Annons

Saker jag saknar i min sportage.

1
Har nu efter en månads ägande hittat en del saker jag saknar.

1. Går inte ta upp förar rutan med ett tryck som man gör när man tar ner den.

2. Ingen gasfjädring till motorhuven.

3. Vart lite öm i baken efter 2 timmars körning.(upplevde jag aldrig i passaten.)

4. Irriterande med att ibland när man spelar musik från mobil så måste man trycka på mediaknappen igen och köra bluetooth eller dra ut och sätta in sladden igen för att låten slutar efter några sekunder i början.

5. Att man inte kan söka och få fram mer detaljerade platser på navigatorn.
Som på t ex min navigon på iPhonen kan jag få fram Arlanda och gate, kålmården m.m.

6. Att det inte är vanligt bälte i mitten sätet bak som sitter fast i sätet.

7. Att man inte ser blinkersen i displayen om man svänger för ratten skymmer pilarna i displayen.

8. Att man inte kan komma tebax till samma fart som man hade innan på farthållaren genom knapparna om man bromsat.

9. Ingen spolarvätske nivå.

10. Kommer inte upp när det är dags för service.

11. Lite dålig sikt i backspegeln.(längden bakåt)

Annars riktigt nöjd.:)
Vit 2012 Kia Sportage 2.0 CRDi AWD Executive + komfort, skinn, navigator, automat, panorama soltak, dragkrok, sidosteg + hasp plåt fram, bak.
Annons

Re: Saker jag saknar i min sportage.

2
rickard80 skrev:1. Går inte ta upp förar rutan med ett tryck som man gör när man tar ner den.
Också reagerat på detta. Känns lite konstigt, varför ha automatisk ner om man inte har upp.
rickard80 skrev:2. Ingen gasfjädring till motorhuven.
Absolut inget jag skulle lägga pengar på. Finns väl som eftermarknadsmontering till alla bilar om man är så svag att man inte orkar lyfta huven. :)
rickard80 skrev:3. Vart lite öm i baken efter 2 timmars körning.(upplevde jag aldrig i passaten.)
Märker ingen större skillnad på Sportisen och Opel Zafiran vi hade tidigare. Det är inga lyxstolar men det är inte heller en lyxbil. Passat ligger ju i en helt annan prisklass och kostar begagnat lika mycket som eller mer än en ny Kia.
rickard80 skrev:4. Irriterande med att ibland när man spelar musik från mobil så måste man trycka på mediaknappen igen och köra bluetooth eller dra ut och sätta in sladden igen för att låten slutar efter några sekunder i början.
Musik från mobilen kör jag alltid via sladden. De gånger det strular är när man drar igång Spotify men efter några sekunder drar den igång iPoden automatiskt igen. In i Spotify och starta manuellt igen. Ibland kan man få bråka några gånger men man står alltid som segrare. Tycker det mest irriterande är att man inte kan välja låt på mobilen när sladden är inkopplad...för det är ju inte direkt ett Applegränssnitt på bilens stereo.
rickard80 skrev:6. Att det inte är vanligt bälte i mitten sätet bak som sitter fast i sätet.
Menar du att bältet sitter uppe i taket? Inte använt det så vet inte exakt hur bra/dåligt det är.
rickard80 skrev:7. Att man inte ser blinkersen i displayen om man svänger för ratten skymmer pilarna i displayen.
Aldrig reagerat på detta. Du hör ju att det blinkar och vid en sväng känns det betydligt viktigare att titta ut på närmaste omgivningen än på instrumentpanelen.
rickard80 skrev:8. Att man inte kan komma tebax till samma fart som man hade innan på farthållaren genom knapparna om man bromsat.
Menar du att när du trycker på "RES" så går den inte tillbaka till valt hastighet? Inte märkt av några sånna problem när jag kört men skall undersöka detta närmare.
rickard80 skrev:9. Ingen spolarvätske nivå.
Aldrig haft detta på någon bil tidigare så känner inte att jag saknar det. Hålet vid reservhjulet är så stort att man med enkelhet kan få plats med en 5L dunk spolarvätska. Så även om det skulle ta slut mitt ute i skogen så är det inga problem.
rickard80 skrev:10. Kommer inte upp när det är dags för service.
Trodde jag var standard på alla bilar. Det roliga med denna funktion är att många missar det och upptäcker det först efter att meddelandet visats i någon vecka...inklusive min fru. Första gången frågade hon "vad betyder SERV som stått på displayen när man startar ett tag nu?" :lol:
rickard80 skrev:11. Lite dålig sikt i backspegeln.(längden bakåt)
Bilens utformning med en hög midja och en liten bakruta är största orsaken till detta problem. Man får väl ta det när man vill ha en bil med denna form. Vet inte hur sikten bak är i IX35an som är kusinbilen, kanske samma problem i den.
Vit KIA Sportage MY12 - [ Waxdepån | JJC Race And Rally | J&J Automotive | Prestandabelysning ]-

