Annons
Annons

Re: Bränsleförbrukning

64
tigarmk skrev:Hej!

Jag har en Kia Sportage 2012 2,0 AWD och rullat kring 100 mil, ligger på 0,8 blandad körning... högt?!

Har en 2,0 184hk diesel med automat, blandad körning, pendlare mycke 80km/h sträckor.
Ligger på 0,65 - 0,68. Helt ok tycker jag. (Använder farthållaren mycket pga kameror)
Men har inga problem att öka till 0,9 om jag önskar o då blir det kul också. :mrgreen: :clap:
Glömde nämna att den gått 1100 mil nu.

67
okuma skrev:Hej! jag har en Sportage 1,6 -12 som gått 350mil ! är missnöjd med bensinförbrukningen ! drar 0,89 landsväg fast det står att den ska dra 0,6 !det är en jävla skillnad ! är det nån som har liknande problem ?

vilken hastighet kör du i när du mäter.

Jag snittar 0,85 i STAN, landsväg (90km/h) 0,62-0,68. motorväg 110km/h ca 0,85.

Över 100km/h blir motorn för liten, varvtalet högt och bilen stor och tung.
//Mattias

2012Kia sportage 1.6 EX Komfort vit

68
Åkte ner till Legoland i Danmark för någon vecka sedan och gjorde ett ordentligt test på besinförbrukningen.

Farthållare på 110-120 och ingen vind = färddator 0.85-0.9, faktisk förbrukning 0.9-0.95
Farthållare på 110-120 och ganska kraftig motvind = färddator 0.9-0.95, faktisk förbrukning 0.95-1.0
Ingen farthållare i 110 med planerad körning och ingen vind = färddator 0.85, faktisk förbrukning 0.85

Så det går att få ner 2.0 bensinaren i relativt accepterbara siffror men då får man skippa farthållaren och undvika kraftiga gaspådrag, hålla konstant fart när man kommer till uppförsbacke, osv...

Största boven med bensinförbrukningen är nog +/- knappen till farthållaren. En riktigt rolig grej men varje gång man trycker på + så är det (typ) fullgas i 1-2 sekunder.

En annan iaktagelse är att Sportagen är 5-10cm högre än en XC60 i fronten. Gjorde en snabb jämförelse på färjan mellan Helsingborg-Helsingör. Så det är inte konstigt att den drar lite mer än lägre/lättare bilar heller.
Vit KIA Sportage MY12 - [ Waxdepån | JJC Race And Rally | J&J Automotive | Prestandabelysning ]-

69
Niklas skrev:Åkte ner till Legoland i Danmark för någon vecka sedan och gjorde ett ordentligt test på besinförbrukningen.

Farthållare på 110-120 och ingen vind = färddator 0.85-0.9, faktisk förbrukning 0.9-0.95
Farthållare på 110-120 och ganska kraftig motvind = färddator 0.9-0.95, faktisk förbrukning 0.95-1.0
Ingen farthållare i 110 med planerad körning och ingen vind = färddator 0.85, faktisk förbrukning 0.85

Så det går att få ner 2.0 bensinaren i relativt accepterbara siffror men då får man skippa farthållaren och undvika kraftiga gaspådrag, hålla konstant fart när man kommer till uppförsbacke, osv...

Största boven med bensinförbrukningen är nog +/- knappen till farthållaren. En riktigt rolig grej men varje gång man trycker på + så är det (typ) fullgas i 1-2 sekunder.

En annan iaktagelse är att Sportagen är 5-10cm högre än en XC60 i fronten. Gjorde en snabb jämförelse på färjan mellan Helsingborg-Helsingör. Så det är inte konstigt att den drar lite mer än lägre/lättare bilar heller.

Men det är högre markfrigång på xc60 än sportagen :think:
//Mattias

2012Kia sportage 1.6 EX Komfort vit

70
Hej!
Jag har gjort en faktisk beräkning av min snittförbrukning över blandad körning,
har räknat totalt antal mil körda mot mängden liter tankat över 10 tankningar!
Datorn står på 0,6l/mil och har gjort väldigt länge!

Bilen, 1,7 Crdi

Total mängd bränsle 445liter
Totalt antal mil 689mil

Vilket ger en faktisk förbrukning vid blandad körning på 0,64l/mil, :thumbup: inte alls så långt ifrån
vad datorn säger!
Jag är riktigt nöjd med resultatet då jag sänkt min driftkostnad väldigt mycket :clap:
vilket även var anledningen till att vi böt bil! Har nu kuskat i ca 900mil med bilen och fortfarande riktigt nöjd!

/Tobbe
2012 Sportage 1,7 Crdi EX Komfort