Annons

Re: Kanske inte blir en ny Ceed igen ?!

11
Helge skrev:Man ska tänka på att i ett forum så får man ju inte läsa så mycket från alla oss som inte har problem med våra bilar, utan det ligger i sakens natur att det är de som har problem med sin bil som skriver. Alla vi som stortrivs med vår KIA skriver ju inte lika mycket. Jag har haft nyare modeller av Volvo V70, Skoda Octavia och Citroen C5 och ingen av de bilarna har varit så fria från bekymmer som min Ceed. Dessutom så verkar det som om den stora skillnaden ligger i hur verkstan fungerar. Jag håller med Bosse Bildoktorn som säger att man ska besöka verkstan innan man bestämmer sig för vilken nybil man ska köpa. Verkar det vara en bra verkstad med bra personal, köp bilen där. Annars gå till nästa ställe... Jag har köpte min KIA hos en KIA-handlare, men valde en annan KIA-verkstad för att de hade mycket bättre folk att ha att göra med. Och även om jag har haft något småfel på min bil har verkstan skött det exemplariskt. Så jag tror inte du ska va rädd att köpa en KIA, men du ska va noggrann med att välja verkstad att ha att göra med.
+1
Annons

12
hocke skrev:Hejsan,inte för att vara negativ,köp en annan bil.
Själv har vi en kia ceed 2010,vi har redan fått rost på bakluckan fast bilen har gått bara 1200 mil.
Samt att sidorna på bilen är blästrade av stenskott,speciellt på bakdörrarna och längst ner på framdörrarna.
Och dom vägrar att fixa rosten på bakluckan,dom säger att det är ett stenskott som har gjort att du har rost där.Har aldrig haft en kombi med stenskott på bakluckan,har haft en volvo v70 som var 7 år gammal när jag sålde den,men fans absolut ingen rost eller stenskott på bakluckan där.
Motormässigt mycket nöjd med kian,den är snål och går bra.

Mvh:Håkan
Jag har rost på bakluckan, det är skickat till KIA för bedömning. Om det godkänns borde du kunna uppge mig som "prejudikat". Var är ditt placerat? Mitt är ca. 10 cm till vänster om där torkararmen har sin infästning precis inne vid bakrutan.
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

14
Ang. att du inte köper KIA igen:
Det är som vanligt på märkesforum, man hör mest om de som är missnöjda, de som är nöjda har inte lika stor anledning att ventilera ett missnöje som inte finns. När jag hade citroen så skrev jag på ett citroenforum, samma där det var vi med problem med bilen som hördes.

Hur många här har klagat på diverse defekter(?) på KIA? ÄR vi max 20 personer? Hur många KIA Ceed har sålts de senaste åren? Betydligt fler? Alla bilar av ett märke kan inte vara felfria, gäller nog de flesta tillverkare. Det är ett lotteri vilket märke man än köper.
Själv har jag haft måndagsex av märket Citrroen C5 och picasso, Opel Vectra, Huyndai Elantra. Detta från 1997 och fram till nu, där jag tycker att det är lite förmycket på min Ceed med.

15
Jag kan förstå om man blir avskräckt av tidigare dåliga erfarenheter av ett varumärke. Men som tidigare sagts - måndagsexemplar och modellfel finns på alla bilar, oavsett prisklass. Och det är alltid lika frustrerande när man drabbas. Jag har haft tur ännu. Förra nyinköpet var en Peugeot som alla skakade på huvudet åt för dåligt kvalitetsrykte. Det har bara rullat och gått utan problem, trots misshandel och alltför dåligt underhåll. Cee'd:en har vi bara kört knappt 400 mil så rost kan jag inte uttala mig om men allt fungerar prima - underbar bil tycker jag. Rostrapporterna oroar mig lite men jag hoppas att det inte handlar om ett generellt fel. Samt att lackförseglingen ska göra någon liten nytta.

