DavidB skrev:
Det är delvis rätt att dubbdäck river upp partiklar från vägbanan men studier har visat att detta är rätt grova partiklar som visserligen inte är helt ofarliga men vägsalter och andra lösningsmedel frigör mindre partiklar som är mer hälsovådliga genom att dom kan komma djupare ner i lungorna där skadliga ämnen gör mer skada, smolket i dubbhatarbägaren är att dubbfria däck med deras finare sajpningar, lameller och i dom flesta fall mjukare gummi "kastar" upp mer av dessa mindre och farligare partiklar i luften vilket är negativt ju, eller?(uppgift internet och av en däckexpert som varken jobbar på tidning eller Nokian

)
vad är de för andra lösningsmedel som frigör mindre partiklar som kommer med saltet?
Du ljuger så du tror dig själv. Dubbdäck är de som river upp asfalten, De river inte upp så kallade "Stora partiklar" utan de river upp stoft. De är i asfalten de farliga partiklarna finns! Hur fasiken kan vanliga gummi däck nöta upp asfalt!? hur tokigt som helst ju. Gummi - Mjukt.......Asfalt - Stenhårt, mycket enkel ekvation. blir bara en massa gummi rester efter gummi däck. Om du kollar in asfalten i sverige så ser du stenar. Asfalt är uppbyggd av Sten o Bindemedel. I Sverige tillåts de större stenar i asfalten, upp till 16mm tror ja de var. blir som då stenar som är limmade med varandra.de för att göra den hårdare (motståndskraftigare) mot slitage där dubbdäck är nog enda faktorn. annars skulle de behöva byta asfalt vartannat år. såklart gör dem ju motorvägar ännu mer slitstark.
De är därför våra vägar bullrar så mycket för att bindemedlet mellan stenarna nöts bort av dubbdäck.
och jag är verkligen inte dubbdäckhatare. Jag har alltid haft dubbdäck. Jag är uppväxt i norrlands inland, DÄR behövs dubbdäck. Där är det vinterväglag hela vintern pratar man dubbfritt där blir man skickad till sjukstugan för å se om man slagit skallen.
jag menar bara att dubbdäck ska användas där de behövs. och jag är verkligen motståndare till allt förgrymmade salt som skickas ut på vägarna. Förstör ju tusentals bilar helt i onödan! i förtid men där salt finns behövs helt enkelt inte dubbdäck. dvs. hela södern upp till kusten till sundsvall, minst. Men de slänger ju ut salt för de vet att de finns idioter ute på vägarna som inte kan köra.
Hellre att jag använt dubbdäck istället för att se salt på våra vägar. På de värsta ställena som korsningar räcker de med att sanda lite då o då vid halka.