Annons

Från Audi till första Kia'n

1
Hej på Er,

Jag heter Mattias och har just blivit med Kia.
I lördags bar det iväg till en Kia handlare och vi köpte oss en Kia Ceed SW 1.6 CRDi Special edition II. Såklart en vit sådan. :D

Under tre års tid har jag planerat för bilbyte och kikade mest på Audi, eftersom jag bara haft det märket under 15år. Men med tiden så vägde Kia tyngre och tyngre med sin garanti, andrahandsvärde och "snåla" motor.

Jag blev mäkta imponerad efter hemresan. Vi blandade stadskörning och landsväg ganska frekvent och gjorde flera stopp på diverse platser.

Färddatorn visade första två kilometrarna 0,81 i förbrukning, men efter några mil så landade den på 0,54. Dock blev det faktiska resultatet 0,51 under de första 38 milen. Det tycker jag är fantastiskt bra med tanke på att det brukar ta en bra tid att "trimma in" förbrukningen. Jag såg att många av er andra legat på 0,7-0,8 första månaderna - jag måste uppenbart ha en riktig tur. :)

Panoramataket är guds gåva till barnen och de som sitter i baksätet. Vilken fantastisk rymd det blir.

Efter de första 42 milen så är vi enormt nöjda. Bullret är inte så farligt trots att jag visste att asiaterna generellt sett är mycket mer bullriga. Visst låter det betydligt mer än i vår Audi A6, men fördelarna med denna helt sprillans nya Kia överväger bullret - med råge.

Jag ser fram mot att läsa och lära massor på denna sida.

Nu ska jag boka följande:
Vid bokning av Keramik guard lack-konservering 5 år servicegaranti på nybilar (ej över tre månader gamla ) så bjuder vi på textilimpregnering av golv och säten, och WSS rutbehandling.
Person bil 3900:- Suv 4550:-

Vi "ses"!
Kia Ceed SW 1,6 CRDi Special Edition II -15
Casa White
Annons

Re: Från Audi till första Kia'n

2
Jag kom på en märklig sak nu. Visst finns det inte något 12V uttag vid baksätet? Jag kollade bara snabbt på baksidan av mittkonsollen, men det finns inget där.

Hur löser ni andra t.ex. laddning av barnens enheter som ständigt behöver laddas om inget uttag finns där bak?
Casa White

3
lönsamhetskonsulten skrev:Jag kom på en märklig sak nu. Visst finns det inte något 12V uttag vid baksätet? Jag kollade bara snabbt på baksidan av mittkonsollen, men det finns inget där.

Hur löser ni andra t.ex. laddning av barnens enheter som ständigt behöver laddas om inget uttag finns där bak?
Jag är inne på min tredje Ceed och de har bara blivit bättre och bättre.....

Det finns ett uttag med permanent matning i bagageutrymmet på höger vägg sett bakifrån. Det är väl det närmaste man kan komma en lösning. Dessutom så påverkas det inte av tändningen.
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

4
Ronnie skrev:
lönsamhetskonsulten skrev:Jag kom på en märklig sak nu. Visst finns det inte något 12V uttag vid baksätet? Jag kollade bara snabbt på baksidan av mittkonsollen, men det finns inget där.

Det finns ett uttag med permanent matning i bagageutrymmet på höger vägg sett bakifrån. Det är väl det närmaste man kan komma en lösning. Dessutom så påverkas det inte av tändningen.
Tack Ronnie!

Då får jag ordna någon bra lösning för barnen. :)
Casa White

5
lönsamhetskonsulten skrev:
Ronnie skrev:

Tack Ronnie!

Då får jag ordna någon bra lösning för barnen. :)
Nu har väl inte Kjell & Co de bästa priserna, men det finns förlängning och förgrening.
http://www.kjell.com/sortiment/el/bilti ... -kontakter
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.

6
Välkommen och grattis till nya bilen. Ser allt fler och fler Ceed limited edition ute på vägarna nuförtiden. Man kan inte neka att Kia växer så det knakar. Roligt att du går från en märke med högre komfort men ändå är nöjd. Visst är Kia en budget bil, men det är mycket bil för pengarna. :)

Förbrukning verkade bra, låg däromkring när jag hämtade ut min också. Har stigit lite nu efter 1800mil och snittet ligger idag på 0.61 l/mil blandad körning. Motorväg och inte landsväg. Så det är jag nöjd med. Blev en resa till Sundsvall i helgen med cirka 50kg packning och 2 vuxna och förbrukningen hamnade på 0.51 l/mil efter 80 mils körning.

Som Ronnie skrev så finns det ett uttag i bagaget och i mittkonsolen fram.

Ett tips om du missat det. Jag rekommenderar att du undviker att tanka på OKQ8 eller Tanka. Kias bränslefilter har kleggat igen pga deras diesel. Kia har själva gått ut med brev till deras kunder att de rekommenderar att tanka på andra ställen än OKQ8/Tanka. Statoil var en av de stationer som rekommenderades att tanka hos.

Nu ska tydligen OKQ8 ha åtgärdat felet med dieseln men jag personligen tankar aldrig där. Kör enbart Statoil och har aldrig haft problem med deras Miles Diesel. Ansluter man även sitt kort till Statoil Extra får man 25 öre rabatt per liter en månad eller två, därefter 15 öre rabatt.

Hursomhelst, finns massor med intressant information på forumet. Och det är bara att fråga om du har några frågor! :thumbup:
Kia Optima SW 1,7 CRDi GT Line Plus 2018 : Silky Silver Metallic

Gamla bilar:
• Kia Cee’d SW 1,6 CRDi Komfort 2014 : Dark Gun Metal Metallic
• Kia Pro’Ceed 2.0 CRDi 2008 : Svartmetallic

7
Tack hnkl,

Efter andra tankningen så kunde jag konstatera en förbrukning på 0,62. En aning bättre än de 1,0-1,1 som jag har på vår Audi A6. Dessutom ligger skatten på 3395.

Jag läste just om Dieselproblemet, som uppenbarligen tyvärr drabbat många bilister. Då får jag hålla mig till mitt kära Statoil. :)

Jag ser fram mot att "hänga" på detta forum. Det är trevligt med så hjälpsamma personer.

Tack.
Casa White

8
Fler än Kia hade problem med deras dirsel, tror det var åtta bilmärken. Kia var väl en av få som gick ut med det offentligt.
Därfor har folk i almännhet trott att de var de enda med problemen...

9
Nu har jag avverkat tre fulla tankar med blandad körning (mest landsväg - 27km enkel). Nu ligger förbrukningen på ca 0,53. Jag ser glatt fram mot att komma ned under 0,5 - eller som enligt boken (fantasisiffrorna) 0,40-0,45.

Det ser dock lovande ut. Jag har åtminstone halverat bränslekostnaden. Kommer att spara över 20.000kr. Känns fint.

Trevlig kväll Kiafantaster.
Casa White