Hej!
Vi har en Ceed -08 bensin.
Vi har varit inne på att byta upp oss till en ny diesel ceed.
Efter att ha läst om alla, ganska allvarliga fel, typ rost, värdelös mottagning på radion, repkännsliga rutor mm. Samt de problem vi har haft, med i huvudsak lacken (blästrade dörrar, avskavd färg på bakluckan osv)
Så blir det nog ingen mer Kia för oss.
Är det någon som bytt från OG till NG Cedd som kan återkoppla, är det sämre kvalité på nya ceeden?
Annons
Re: Kanske inte blir en ny Ceed igen ?!
2Jag är supernöjd med min 2010 har kört 1200mil utan problem.
Känner inte igen de problem som det talas om här med repig vindruta,stereo som har dålig mottagning m.m
Snisse
Känner inte igen de problem som det talas om här med repig vindruta,stereo som har dålig mottagning m.m
Snisse
3Inte jag heller! Är supernöjd trots bara 400mil körda... Grym bil!!
KIA Ceed SW 2010 Bensin, silvermetallic, komfortpaket, dragkrok
4Hej Sam,sam skrev:Hej!
Vi har en Ceed -08 bensin.
Vi har varit inne på att byta upp oss till en ny diesel ceed.
Efter att ha läst om alla, ganska allvarliga fel, typ rost, värdelös mottagning på radion, repkännsliga rutor mm. Samt de problem vi har haft, med i huvudsak lacken (blästrade dörrar, avskavd färg på bakluckan osv)
Så blir det nog ingen mer Kia för oss.
Är det någon som bytt från OG till NG Cedd som kan återkoppla, är det sämre kvalité på nya ceeden?
Det är första gången jag har en KIA Ceed så jag kan inte jämföra nya och gamla modellen.
Jag kan ha haft otur och fått ett måndagsexemplar, men faktum kvarstår att jag aldrig haft en ny bil som varit behäftad med så många fel. Du har säkert läst vilka i andra trådar, orkar inte specificera alla här.
Verkstan har skött sig helt ok och gjort det de kunnat för att fixa bilen. I vissa fall har de lyckats, i andra inte.
Men hade jag vetat att det skulle vara så mycket fel på bilen hade det nog inte blivit en KIA. Visst det är garanti på bilen, men det är jobbigt att hålla på och åka fram och tillbaka till verkstan. Man måste ta ledigt från jobbet, sitta hos verkstaden och vänta flera timmar osv.
Vissa märkesverkstäder och handlare kör dessutom med attityden "Du har ju köpt en billig KIA, vad förväntar du dig, kom inte är och klaga över att grejer inte fungerar, man får vad man pröjsar för, skyll dig själv".
Å andra sidan, vilka bilar som inte kostar skjortan finns det som inte är skräp i dagens läge?
KIA är troligen varken bättre eller sämre än andra.
KIA CEE´D SW 1,6 CRDI 2011 KOMFORT
5Det är nog med Kia Cee'd som med de flesta andra bilar (åtminstone i överkomlig prisklass).
En del går bra och en del har krångel.
Min Cee'd har gått 1200 mil sen årsskiftet och det har inte varit något som helst som mankerat, bara att tanka och åka. Ligger dessutom strax under 0,5 l/mil numera så jag är helt nöjd.
Har haft många nya bilar och det har varit ömsom vin ömsom vatten-
tre stycken Mazdor (-80, -84, -89) har varit helt felfria, några VW har varit blandade med en Scirocco -74 som bottennapp. Kul att köra men färgen ramlade av om man stängde dörren för hårt nästan... Ford Galaxy -96 var en mycket trevlig bil men med många småfel och som krävde mycket meckande. En Cittra Picasso -05 har gått klockrent i 12 000 mil, det överraskar då det är en "lågprisbil" (och Fransk).
Så det gäller att ha lite tur med bilköpet, kompisar med Volvo V70 är allt annat än förskonade från fel, en Mercedes för 700 000 borde vara säker men även de har ju haft sina problem.
Den enda säkra bilen är den inte köpta!
En del går bra och en del har krångel.
Min Cee'd har gått 1200 mil sen årsskiftet och det har inte varit något som helst som mankerat, bara att tanka och åka. Ligger dessutom strax under 0,5 l/mil numera så jag är helt nöjd.
Har haft många nya bilar och det har varit ömsom vin ömsom vatten-
tre stycken Mazdor (-80, -84, -89) har varit helt felfria, några VW har varit blandade med en Scirocco -74 som bottennapp. Kul att köra men färgen ramlade av om man stängde dörren för hårt nästan... Ford Galaxy -96 var en mycket trevlig bil men med många småfel och som krävde mycket meckande. En Cittra Picasso -05 har gått klockrent i 12 000 mil, det överraskar då det är en "lågprisbil" (och Fransk).
