast det är inte 163hk med den inställning de levereras med. På produktsidan för chippet så står det:
The performance data shown here represents maximum values achievable. The real performance output depends on the serial tolerances of the vehicle. We deliver the RaceChip with the best possible setting for your vehicle type. You can adjust the performance according to your requirements on the RaceChip.
Och på http://www.racechip.com/support/after-s ... mmon-rail/ så skriver man att boxarna levereras med en inställning som ger ca: 20% ökning av effekten.

Det betyder att du har runt 153-154hp om du inte justerat något.

Egentligen är jag ganska nöjd med de 128hk man har original men jag tycker det är kul att testa lite så jag kommer nog att prova att justera min box lite. Inte för att jag behöver utan mer för att det går.
Kia Niro PP2 2017
Annons

12
En liten rapport efter 20 mil med Racechip One med standardinställningen (B1). Standardinställngen skall motsvara en effektökning på ca: 20% vilket då borde motsvara ca: 153-154hk jämfört med de 128hk som är original.

Förbrukning enligt färddatorn: 0.54 l/mil
Förbrukning vid macken: 0,616 l/mil

Körningen har varit blandad men med mer stadskörning och mindre landsvägskörning än jag vanligen kör. Det är lite tidigt att dra några slutsatser efter bara 20 mil men färddatorn verkar visa mer fel än vanligt (min brukar oftast visa lite mer vid macken än på färddatorn). Med tanke på att jag kört mer stadskörning än jag vanligen gör och dessutom tryckt på lite extra vid acceleration än normalt så känns det som att förbrukningen är ungefär samma.

Jag har läst av felkoder med en OBDII adapter och Torque Pro (Android app) och inga felkoder har registrerats. Bilen går bra, skillnad märks framför allt vid acceleration upp till 4:e växeln då. Vid omkörningar vid landsvägskörning vet jag ärligt talat inte om jag känner någon skillnad.

Manualen listar två steg som de kallar performance step 1 och 2 där det första steget är inställningen D1 och det är vad jag tänker prova nu. För att öppna boxen behövs en Torx T10 och en sen behövs en liten flatmejsel för att justera inställningarna.
Kia Niro PP2 2017

13
Tack för infon!:) jag går å försöker bestämma mig för om jag ska beställa en eller inte.....tycker du att det är värt det? Tycker främst att det är jobbigt att behöva växla ner hela tiden när man kör i stan.....är väldigt slö på låga varvtal......
Kia cee`d 1,6 CRDi SW Special edition II Pearl Black -15

Re:

14
sebz skrev:Tack för infon!:) jag går å försöker bestämma mig för om jag ska beställa en eller inte.....tycker du att det är värt det? Tycker främst att det är jobbigt att behöva växla ner hela tiden när man kör i stan.....är väldigt slö på låga varvtal......
Om du menar de där gångerna man hamnat under den "magiska tröskeln" där det i princip inte händer ett skit när man trycker på gasen förrän de sakta segat sig över tröskeln och då plötsligt vaknar den till liv så nej det är inte helt borta men jag inbillar mig att det händer mer sällan med boxen installerad. Det är framför allt när jag kör i stadstrafik, rondeller och sånt som jag tycker att jag känner att den den är piggare att komma upp i fart när man t.ex. åker ur en rondell och trycker lite på pedalen.

För 1400:- som det blev med den växelkurs som gällde när jag beställde så ångrar iaf inte jag mig. Jag tycker väl kanske mer att det är lite roligt att testa än att jag egentligen känner att jag behöver en box. Jag tänker köra ett tag med den nu och sedan när jag vant mig så tänkte jag plocka ur den och se hur mycket (eller liten) skillnad jag märker.

Jag rapporterar vidare när jag kört med den lite mer.
Kia Niro PP2 2017

15
Nu har jag kört 23.6 mil med inställningen D1 (Performance Step 1) och åkte och fyllde upp tanken igen.

Färddatorn sa: 0.52 l/mil
Tankningen: 0.51 l/mil

Knappt så jag själv tror att det kan stämma med tanke på att den hur det såg vid förra tankningen. Jag tror dock man inte ska dra några förhastade slutsatser när jag bara tankat 11-12 liter per gång de senaste två gångerna. Lyckas man få i en liter mer den ena gången och en liter mindre den andra gången så kan det slå ganska mycket på snittet.

Körningen har varit mer landsväg och mindre stadskörning jämfört med de förra 20 milen som jag körde med grundinställningen. Dock har jag iaf 4 ggr testat 0-100 under denna period (kom ner i 10.7s som bäst) och pressade nästan den nästan upp i 200km/h (fegade ur när mätaren nästan var uppe i 200) vid ett tillfälle (rak, fin väg, ingen annan trafik, mitträcke och viltstängsel)

0-100km/h mätningen gjordes m.h.a. Blåtands OBDII adapter och Torque Pro appen i telefonen.

Kommer nog att fortsätta köra med den här inställningen iaf fram till helgen innan jag kanske testar "Performance Step 2".

Fortfarande inga felkoder avlästa.
Kia Niro PP2 2017

19
Lite info som jag fått efter att ställt lite frågor till tekniska supporten hos Racechip ang. Racechip One till just min bilmodell:

B1 = ca 15% effektökning (ca: 147hp) (detta den inställning som boxen levereras med)
D1 = ca 18% effektökning (ca: 151hp) (Performance step 1)
E2 = ca: 23% effektökning (ca: 157hp) (Performance step 2)

Samtidigt säger deras websida att boxarna levereras med en inställning som ger ca: 20% effektökning så det är lite dubbla budskap.

De har fortfarande inte svarat på min fråga om vilken inställning som används för att få de 163hp som de marknadsför boxen med.
Kia Niro PP2 2017

20
Nu har faktiskt jag oxå skaffat RaceChip one:)
Har bara hunnit testa en kort runda nu på kvällen.....men första intrycket va att bilen nu går som den borde ha gjort från fabrik! Nu kör jag endast med grundinställningen....ska göra det en hel tank innan jag ändrar till D1.
Kia cee`d 1,6 CRDi SW Special edition II Pearl Black -15