Annons

Kia optima 2016-18 felkoder kia

1
Har en Kia Optima sportage. Köpte den 2019 och har haft bekymmer med den. Första året brakade kylaren, explosion av hela alltet. Grönt i hela motorrummet. Kia tog på sig och bytade allt. Så det var toppen. Det gick på garanti. 2 år senare var det dags igen samma sak. Gick också på garantin men det var precis året innan nybilsgarantin. Annars har jag servat bilen på kias egen station- genom hela ägarskapet.
Nu när garantin gått ut- tråkigt för nu kom nästa bekymmer- Abs och panikbromsen började lysa. Lagom till service så att bilen har tagits hand om genom åren.
Jag har dock utan förstått att min mjukvara inte uppdaterats sedan 2022. Men tänkte att jag kan lämna in på service och sen uppdatera själv för det gör man tydligen.
Jag påpekade för mekaniker som inte såg hinder att utföra service.
Fick upp felkoder när den kopplades upp på servicen.
Service utfördes men bilen underkändes- inte så kul.
Den måste felsökas för det kan vara styrenhet mm värsta felen. Jag fick ju skämmas och däcken var inte heller de bästa. Däcken kommer bytas till nya.
Idag tvättade jag frampartiet försiktigt, det var jättesmutsigt- eländet kom efter snökaoset 1m snökaoset.... så tänkte att det är väldigt smutsigt... hjulen och fälgarna tvättades. Nu har felmeddelandet försvunnit. Kan jag hoppas på att det var smuts?
Här är felkoderna- Broms-abs-antisladd(esp) C1208
C-1360
C-120601
ABS, ESP DISTANS KAMERA.
Angående kamera så har den inte fungerat på något år- slarvigt av mig att inte utnyttjat garantin men har tänkt att det var slitage.

Betalar mellan 7500-8000 för servicen varje gång så jag upplever att jag tagit hand om min bil.
Kan jag hoppas att det är smuts som ställt till?
Lufttrycksmätaren fungerar inte på vinterdäcken men på sommardäcken ; olika fälgar. Detta gör mig gråtfärdig inte bättre av att jag ville rengöra bilen innan jag tillät mekanikern pilla med bilen mer då jag hade Kias egen fram tills nu. Testade denna välkända firma mekonomen för att jag hört gott om dem. Jag fattar att en felsökning nog är elementär men en rengöring ifall ifall och sen kanske tom ta till Kias egen så jag gör felsökning där.