Så det gäller att ha lite tur med bilköpet, kompisar med Volvo V70 är allt annat än förskonade från fel, en Mercedes för 700 000 borde vara säker men även de har ju haft sina problem.
Den enda säkra bilen är den inte köpta!
6Alla nya bilar har fel, den ena mer och den andra mindre.. Min far plockade ut sin nya audi q5 igår, ska bli intressant att se hur mycket fel det kommer vara på den! Och den kostar som två kia ceed sw crdi + några tusen kr.
De jag retar mig på är att folk lyckas få bilarna att ta under 0,5, hur kör ni? med ett ägg under foten?
eller är ni bara dåliga på att räkna?
De jag retar mig på är att folk lyckas få bilarna att ta under 0,5, hur kör ni? med ett ägg under foten?
eller är ni bara dåliga på att räkna?
7Hejsan,inte för att vara negativ,köp en annan bil.
Själv har vi en kia ceed 2010,vi har redan fått rost på bakluckan fast bilen har gått bara 1200 mil.
Samt att sidorna på bilen är blästrade av stenskott,speciellt på bakdörrarna och längst ner på framdörrarna.
Och dom vägrar att fixa rosten på bakluckan,dom säger att det är ett stenskott som har gjort att du har rost där.Har aldrig haft en kombi med stenskott på bakluckan,har haft en volvo v70 som var 7 år gammal när jag sålde den,men fans absolut ingen rost eller stenskott på bakluckan där.
Motormässigt mycket nöjd med kian,den är snål och går bra.
Mvh:Håkan
Själv har vi en kia ceed 2010,vi har redan fått rost på bakluckan fast bilen har gått bara 1200 mil.
Samt att sidorna på bilen är blästrade av stenskott,speciellt på bakdörrarna och längst ner på framdörrarna.
Och dom vägrar att fixa rosten på bakluckan,dom säger att det är ett stenskott som har gjort att du har rost där.Har aldrig haft en kombi med stenskott på bakluckan,har haft en volvo v70 som var 7 år gammal när jag sålde den,men fans absolut ingen rost eller stenskott på bakluckan där.
Motormässigt mycket nöjd med kian,den är snål och går bra.
Mvh:Håkan
8Tjena
Känner heller inte igen alla problem som många har med sin cee´d, har kört över 700 mil med vår -10:a och har inte haft några som helst problem. Sen måste jag säga att en del "fel" är i-landsproblem.
Känner heller inte igen alla problem som många har med sin cee´d, har kört över 700 mil med vår -10:a och har inte haft några som helst problem. Sen måste jag säga att en del "fel" är i-landsproblem.
9Fast man haft lite att anmäkra, så ångrar man inte bilköpet. Har inte haft några större problem.
Det som irriterar är..
Glapp i förarstolen, verkar vara nått 10o problem. Hoppas på en snart lösning..
Lättrepad framruta, vet att många märken har samma problem. Så det är bara att gilla läget...
Vad är alternativet till Ceeden om man inte vill över 200papp, med vettigt utrustning och motor????
Jag ser bara Focus kombi, men efter att stängt dörren. Så var den inte intressant. Villken smäck!
, känns ju Ceeden som en Merca i jämnförelse.. 
Det som irriterar är..
Glapp i förarstolen, verkar vara nått 10o problem. Hoppas på en snart lösning..
Lättrepad framruta, vet att många märken har samma problem. Så det är bara att gilla läget...
Vad är alternativet till Ceeden om man inte vill över 200papp, med vettigt utrustning och motor????
Jag ser bara Focus kombi, men efter att stängt dörren. Så var den inte intressant. Villken smäck!
Cee´d Crdi SW-10a
10Man ska tänka på att i ett forum så får man ju inte läsa så mycket från alla oss som inte har problem med våra bilar, utan det ligger i sakens natur att det är de som har problem med sin bil som skriver. Alla vi som stortrivs med vår KIA skriver ju inte lika mycket. Jag har haft nyare modeller av Volvo V70, Skoda Octavia och Citroen C5 och ingen av de bilarna har varit så fria från bekymmer som min Ceed. Dessutom så verkar det som om den stora skillnaden ligger i hur verkstan fungerar. Jag håller med Bosse Bildoktorn som säger att man ska besöka verkstan innan man bestämmer sig för vilken nybil man ska köpa. Verkar det vara en bra verkstad med bra personal, köp bilen där. Annars gå till nästa ställe... Jag har köpte min KIA hos en KIA-handlare, men valde en annan KIA-verkstad för att de hade mycket bättre folk att ha att göra med. Och även om jag har haft något småfel på min bil har verkstan skött det exemplariskt. Så jag tror inte du ska va rädd att köpa en KIA, men du ska va noggrann med att välja verkstad att ha att göra med.