Tankade när jag kom upp 25,03 liter och hade kört 45mil.
Helt ok ,,med en 1,7 Diesel.
tigarmk skrev:Hej!
Jag har en Kia Sportage 2012 2,0 AWD och rullat kring 100 mil, ligger på 0,8 blandad körning... högt?!
okuma skrev:Hej! jag har en Sportage 1,6 -12 som gått 350mil ! är missnöjd med bensinförbrukningen ! drar 0,89 landsväg fast det står att den ska dra 0,6 !det är en jävla skillnad ! är det nån som har liknande problem ?
Niklas skrev:Åkte ner till Legoland i Danmark för någon vecka sedan och gjorde ett ordentligt test på besinförbrukningen.
Farthållare på 110-120 och ingen vind = färddator 0.85-0.9, faktisk förbrukning 0.9-0.95
Farthållare på 110-120 och ganska kraftig motvind = färddator 0.9-0.95, faktisk förbrukning 0.95-1.0
Ingen farthållare i 110 med planerad körning och ingen vind = färddator 0.85, faktisk förbrukning 0.85
Så det går att få ner 2.0 bensinaren i relativt accepterbara siffror men då får man skippa farthållaren och undvika kraftiga gaspådrag, hålla konstant fart när man kommer till uppförsbacke, osv...
Största boven med bensinförbrukningen är nog +/- knappen till farthållaren. En riktigt rolig grej men varje gång man trycker på + så är det (typ) fullgas i 1-2 sekunder.
En annan iaktagelse är att Sportagen är 5-10cm högre än en XC60 i fronten. Gjorde en snabb jämförelse på färjan mellan Helsingborg-Helsingör. Så det är inte konstigt att den drar lite mer än lägre/lättare bilar heller.