Annons

Beskattad till fotknölarna

1
Jag har i tidigare inlägg undrat varför vi dieselägare beskattas så mycket högre, men inte fått något riktigt svar. Därför gör jag nu ett nytt försök. se tidigare inlägg http://www.kiacarclub.se/viewtopic.php?f=29&t=3190

Har kollat skatterna för Diesel och bensin motorer för Kia Carens CRDi och EX 2010. Se PDF
Kia Carens 2,0 CRDi 140 hkr 6-vxl 7-sits 2010, tidigare SAAB 9-5 BioPower 2007
Annons

2
Dieslar utan partikelfilter får skatta väldigt hårt och är helt olönsamma att köpa. Nyare dieslar med partikelfilter skattas ungefär som motsvarande bensinbilar räknat på koldioxidutsläpp, en bensinare är ändå billigare än en diesel med samma förbrukning/koldioxid utsläpp för en diesel släpper ut mer skit än vad bensin gör. Min Ceed har 1400 i skatt och det är ju inget att gnälla över :)
Så fort din bil släpper ut över 119g koldioxid så ökar skatten rejält och en äldre Carens har nog ingen miljömotor direkt ;)
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013

Re: Beskattad till fotknölarna

3
Hej DavidB. Naturligvis kan du vara glad över din låga skatt. Men vad jag har pekat på, är att två likvärdiga bilar (Kia Carens 2,0 7- sits, modellår 2010) med samma motoreffekt och årsmodell beskattas så olika. (Se trådens inledning med bifogad pdf).
Det märkliga är att den bensindrivna har ett högre CO2-utsläpp på 200 gr/km medans dieseln släpper ut 159 gr/km. Även du har ju bränslefaktor och miljötillägg (även om du bara har CO2 117 gr/km) medans motsvarande Ceed i bensinversion har ett utsläpp på 146 gr/km och ändock beskattas lägre med 1130 kr/år. Det innebär ju att du i alla fall får betala ca 300 kr mer i skatt.
Beträffande partikelfilter så gäller miljökraven 2005 PM Bilar med dieselmotor som klarar kraven i MK 2005 och har partikelfilter eller motsvarande renings-utrustning (partikelutsläpp max 5 mg per km).
Kia Carens 2,0 CRDi 140 hkr 6-vxl 7-sits 2010, tidigare SAAB 9-5 BioPower 2007

4
Så den är utrustad med partikelfilter då? Jag gissade på att den inte var det om det är en 10a ;)
Fick aldrig pdfen att funka. Jag har inte läst några dokument men dieslar har ju alltid beskattats hårdare än bensinare pga att dom släpper ut mer skadliga ämnen (även med partikelfilter) det enda som hållit dieseln på banan är den lägre förbrukningen. Angående Ceeden så om vi säger att bensinaren hade dragit lika lite som min diesel så skulle den nog vara skattefri tom (alltså under 117g/km).
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013