Psycho skrev:Nu har äntligen en hårt arbetande skiftjobbare hittat lite tid för bilmek:P. Ikväll ska regplåtshållare monteras samt extraljus och kablar dras. Fråga till er som kopplat in er på helljuskablen på bilens helljus. Vilken färg har denna kabel? Och vilken på vilken sida sitter den, höger eller vänster och man står och tittar in i motorutrymmet? Hur har ni kopplat, med vanliga sockerbitar och flatstift?
MVH /Erik
Hej
Det enklaste är om du först xenonkonverterar ditt helljus till xenon då kommer du ha 2st utstickande 12v kablar att bara skarva på signalen med 2st strömtjuvar. Då kommer du även veta vilken som är plus om minus direkt, då de är färgade.
Det följer även alltid med nya gummipackningar för håltagningen i vattenskyddet bakom lyset för 25mm hål.
Ta alltid signalen från höger lampa sett från det håll när du tittar in i motorrumet, då slipper du förlänga den eftersom batterier sitter på den sidan. Plus sätter du direkt på batteriet och minus på jordpunkten närmast batteriet.
Vill du skippa xenonkonverteringen så är det lättast om du gör ett hål i täckskyddet för kablarna och kopplar samman med befintligt helljus. Det är ofta samma färg på + och - i bilar med halogenstrålkastare så du kan behöva mäta med den multimeter för att ta reda på vilken som är vilken.
Det smartaste sättet att skarva inne i lamphuset är nog att använda flatstift med både hane och hona för att skarva och även kunna lossa när du vill utan att behöva klippa.
Glöm inte att ni har 10% rabatt hos Prestandabelysning.se på xenonlampor både till helljus och extraljus
MVH Henke