Annons

Re: Fördröjd Ljusavstängning...

21
Ljusläge auto. Vid mörker ute så tänds bilen upp utvändigt när man låser upp och när man kommit fram tar ur nyckeln osv så lyser det en stund ca 30sek. Vill man inte ha det så väljer man inte auto på ljusreglaget. vill man släcka ljusen låser man bilen två gånger.
Gissar att du fått det att funka men jag förstår nog inte riktigt din text.
Det är väl Follow me home det handlar om, behöver ju inte låsa upp när jag kört och skall parkera.
När jag kör i mörker så har jag ju ljusvredet på manuellt för att se instrumentljuset, skall jag då sätta det i autoläge innan jag stänger motorn?
Hade vart nice med en utförlig manual hur man får det att funka.
Annons

Fördröjd Ljusavstängning...

22
kalle2345 skrev:
Ljusläge auto. Vid mörker ute så tänds bilen upp utvändigt när man låser upp och när man kommit fram tar ur nyckeln osv så lyser det en stund ca 30sek. Vill man inte ha det så väljer man inte auto på ljusreglaget. vill man släcka ljusen låser man bilen två gånger.
Det är väl Follow me home det handlar om, behöver ju inte låsa upp när jag kört och skall parkera.
När jag kör i mörker så har jag ju ljusvredet på manuellt för att se instrumentljuset, skall jag då sätta det i autoläge innan jag stänger motorn?
jag har alltid Auto på som bilfirman rekommenderat.
Jag ser instrumentpanelen.
Är också ljus på ca 30 sekunder efter jag låst.
Vit 2012 Kia Sportage 2.0 CRDi AWD Executive + komfort, skinn, navigator, automat, panorama soltak, dragkrok, sidosteg + hasp plåt fram, bak.

23
kalle2345 skrev:

AHA, i sportagen så sköter den instrumenbelysningen också, i läge AUTO.När det blir mört tonar den ner och när det är ljust förstärks ljuset osv.

Men det lär ju stå i din manual till bilen för det gör det iaf på sportage. Annars kan du ju prova att ställa vredet på AUTO och se vad som händer.
//Mattias

2012Kia sportage 1.6 EX Komfort vit

25
På min cee'd sw premium -12 så lyser halvljusen i ca 30 sekunder efter att man stängt av motorn och klivit ur! Men trycker jag på låsknappen 2 gånger så slocknar dom direkt! Detta är alltså i läget när halvljuset är påslaget så att instrumentpanelbelysningen också lyser!
Det låter ju intressant, jag skall testa detta på min Ceed sw diesel komfortpkt 2010.
Alltså bara att stanna motorn och ha ljusvredet på och sedan kliva ur bilen, då skall det lysa i 30 sek.
Sportagen som nämndes tidigare är ju ingen riktig jämförelse, den har säkert helt andra inställningar.

27
Jag får det inte heller att fungera på min Pro Cee'd -12. Vrider jag vredet fram och tillbaka när bilen är avstängd så går bara parkeringslyset, och det lyser i minst 30min. Halvljuset slocknar direkt när jag öppnar dörren :\
Låter som något som blivit fel i programmeringen, får svänga förbi KIA imorgon.
KIA Pro Cee'd CRDi 2012

29
Lindgren_021 skrev:Läs gärna också era instruktions manualer då allt står där. Det är ju förfan bibeln när man köper ny bil :D
Det vet du väl att det inte är manligt att läsa manualer. :)
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

30
dae skrev:Jag får det inte heller att fungera på min Pro Cee'd -12. Vrider jag vredet fram och tillbaka när bilen är avstängd så går bara parkeringslyset, och det lyser i minst 30min. Halvljuset slocknar direkt när jag öppnar dörren :\
Låter som något som blivit fel i programmeringen, får svänga förbi KIA imorgon.
Va och pratade med dem på Kia idag. Tydligen så är det bara Kia Cee'd SW som har "Follow me home" :\
KIA Pro Cee'd CRDi 2012