3
rickard80 skrev:Har nu efter en månads ägande hittat en del saker jag saknar.
Detta tycker jag att det ska finna på alla rutor, auto upp och ner.
rickard80 skrev:2. Ingen gasfjädring till motorhuven.
Bekommer mig inte då man är där så sällan.
rickard80 skrev:3. Vart lite öm i baken efter 2 timmars körning.(upplevde jag aldrig i passaten.)
Inget jag märkt, åkt som mest 1.5 timme(tillsommaren blir det Öland så då får bilen bekänna färg) Har haft en saab 9-5 innan, skillnaden i denna bil är att jag på långkörning drar bak stolen en aning så att man sträcker bena lite mer.
rickard80 skrev:4. Irriterande med att ibland när man spelar musik från mobil så måste man trycka på mediaknappen igen och köra bluetooth eller dra ut och sätta in sladden igen för att låten slutar efter några sekunder i början.
Kör enbart blåtand.
rickard80 skrev:5. Att man inte kan söka och få fram mer detaljerade platser på navigatorn.
Som på t ex min navigon på iPhonen kan jag få fram Arlanda och gate, kålmården m.m.
Har tom tom via iphonen (den bästa navigator jag haft).
rickard80 skrev:6. Att det inte är vanligt bälte i mitten sätet bak som sitter fast i sätet.
Man drar ner den ena änden på bältet och sätter det till höger om sig(om man sitter i mitten bak) sen tar man bälteshållaren och knäpper på andra sidan så blir det som ett helt vanligt trepunktsbälte. Anledningen till funktionen är ju den enkla soffan bak.
rickard80 skrev:7. Att man inte ser blinkersen i displayen om man svänger för ratten skymmer pilarna i displayen.
Är väl inget problem egentligen på en bil som för oväsen med blinkers på samt stänger av sig själv.
rickard80 skrev:8. Att man inte kan komma tebax till samma fart som man hade innan på farthållaren genom knapparna om man bromsat.
Är det så att det bara funkar om man trycker cancel.....Har för mig att jag bromsat och sedan tryckt antingen - eller +.
rickard80 skrev:9. Ingen spolarvätske nivå.
Två dunkar i bagaerumsbaljan :D
rickard80 skrev:10. Kommer inte upp när det är dags för service.
Lagt in dags för service i mobilen och kalendern på jobbet. Om meddelandent strular och ej kommer upp vems fel är det då har dem nog tänkt.
rickard80 skrev:11. Lite dålig sikt i backspegeln.(längden bakåt)
Inget jag störts av faktiskt.
rickard80 skrev:Annars riktigt nöjd.:)
Kan bara hålla med. Trodde aldrig att jag skulle få köpa och äga en helt ny bil i mitt liv=) :clap: :clap:
//Mattias

2012Kia sportage 1.6 EX Komfort vit

4
Lindgren_021 skrev:Har tom tom via iphonen (den bästa navigator jag haft).
Ah, hör att du inte provat Navigon till iPhone. Jaja, alla kan ju inte göra rätt. ;)
Lindgren_021 skrev:Man drar ner den ena änden på bältet och sätter det till höger om sig(om man sitter i mitten bak) sen tar man bälteshållaren och knäpper på andra sidan så blir det som ett helt vanligt trepunktsbälte. Anledningen till funktionen är ju den enkla soffan bak.
Ok, det är den modellen. Då är jag nöjd. Klart den bästa lösningen enligt mig, hade samma på Zafiran innan.
Vit KIA Sportage MY12 - [ Waxdepån | JJC Race And Rally | J&J Automotive | Prestandabelysning ]-

5
Alien skrev:
Lindgren_021 skrev:Har tom tom via iphonen (den bästa navigator jag haft).
Ah, hör att du inte provat Navigon till iPhone. Jaja, alla kan ju inte göra rätt. ;)
Lindgren_021 skrev:Man drar ner den ena änden på bältet och sätter det till höger om sig(om man sitter i mitten bak) sen tar man bälteshållaren och knäpper på andra sidan så blir det som ett helt vanligt trepunktsbälte. Anledningen till funktionen är ju den enkla soffan bak.
Ok, det är den modellen. Då är jag nöjd. Klart den bästa lösningen enligt mig, hade samma på Zafiran innan.

Var på väg att köpa navigon men började sedan att läsa lite om den appen, väldigt många som skrev att det var ouppdaterade kartor sedan appen släpptes mm. Köpte därför tom tom som har map share bla så uppdaterar kartorna varje dag med nya hastigheter samt vägar och annat. Samt att dem har släpp två stora uppdateringar sedan jag köpte den i april förra året. Har även en kompis som köpt navigon och sedan provat tom tom med min telefon, han böt direkt. Men alla har det nog sina fördelar och nackdelar.
Vet dock att navigon uppdaterat sin sedan jag skaffade tomtom men det har ju tomtom också Båda som det verkar till det bättre.