Angående bränsleförbrukning (få se om jag retar upp någon nu) lyckades jag i helgen komma ner i 4,2 l/mil med Michelin-originaldäcken på 20 mil blandade landsvägar 70-90 km/h (jag, packning + två småbarn). Jag körde förstås försikigt men någon enstaka omkörning kostade jag på mig. Har blivit lite av en sport att se hur lågt man kan komma :) Ska sanningen fram steg sedan snittförbrukningen till 4,4 de sista fem milen, men bra ändå. Hemfärden hamnade på 4,8 men då blev det en hel del på 120-vägar. Ska man köra snålt gäller det, verkar det som, att köra jämnt, planerat och helst inte över 90 - åtminstone inte över 2000 varv. Totalt ligger vi nog pånågot över halvlitern p g a en hel del kortkörningar.
----------------------------------------------
Kia Ceed SW CRDi 1.6 (komfort), 2010
Kia Sportage 2.0 4WD EX, 2008

16
hocke skrev:Hejsan,inte för att vara negativ,köp en annan bil.
Själv har vi en kia ceed 2010,vi har redan fått rost på bakluckan fast bilen har gått bara 1200 mil.
Samt att sidorna på bilen är blästrade av stenskott,speciellt på bakdörrarna och längst ner på framdörrarna.
Och dom vägrar att fixa rosten på bakluckan,dom säger att det är ett stenskott som har gjort att du har rost där.Har aldrig haft en kombi med stenskott på bakluckan,har haft en volvo v70 som var 7 år gammal när jag sålde den,men fans absolut ingen rost eller stenskott på bakluckan där.
Motormässigt mycket nöjd med kian,den är snål och går bra.

Mvh:Håkan
Svärfar fick sin omlackad utan knot. Bedömningen gjordes av Kareby Bil utanför Kungälv-Göteborg. Jag tycker du ska stå på dig. Annars kan du tipsa din lokala tidning om forumet och den olika behnadlingen av detta problem och hur dåligt det är av Kia att inte ta hand om sina problem med av de mest sålda bilarna just nu till privatpersoner. Det är säkert publicitet som inte KIA vill ha. Om rosten dyker upp på samma ställe på många bilar är det ngt som är fel i tillverkning eller design. Oavsett så ska KIA stå för detta och inte säga att det är kundernas fel.

För övrigt så hade svärfar rost på samma ställe som tidigare nämnt här på forumet, dvs i anslutning till bakrutan och nära bakre torkararmen.
KIA CEE´D SW 1,6 CRDI 2010 KOMFORT

18
Vad gör Hansson i det civila, eftersom han vet att 99% av kunderna som han talat med är nöjda? ;)
Själv är jag nöjd med bilen så här långt kört ca 800 mil sedan jul. Vindrutespolaren ska ja fixa efter tips från"Backis". Någon rost eller repig framruta har jag inte sett ännu. Dieselförbrukningen är väl det enda problemet jag har om man nu ska anse det som ett problem. Kommer inte ner under 0,5l. Blandad landsvägskörning 70-90km, 0,53 l , motorväg 120-125km, 0,63, motorväg 110km 0,59l. Alltså det drar i väg om man kör mer än 110 km/tim Men det kanske få anses vara ganska bra ändå. Man ska int va bitter.

Så köp du dig en Ceed igen "Sam", det är svår att hitta en annan bil i samma prisklass med den utrustningen och garantier som Kia Ceed Sw har. PS. Jag arbetar inte som bilförsäljare.DS. :lol:
Kia cee´d SW 1.6 CRDi ECCO 2010

19
Hasse skrev:Vad gör Hansson i det civila, eftersom han vet att 99% av kunderna som han talat med är nöjda? ;)
Själv är jag nöjd med bilen så här långt kört ca 800 mil sedan jul. Vindrutespolaren ska ja fixa efter tips från"Backis". Någon rost eller repig framruta har jag inte sett ännu. Dieselförbrukningen är väl det enda problemet jag har om man nu ska anse det som ett problem. Kommer inte ner under 0,5l. Blandad landsvägskörning 70-90km, 0,53 l , motorväg 120-125km, 0,63, motorväg 110km 0,59l. Alltså det drar i väg om man kör mer än 110 km/tim Men det kanske få anses vara ganska bra ändå. Man ska int va bitter.

Så köp du dig en Ceed igen "Sam", det är svår att hitta en annan bil i samma prisklass med den utrustningen och garantier som Kia Ceed Sw har. PS. Jag arbetar inte som bilförsäljare.DS. :lol:

Hej! Vad är det för tips du fått ang vindrutespolaren? -Vindrutespolaren ska ja fixa efter tips från"Backis".

=)

Mvh Stefan
KIA Ceed SW 2010 Bensin, silvermetallic, komfortpaket, dragkrok