Annons

Re: Första intryck Ceed CRDi SW Komfort -10

31
David skrev:
Hasse skrev:Hej Backis!

Nä, du har nog rätt i det. Kundvård verkar inte vara deras starka sida och ändå är det så viktigt. Tacksam för att du hör av dig angående vindrutespolaren.
Hej,
måste erkänna att jag varit skeptisk till garantin och KIA Sverige efter diverse problem, men när jag skickade ett mail gällande ett garantiärende som dragit ut på tiden hörde verkstaden plötsligt av sig inom en vecka. Verkar som Kia Sverige tar kunderna på allvar - hela iden med 7-års garanti är ju att sälja fler bilar och sköter man inte sina åtaganden kommer Kia's succé bli en kortvarig historia med dåligt rykte.

Själv har jag fått bytt ganska mycket på bilen när felen väl blivit konstaterade av verkstaden. Förenade Bil i Mölndal har verkligen ryckt upp sig - mycket bra erfarenhet av dem den sista tiden. Trevlig personal och bra service!

- stereo (gick bara att starta 1 gång av 50, vissa perioder inte alls)
- ACC styrdatorer (ACC gav ingen kyla på sommaren och dålig värme på vintern!)
- solsensor (saknades från fabrik)
- krängninghämmarstag fram (bilen klonkade)
- skruvat åt 'framvagnen' (bilen skramlade)
- spolarpump (skulle vara en ny modell med starkare tryck - fungerar bättre, men inte alls bra). Verkstaden beklagade denna konstruktion. Får se om det blir någon ytterligare uppdatering.
- justerat handbromsen 3 ggr efter att den slutat fungera (tar nästan för snabbt nu)

Just nu fungerar bilen bättre än den gjorde som ny (gått 3500 mil nu)...verkar som om justeringen av framvagnen gjort bilen mycket mer riktningsstabil och styrningen känns mindre diffus. Kanske inbillning, men känns som en helt ny bil att köra.

Kanske finns liknande åtgärder även för 2010 modell (spolning/styrning etc)?

Har hört talas om det där du säger med att byta spolarpump med högre tryck, men att det inte skulle vara tillräckligt. Tror Kia måste hitta en annan lösning på problemet.
Kia cee´d SW 1.6 CRDi ECCO 2010
Annons

32
Har nu kört ca 150 mil med min KIA.
Är väldigt nöjd så här långt.
Ett par saker som retar mig bara....
Dörrlåset det automatiska....F-N!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Bagageluckan, F-N va det ska va svårt att få stängt den ordentligt.
Blinkersspaken F-N att den är så lätt, vill ju bara slå till filbytsfunktionen, men nä då hela spaken åker upp eller ner.
Dörrlister att dom finns endast som tillbehör, säger väl inget om jag bodde i ödemarken men i parkeringshus eller köpcentra, första man kollar när man kommer tillbaka till bilen. Inga märken...tack!

Annars stånkar och går den som bara den

Magnus
2015 KIA CEE'D SW CRDi Special Edition 2 Casa White

33
Hasse skrev:Hej Backis!

Nä, du har nog rätt i det. Kundvård verkar inte vara deras starka sida och ändå är det så viktigt. Tacksam för att du hör av dig angående vindrutespolaren.
Har nu fått tillbaka bilen från verkstaden. De satte dit en extra pump till vindrutespolningen för att få bättre tryck. Vilken skillnad det blev, som natt och dag. Nu fungerar vindrutespolningen som den ska.

Då KIA inte har någon egen lösning på problemet kan jag verkligen rekommendera att låta verkstaden installera en extra pump.
KIA CEE´D SW 1,6 CRDI 2011 KOMFORT

34
Har nu passerat 400 mil och tankade !!!!
Döm om min förvåning blandad körning 60% land 40% stad 0.473 L /mil efter pumpen , dator visade 0,52.

MEN!!! Jag kom sedan ihåg , det där med att det är svårt att fylla upp tanken , kanske olika från pump till pump,kanske därför den visade så låg förbrukning på pump. :twisted:

Tidigare tankningar har den legat mellan 0,55 och 0,65 L/mil på pump , men då betydligt kallare.

