Annons

Re: värdelösa vindrutetorkare

11
hnkl skrev:Har bytena av spolningen gått på garantin? Hur har de gjort för att få någorlunda bättre spolning? Har de olika munstycken eller byter de bara till ett liknande och hoppas att det ska bli skillnad? :)
Det är på garantin. Tyvärr är nog din gissning den rätta. Men den lokala Kiaåterförsäljaren är tillmötesgående. Så för mig är det bara att jag klagat. Oftast när jg har varit där i andra ärenden.
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic
Annons

13
Upplever också att spolarfunktionen är värdelös.. Träffbilden är inte mer än någon decimeter upp på rutan så man får sitta och tajma in så torkarna är i sitt bottenläge och då trycka ut lite....

Dessutom så torkar de inte bort speciellt bra just i mitt synfält, det är lite jobbigt så här års när hela rutan blir kladdig och suddig av allt salt på vägarna. Lyckades inte torka bort kladdet från rutan på hela resan till jobbet som är ca 3 mil.. Inte för än jag stod på parkeringen kunde jag spola och torka bort allt.
Kia Cee'd Sw comfort -13

14
Förstår inte detta riktigt... :?

Visst, om man duttar till nån sekund på spaken är det lite futtigt men håll in spaken 10 sekunder så blir min ruta ren i alla hastigheter, sen håller jag med om att det lämnas en massa "restskvättar" som behöver några slag med torkarna för att försvinna.
Cee'd SW 1,6 CRDI Limited Edition aut Infrared reg 140627

16
Klart att duttandet gör att jag får upp mindre mängd spolarvätska på rutan. Jag kör nästan uteslutande på 90-110 vägar till och från jobbet med mycket trafik och får upp skit på rutan hela tiden. Ska jag hålla inne spaken 10 sekunder varje gång så får jag fylla på min behållare 2 gånger i veckan. Speciellt nu när det inte är jätteblött på vägarna, allt som landar på rutan är bara salt-kladd.

BMW 'n jag hade innan räckte det med att dutta. Det räckte för att få ren och fin ruta :thumbup:
Så jag hävdar att spolarfunktionen helt enkelt är undermålig för en bil från 2014, även om den tillhör sorten "billiga bilar" :thumbdown:

Bilen är kanske mer avsedd för statskörning än motorvägskörning, då behöver vi inte helljus, ljuddämpning och bra spolarfunktion :mrgreen:
Missförstå mig rätt, jag är överlag jättenöjd med vår cee'd, men lite kritisk får man lov att vara :thumbup:
Kia Cee'd Sw comfort -13

18
Jimmy417 skrev:Mest irriterande är att man spolar 70ggr mer på framlyktorna om man inte lyckas dutta... ska fan dra säkringen nu :mrgreen:

True that!! Tur att strålkastarna blir rena så vi får nyttja det lilla ljus bilen ger ifrån sig... Å andra sidan, vad hjälper det när rutan är igengeggad :lol:
Kia Cee'd Sw comfort -13

19
Fattar mig inte på spolarna för strålkastarna på min nya Kia. Min gamla från 2011 hade inte ens spolning av strålkastarna. Såg fram emot det nu. Första gången jag spolar efter start så spolare de strålkastarna, inte senare när jag spolar.

Munstyckena för framrutan är kassa. De på förarsidan har i praktiken 4 strålar. 3 långt ner på rutan och en så går över rutan.
Har nu:
Kia Sportage Plug-In Hybrid Advance 2022 White
Har tidigare haft:
Nya Optima SW Plug-In Hybrid 2018 Gravity Blue
Nya Kia Cee'd SW GT Line 2016 1.6 Diesel, Dark Gun metal
Kia Cee'd SW Komfort 2011 1.6 Diesel, Melange Silver

20
Ska ta loss mina munstycken och se hur de ser ut, sen ska jag leta upp ersättare som är ställbara. Möget som sitter där nu är ju bara irriterande och slösa enorma mängder spolarvätska.

Men för stunden har vi en temp som inte tillåter dylikt fippel utan varmgarage. -22°. brrrrrr
Kia Cee´d Special edition 2, 1,6 crdi 2015, Dark gun metal.