Annons
Annons

Re: Till alla er som har effektbox från Racechip

3
Har beställt den billigaste varianten nu. Var lite i valet och kvalet om man skulle lägga på €100 till och köpa mellanmodellen. Men sen tänkte jag att jag egentligen inte känner något jättebehov av en box utan jag är mest nyfiken på att prova om det verkligen fungerar och hur det påverkar förbrukningen och då €149 känns inte så farligt om det skulle vissa sig fungera halvkasst och fungerar det över förväntan och jag vill ha något ännu bättre så kan jag säkert sälja den billiga boxen vidare och beställa en dyrare variant.

Ska rapportera lite hur det gått när jag fått boxen och monterat i den (blir förmodligen till helgen om jag inte blir otålig och stoppar i den så fort jag får den).
Kia Niro PP2 2017

Re: Till alla er som har effektbox från Racechip

4
kallt_kaffe skrev:Har beställt den billigaste varianten nu. Var lite i valet och kvalet om man skulle lägga på €100 till och köpa mellanmodellen. Men sen tänkte jag att jag egentligen inte känner något jättebehov av en box utan jag är mest nyfiken på att prova om det verkligen fungerar och hur det påverkar förbrukningen och då €149 känns inte så farligt om det skulle vissa sig fungera halvkasst och fungerar det över förväntan och jag vill ha något ännu bättre så kan jag säkert sälja den billiga boxen vidare och beställa en dyrare variant.

Ska rapportera lite hur det gått när jag fått boxen och monterat i den (blir förmodligen till helgen om jag inte blir otålig och stoppar i den så fort jag får den).
Spännande :thumbup: finns det fler medlemmar som vill vara med
Xceed plug in hybrid 2020

Re: Till alla er som har effektbox från Racechip

5
peddap skrev:Har haft min i ett år och den har fungerat kanon ! Tagit ur den vid service och satt i den igen....aldrig krånglat :)
Jag köpte den billigaste ! :)
Känner mig säkrare nu när man vet att det gått bra för dig i över ett år, förstår dock inte skillnaden riktigt mellan budget, mellan samt premium boxen? :?
Xceed plug in hybrid 2020

Re: Till alla er som har effektbox från Racechip

6
Foued skrev:Känner mig säkrare nu när man vet att det gått bra för dig i över ett år, förstår dock inte skillnaden riktigt mellan budget, mellan samt premium boxen? :?
Nu spekulerar jag lite fritt men jag tror den stora skillnaden är att de dyrare boxarna har snabbare CPU vilket förmodligen betyder att den kan läsa av och korrigera signaler (eller hur det nu fungerar) oftare. Det gör förmodligen att de kan justeras lite mer än den billiga boxen eftersom de kan hålla en mindre marginal till det maxnivå man kan justera till. Sen är väl också en mer påkostad kontakt på de två dyrare varianterna än den enklare då den enklare använder en vanlig D-sub.

Men som sagt, detta är spekulationer och gissningar, jag har egentligen ingen vidare koll på hur det fungerar men nån skillnad lär det väl vara mer än priset.
Kia Niro PP2 2017

Re: Till alla er som har effektbox från Racechip

7
peddap skrev:Har haft min i ett år och den har fungerat kanon ! Tagit ur den vid service och satt i den igen....aldrig krånglat :)
Jag köpte den billigaste ! :)
Kör du med den grundinställning som den levererades med eller har du justerat något?
Fick min box idag och enligt kvittot så är den konfigurerad som DB1 och "D" var inget man skulle bry sig om, och "1" skulle man helst inte röra, men "B" kan tydligen justera lite och prova sig fram hur högt man kan ställa den innan bilen börjar bete sig konstigt (om jag förstått bruksanvisningen rätt).

Just nu kör jag med grundinställningen och har bara tagit några kortare testvändor. Jag tycker att det märks skillnad, att den är piggare och svarar lite snabbare på gasen.

Monteringen var EXTREMT enkel. Det tar verkligen inte mer än 5 minuter att montera. Snyggt paketerat också. Beställde i söndags och kom med UPS idag. Hade förmodligen kommit redan igår om jag bott någonstans som är lite mer prioriterat av UPS.
Kia Niro PP2 2017

Re: Till alla er som har effektbox från Racechip

8
Tydligen ska default inställningen ge ca: 20% extra enligt: http://www.racechip.com/support/after-s ... mmon-rail/
We deliver the RaceChip with a basic setting appropriate for your vehicle. With this basic setting you achieve a power improvement of approx. 20 %. This is the perfect compromise between fuel saving and power improvement. There is no firm setting value for the max. setting as the power input can vary from vehicle to vehicle although the engines are the same.
Kia Niro PP2 2017

10
Ni som har kört med racechip....har ni märkt nån skillnad på förbrukningen? Då menar jag inte i färddatorn, det är uträknad förbrukning vid tankning som jag är intresserad av.
Kia cee`d 1,6 CRDi SW Special edition II Pearl Black -15

Återgå till "Generella diskussioner"