Vi körde en längre körning igår efter landsväg ,Farthållaren på 95 km sträckan 30 mil datorn 0,44 j-ligt bra om detta nu stämmer . ;)

Vinterdäck och +3 grader

Med mina tidigare bilar har jag svårt att tro att det fins någon bil som drar under 0,8 L oavsett körning.

Retar mig lite på spolningen men fick ett hett tips av er här om att tala med verkstaden om en extra pump .
MÅSTE KOLLAS!

TACK :D
Att tänka innan man talar är som att torka sig i röven innan man skiter ????
Kia ceed 1,6 crdi -10

36
Vi körde en längre körning igår efter landsväg ,Farthållaren på 95 km sträckan 30 mil datorn 0,44 j-ligt bra om detta nu stämmer .
Jag vet inte, har hört så många rapporter om högre bränsleförbrukning än spec och glädjemätande färddator. Men jag snittar normalt 0,52 med vinterdäck, många korta sträckor men inte så mycket stadskörning. På långfärd har jag nått 0,45 med dubbdäcken. Och färddatorn räknar faktiskt rätt.
----------------------------------------------
Kia Ceed SW CRDi 1.6 (komfort), 2010
Kia Sportage 2.0 4WD EX, 2008

38
Håller med om att färddatorn verkar visa "rätt", i alla fall mot vägmäteren. Hur rätt den visar är ju en annan sak som får kollas mot gps.
Jag lade på sommardäcken igår och mätte med måttband omkretsen. Sommardäcken hade 35 mm större omkrets än vinterdäcken vilket borde motsvara runt 1,8 % på en omkrets av 2000 mm.
Dimensionerna är 185/65 R15 för vinterdäcken (Nokian W+ friktionsdäck) och 205/55 R16 för sommardäcken (Michelin Energy). Vinterdäcken har visserligen gått 1000 mil men så mycket "mindre" borde de inte ha hunnit bli.
Hur som helst påverkar ju detta den verkliga bränsleförbrukningen.
Bilagor
Vinter.JPG Vinter.JPG Visad 3893 gånger 18.74 KiB
Sommar.JPG Sommar.JPG Visad 3893 gånger 18.36 KiB

39
Smulan skrev:Håller med om att färddatorn verkar visa "rätt", i alla fall mot vägmäteren. Hur rätt den visar är ju en annan sak som får kollas mot gps.
Jag lade på sommardäcken igår och mätte med måttband omkretsen. Sommardäcken hade 35 mm större omkrets än vinterdäcken vilket borde motsvara runt 1,8 % på en omkrets av 2000 mm.
Dimensionerna är 185/65 R15 för vinterdäcken (Nokian W+ friktionsdäck) och 205/55 R16 för sommardäcken (Michelin Energy). Vinterdäcken har visserligen gått 1000 mil men så mycket "mindre" borde de inte ha hunnit bli.
Hur som helst påverkar ju detta den verkliga bränsleförbrukningen.
Det ser ut som om du passade på att lacka om bilen i samband med hjulbytet ;) För en som inte kan räkna eller som inte har ngn som helst ingenjörskunskap. Innebär en större omkrets att förbrukningen borde bli mindre, dvs jag kommer en längre sträcka per varv hjulet rullar? :oops:
KIA CEE´D SW 1,6 CRDI 2010 KOMFORT

40
En tvätt gör underverk... :D
Om man håller samma verkliga fart kommer motorvarvet att minska med större hjul och bränsleförbrukningen sannolikt att sjunka förutsett att man inte behöver växla ner utan kör på 6:e växeln hela tiden t.ex.
Om man däremot håller samma fart enligt hastighetsmätaren så kommer det att i verkligheten gå fortare och då kommer bränsleförbrukningen att öka med de större hjulen!
Så det är inte självklart hur det påverkar utan beror på hur man kör. Förändringen är å andra sidan i storleksordningen ett par procent högst så den drunknar nog i andra faktorer som körhumör, motvind, mm. mm.