EN riktigt bra grej som jag hittade nyligen är att man söker på någon i eniro appen, sedan så kan man klicka på TA MIG DIT och seda nvälja tom tom så lägger den in adressen.
//Mattias

6
Ja de är säkert mer eller mindre lika bra. När jag valde mellan de två så tog jag den som hade de snyggaste menyerna och de snyggaste kartvyn, högst upplösning, snyggast färger och så. För jag tvivlar starkt på att det är någon större skillnad på de två. Vissa gillar den ena, vissa gillar den andra. Det enda jag saknar på Navigon är att det inte finns något större utbud på röster. TomTom har väl väldigt många olika om jag förstått det rätt?

Angående uppdateringar så har det väl kommit 3-4 större uppdateringar bla en komplett rekonstuktion av hela appen.

Skulle varit skoj att prova Navigon och TomTom sida vid sida när man skall ut på en längre resa.

7
Alien skrev:Ja de är säkert mer eller mindre lika bra. När jag valde mellan de två så tog jag den som hade de snyggaste menyerna och de snyggaste kartvyn, högst upplösning, snyggast färger och så. För jag tvivlar starkt på att det är någon större skillnad på de två. Vissa gillar den ena, vissa gillar den andra. Det enda jag saknar på Navigon är att det inte finns något större utbud på röster. TomTom har väl väldigt många olika om jag förstått det rätt?

Angående uppdateringar så har det väl kommit 3-4 större uppdateringar bla en komplett rekonstuktion av hela appen.

Skulle varit skoj att prova Navigon och TomTom sida vid sida när man skall ut på en längre resa.

Ha ha jag tänkte köpa till homer och darth vader till min men jag vet inte om jag kommer åka rätt då eller bara garva :lol:
//Mattias

8
Lägger de till det så blir väl priset som för en BMW X5. :)
Det är ju trots allt en SUV med ett attraktivt pris och lika attraktivt utseende.

Ang TomTom och Navigon så är tomtom det med bästa användargränssnitt, medans Navigon har bättre kartor.

Jag har en TomTom 930T och en Navigonapp i mobilen. Gillar TomTom men numera använder jag mest Navigon i telefonen.
Att TomTom fortfarande säljer på sn "mapshare" är lika fel som när det kom. Uppdateringar i kartan p.g.a. mapshare beror på hur många som rapporterar in. Så på min lilla ort så tog det 6 år för en ringväg runt stan att komma dit medans den fanns i Navigon efter ca. ett år. Så köp inte TomTom om detta är det som avgör köpet.
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

9
rickard80 skrev:Har nu efter en månads ägande hittat en del saker jag saknar.

2. Ingen gasfjädring till motorhuven.

3. Vart lite öm i baken efter 2 timmars körning.(upplevde jag aldrig i passaten.)

4. Irriterande med att ibland när man spelar musik från mobil så måste man trycka på mediaknappen igen och köra bluetooth eller dra ut och sätta in sladden igen för att låten slutar efter några sekunder i början.

5. Att man inte kan söka och få fram mer detaljerade platser på navigatorn.

6. Att det inte är vanligt bälte i mitten sätet bak som sitter fast i sätet.

7. Att man inte ser blinkersen i displayen om man svänger för ratten skymmer pilarna i displayen.

8. Att man inte kan komma tebax till samma fart som man hade innan på farthållaren genom knapparna om man bromsat.

9. Ingen spolarvätske nivå.

10. Kommer inte upp när det är dags för service.

11. Lite dålig sikt i backspegeln.(längden bakåt)

Annars riktigt nöjd.:)
1. Enbart för att inte någon/något ska komma emellan, Ner är ju inga problem.

7. Ratten är ju justerbar i höjd??

8. När du ska återgå till samma inställning, tryck upp/res en gång och den axar upp till rätt hastighet.

:thumbup:

10
De saker som jag tycker är mest irriterande med bilen är

1) Är du lång (själv är jag 190cm) så är pedalerna placerade för nära föraren så även när ratten är utdragen så långt bak det går är pedalerna så när att om man vill kunna hålla skönt i ratten så måste du sitta väldigt böjd med benen. Det är lite synd men det är ett problem i väldigt många bilar. Skulle vilja kunna förlänga bak ratten ytterligare 5-10cm. Frågan är bara om detta är tekniskt möjligt, skulle kanske behöva snacka med Kia när det är dags för första service.

2) Sladden till iPod/iPhone som följer med är så kort att man omöjligt kan ha telefonen kopplad och samtidigt sittande i en mobilhållare på rutan.

3) Bensinförbrukningen är (än så länge) högre än vad som uppgavs i reklambroschyrer från Kia. Nu skall man ju aldrig lita på dessa siffror men tycker skillnaden var ganska stor för att inte störa sig lite på att de kunde varit ärligare.

4) Helljuset är frukstansvärt dåligt och syns knappt då halvljuset som är tänt samtidigt är så pass bra.

5) Har fortfarande inte lärt mig att jag måste låsa upp när jag stannar och skall in i baksätet/bagaget. Men det är mer "svårt att lära gammal hund att sitta". :lol:

6) Går inte att justera halv/helljus i höjdled.

Men det är egentligen ändå väldigt små saker som egentligen alla vägs upp av bara utseendet på bilen enbart. Så vi är sjukt nöjda med bilen. :thumbup: