Annons

Re: Vinterdäck/Fälgar

41
kiaceeddriver skrev:Enligt Kia Gbg passar bara 15" på 1.4 bensin

Detta är ju lite små intressant! Varför i hela världen skulle dem ha mindre skivor och ok på 1.4 än på 1.6 crdi? Är ju redan så pass små skivor på dem, samt att det verkar lite konstigt att dem skulle ha olika då det kostar pengar att lagerföra delar för 2 uppsättningar... Ja ni fattar vart jag vill komma hoppas jag!
Jag menar det är ju inga 250hk++++ motorer vi har i våra bilar direkt 8-)

Men man ska väl aldrig sluta förvåna sig? :think:
Volvo V60 R-Design D5 ICE White

Kör försiktigt där ute o ge fan i våra vajerräcken ;)
Annons

42
kiaceeddriver skrev:
Mashugg skrev:
kiaceeddriver skrev:Tycker också det är irriterande att få olika info.

10187 vill dom (Kia Göteborg) ha för 16" vinterdäck med alufälg.

Är inte det dyrt?
Tycker det låter ganska dyrt. Som jag nämnde tidigare skulle jag vara tvungen att punga ut 10 066:- för mina hjul från bythjul. Tror jag sett priser runt 7500:- på vintersulor på Kias hemsida under tillbehör samt att de nämnde priser däromkring när vi pratade med bilfirman då vi köpte bilen.
Enligt Kias hemsida står det såhär:

16" Vinterhjul, frikt (eftermont)

4 st kompletta vinterhjul på 16" original aluminiumfälg med Kumho eller Hankook friktionsdäck. Inkl. montering. Lokala prisavvikelser kan förekomma.

Pris
9405 kr

16" Vinterhjul, dubb (eftermont)

4 st kompletta vinterhjul på 16" original aluminiumfälg med Kumho eller Hankook dubbade däck. Inkl. montering. Lokala prisavvikelser kan förekomma.

Pris
9880 kr

http://www.kia.com/se/tillbehor/ceed-sportwagon/
Antar att jag inte hade någon koll alls på priserna haha :P

Ska vara tyst i fortsättningen :shifty:
KIA Cee'd 1.6 CRDI SW 2013

43
är jag den enda som inte slänger på vinterdäcken nu?!?! Ja fattar inte folk. ska ni sitta o köra med vinterdäck på sommarväglag en hel månad?! helst ni som bor i södern.....ja just ja, ni kanske inte kan köra bil.

de med friktionsdäck, FINE! men slänga på dubbdäck nu??!fi fan.....stockholmare.

nä vinterdäcken slängs på när de blir vinterväglag.

Vinterdäck/Fälgar

44
TheKillchain skrev:är jag den enda som inte slänger på vinterdäcken nu?!?! Ja fattar inte folk. ska ni sitta o köra med vinterdäck på sommarväglag en hel månad?! helst ni som bor i södern.....ja just ja, ni kanske inte kan köra bil.

de med friktionsdäck, FINE! men slänga på dubbdäck nu??!fi fan.....stockholmare.

Hahaha :lol: :lol:
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013

45
TheKillchain skrev:är jag den enda som inte slänger på vinterdäcken nu?!?! Ja fattar inte folk. ska ni sitta o köra med vinterdäck på sommarväglag en hel månad?! helst ni som bor i södern.....ja just ja, ni kanske inte kan köra bil.

.......... ooooookay.

I smell trolling ;)

47
kiaceeddriver skrev:
Antar att jag inte hade någon koll alls på priserna haha :P

Ska vara tyst i fortsättningen :shifty:
Dom har inte så mkt koll verkar det som. Du kanske har fått 15" info? :mrgreen:
Faktum är att jag ska inte vara tyst haha :P

Var ju tvungen att kolla. På KIA's hemsida hittar man 15" hjul med Khumo eller Hankook friktionsdäck för 7690:- ca.
16" med friktion ligger på 9405:-.

Ska man ha dubb får man lägga på några hundralappar.

48
Mashugg skrev:

.......... ooooookay.

I smell trolling ;)

lol

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=5626592

skattepengar åt helvete....finns inget land i europa tydligen med så dålig luft som i sverige så att vi tom. måste böta?. upp till 200 miljoner om inget görs.....Kolla på Norge, deras terräng/väder är fruktansvärd mycket värre än plattlandet sverige (främst kustbor då men även inland) men de kör på vinterDubbdäck bara i de värsta områdena....o med billiga snökedjor från biltema.
men i sverige läggs vinterdäcken på strax efter midsommar. tas av strax före.

många som slänger pengar på däckbyte helt i onödan säger jag bara.

Dubbdäck FÅR användas mellan den
1 oktober och den 15 april, inte ett måste precis. Jag ser inget vinterväglag ute förns långt framöver.
Mellan den 1 december och den 31 mars är det lag på att använda vinterdäck OM det är vinterväglag ute

+ att i sverige saltar vi värre än värst. allt för nollvisionen. så nå dubbdäck behövs inte för invandrare kommer tydligen o kör in på sommardäck på deras lastbilar. Nu ändras ju lagen då de insåg att de bara kör åt helvete...klart de gör då de blir snöstorm, då krävs ju M-S däck. fattar ju vem som helst. men nu?......hmmmmmmmmmmmmmmmmmmm.
Kolla senaste Teknikens värld...Där fick ju ett nordiskt dubbfritt minst lika bra betyg som andra dubbdäck.
dina sommardäck förvandlas inte till hockeypuckar bara för att de kryper under -0.

äh, ni stockholmare får göra som ni vill.....

49
Jag skulle aldrig slänga på dubbdäck söder om Gävle, helt onödigt. Förstår inte hur det kan vara tillåtet. Varför inte spik i däcken på en gång? Den lilla nyttan som dubbdäck gör på is, det förlorar man flera gånger om på normal mark. Det är ju bara att sänka farten lite, så fungerar dubbfritt lika bra som dubbat.

Sen känns det lite som att däckbolagen lobbar ganska friskt för att vi ska använda de dyra vinterdäcken, kolla dagens Aftonbladet t.ex. SNÖSTORM på väg, artikeln kom precis lagom den 15:e oktober :lol:
Kör: Kia Ceed GT+, Kia Soul
Körde: Kia Optima Executive

50
mibe skrev:Jag skulle aldrig slänga på dubbdäck söder om Gävle, helt onödigt. Förstår inte hur det kan vara tillåtet. Varför inte spik i däcken på en gång? Den lilla nyttan som dubbdäck gör på is, det förlorar man flera gånger om på normal mark. Det är ju bara att sänka farten lite, så fungerar dubbfritt lika bra som dubbat.

Sen känns det lite som att däckbolagen lobbar ganska friskt för att vi ska använda de dyra vinterdäcken, kolla dagens Aftonbladet t.ex. SNÖSTORM på väg, artikeln kom precis lagom den 15:e oktober :lol:
Jag bor utanför göteborg och kör dubbdäck på båda bilarna. Norr om Gävle har jag nog aldrig ens varit...
Inte så ofta vi har snö men när regnet och slasket fryser på blir det halt och då funkar inte friktionsdäck.
Dessutom bygger hela iden med friktionsdäck på att några med dubb måste åka först och rugga upp isen annars blankpolerar ni ju varenda korsning med era dubblösa däck.
Tesla Model 3 LR AWD
Såld: Kia eNiro Adv Plus Tech