Annons

Re: Vinterdäck/Fälgar

61
DavidB skrev:
Ang dubb i högre farter, jag skulle vilja se Svenska rallyt eller Montecarlorallyt köras lika snabbt på dubbfritt :)
Lite extremt exempel men dubbar gör nytta speciellt för sidostabilitet även i motorvägsfart om det är isigt.

har du sett rally dubbade däck? säkert 1000 dubb på ett enda däck. så visst var de ett extremt exempel...lika extremt som att man ska köra formel 1 på vintern, De skulle ja vilja se! NOT
Annons

62
DavidB skrev:
Det är delvis rätt att dubbdäck river upp partiklar från vägbanan men studier har visat att detta är rätt grova partiklar som visserligen inte är helt ofarliga men vägsalter och andra lösningsmedel frigör mindre partiklar som är mer hälsovådliga genom att dom kan komma djupare ner i lungorna där skadliga ämnen gör mer skada, smolket i dubbhatarbägaren är att dubbfria däck med deras finare sajpningar, lameller och i dom flesta fall mjukare gummi "kastar" upp mer av dessa mindre och farligare partiklar i luften vilket är negativt ju, eller?(uppgift internet och av en däckexpert som varken jobbar på tidning eller Nokian :) )

vad är de för andra lösningsmedel som frigör mindre partiklar som kommer med saltet?

Du ljuger så du tror dig själv. Dubbdäck är de som river upp asfalten, De river inte upp så kallade "Stora partiklar" utan de river upp stoft. De är i asfalten de farliga partiklarna finns! Hur fasiken kan vanliga gummi däck nöta upp asfalt!? hur tokigt som helst ju. Gummi - Mjukt.......Asfalt - Stenhårt, mycket enkel ekvation. blir bara en massa gummi rester efter gummi däck. Om du kollar in asfalten i sverige så ser du stenar. Asfalt är uppbyggd av Sten o Bindemedel. I Sverige tillåts de större stenar i asfalten, upp till 16mm tror ja de var. blir som då stenar som är limmade med varandra.de för att göra den hårdare (motståndskraftigare) mot slitage där dubbdäck är nog enda faktorn. annars skulle de behöva byta asfalt vartannat år. såklart gör dem ju motorvägar ännu mer slitstark.

De är därför våra vägar bullrar så mycket för att bindemedlet mellan stenarna nöts bort av dubbdäck.

och jag är verkligen inte dubbdäckhatare. Jag har alltid haft dubbdäck. Jag är uppväxt i norrlands inland, DÄR behövs dubbdäck. Där är det vinterväglag hela vintern pratar man dubbfritt där blir man skickad till sjukstugan för å se om man slagit skallen.

jag menar bara att dubbdäck ska användas där de behövs. och jag är verkligen motståndare till allt förgrymmade salt som skickas ut på vägarna. Förstör ju tusentals bilar helt i onödan! i förtid men där salt finns behövs helt enkelt inte dubbdäck. dvs. hela södern upp till kusten till sundsvall, minst. Men de slänger ju ut salt för de vet att de finns idioter ute på vägarna som inte kan köra.

Hellre att jag använt dubbdäck istället för att se salt på våra vägar. På de värsta ställena som korsningar räcker de med att sanda lite då o då vid halka.

63
TheKillchain skrev:
DavidB skrev:
Ang dubb i högre farter, jag skulle vilja se Svenska rallyt eller Montecarlorallyt köras lika snabbt på dubbfritt :)
Lite extremt exempel men dubbar gör nytta speciellt för sidostabilitet även i motorvägsfart om det är isigt.

har du sett rally dubbade däck? säkert 1000 dubb på ett enda däck. så visst var de ett extremt exempel...lika extremt som att man ska köra formel 1 på vintern, De skulle ja vilja se! NOT
Hur många dubb de har är ointressant för principdiskussionen dubb - icke dubb.

Man kan ju bara konstatera att både motorcyklister som sysslar med isracing och rallyförare vintertid har stora fördelar av att inte välja dubbfritt. Annars skulle ju något motorstall någon gång någonstans ha kommit på idén att låta sina förare köra dubbfritt.
Att köra dubbfritt ger alltså sämre fäste (på is) än dubb. Övriga underlag är en annan historia, där dubbade däck först nu har hunnit ikapp fästet.

Och jag kör dubbfritt för tillfället, om du undrade.

64
TheKillchain skrev:Du ljuger så du tror dig själv.
Skulle gärna diskutera mer med dej men sådana uttalanden gör bara dom som är 15 år och under.....läs HELA mitt inlägg innan du kastar skit.....

Den informationen har jag fått berättat för mej och läst.....skulle jag ljuga om vad jag läser&hör?!?
Skrev dessutom att jag troligtvis är MINDRE däckexpert än då speciellt dej..

Det enda jag håller med dej om är att hellre osaltat och dubb än tvärt om och dom flesta kommuner har ju slutat att salta även i Stockholm med omnejd.
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013

65
Björne skrev:
TheKillchain skrev:
DavidB skrev:

Hur många dubb de har är ointressant för principdiskussionen dubb - icke dubb.

Man kan ju bara konstatera att både motorcyklister som sysslar med isracing och rallyförare vintertid har stora fördelar av att inte välja dubbfritt. Annars skulle ju något motorstall någon gång någonstans ha kommit på idén att låta sina förare köra dubbfritt.
Att köra dubbfritt ger alltså sämre fäste (på is) än dubb. Övriga underlag är en annan historia, där dubbade däck först nu har hunnit ikapp fästet.

Och jag kör dubbfritt för tillfället, om du undrade.
varför ens jämföra med racing? nu snackar vi personbilar som mina kia som har endast 128hk/255nm. varför inte hålla oss till de? Racing betyder ju helt andra parametrar o ej liknande situationer.

Jo jag har kört cross cykel med dubbdäck på ren is. Blir Tom. bättre fäste än då man kör på asfalt med andra gathojen. Men varför ska jag ta den liknelsen till min kombivagn. Det körs inga rallybilar där jag kör min bil.

Lika bra att utesluta rallyn i sammanhanget.

66
DavidB skrev:
TheKillchain skrev:Du ljuger så du tror dig själv.
Skulle gärna diskutera mer med dej men sådana uttalanden gör bara dom som är 15 år och under.....läs HELA mitt inlägg innan du kastar skit.....

Den informationen har jag fått berättat för mej och läst.....skulle jag ljuga om vad jag läser&hör?!?
Skrev dessutom att jag troligtvis är MINDRE däckexpert än då speciellt dej..

Det enda jag håller med dej om är att hellre osaltat och dubb än tvärt om och dom flesta kommuner har ju slutat att salta även i Stockholm med omnejd.
Droppen som fick bägaren att rinna över? :angel:
men då kan vi ju va överens

67
Saklighet är väl trevligt, vilka fälgar och typ av däck kör ni på var det ju och inte den ständiga detta är bäst vs inte bäst. Alla delar den meningen landet runt. Men när det smäller så smäller det. Man kan faktiskt köra mjukt o följsamt även om man har dubbdäck, det betyder ju inget mer än extra trygghet i viss förhållanden. det gäller ändå alltid att hålla avstånd, vara förutseende för allt och inte spela allan eller tycka sig vara bäst. det räcker med alla audiägare i sverige för att se vem som "kör bäst" för att veta det, även på sommaren :shh: ;)
Cee´d SW -2013 1,6 CRDi KOMFORT Sand Track

68
Mashugg skrev:
kiaceeddriver skrev:Tycker också det är irriterande att få olika info.

10187 vill dom (Kia Göteborg) ha för 16" vinterdäck med alufälg.

Är inte det dyrt?
Tycker det låter ganska dyrt. Som jag nämnde tidigare skulle jag vara tvungen att punga ut 10 066:- för mina hjul från bythjul. Tror jag sett priser runt 7500:- på vintersulor på Kias hemsida under tillbehör samt att de nämnde priser däromkring när vi pratade med bilfirman då vi köpte bilen.

Hade tur. fick ett par svarta alufälgar med nokian hakapelitta 5 (stava) för 6000:-
En felbeställning som jag nappade på istället.
KIA Cee´d 1,6 CRDi SW Komfort - Cassa White Solid - 2013

69
kiaceeddriver skrev:
Mashugg skrev:
kiaceeddriver skrev:Tycker också det är irriterande att få olika info.

10187 vill dom (Kia Göteborg) ha för 16" vinterdäck med alufälg.

Är inte det dyrt?
Tycker det låter ganska dyrt. Som jag nämnde tidigare skulle jag vara tvungen att punga ut 10 066:- för mina hjul från bythjul. Tror jag sett priser runt 7500:- på vintersulor på Kias hemsida under tillbehör samt att de nämnde priser däromkring när vi pratade med bilfirman då vi köpte bilen.

Hade tur. fick ett par svarta alufälgar med nokian hakapelitta 5 (stava) för 6000:-
En felbeställning som jag nappade på istället.
Svarta fälgar? Kia original?
KIA Cee´d 1,6 CRDi SW Komfort - Cassa White Solid - 2013.