Annons

Uppdatera infotainment-system+Kia Connect till Kia Niro Phev 2018

1
Hej!

Jag är nybliven ägare av en Kia Niro Phev årsmodell 2018. Infotainment/navigation-systemet(software, firmware och navigation) är senast uppdaterat 2020/2021.
Jag håller på att försöka att få till den uppdateringen via 32GB SD-kort (man måste ju ha ett 32GB minne, varken större eller mindre då det inte fungerar att göra med USB-sticka(spelar bara upp ljudfiler från USB-minnet). Sitter ett SD-i bilen men när jag tar ut det så fungerar inte navigationen. Tänker att jag skaffar ett nytt minneskort och laddar ner uppdateringen på detta och försöker att uppdatera.
Är det någon som har erfarenhet av att koppla upp sig mot Kia-app från denna årsmodellen? Kommer uppdateringen via Kia Update även att uppdatera infotainment-systemet? Går det ens att få en koppling mot tex "Kia Connect" på denna årsmodellen? Är det något speciellt som man bör tänka på?
Jag har nybilsgaranti i ytterligare några månader om det är något man kan ha nytta av?

Alla tips emottages tacksamt!

MVH/Jörgen
Annons

Re: Uppdatera infotainment-system+Kia Connect till Kia Niro Phev 2018

2
Gå in på update.kia.com och följ stegen där.
Använd befintligt SD-kort (som sitter i din AVN) .
KIA Connect finns inte till vanliga 5.x från 2018, det kom inte förrän 5.xWide 2021 och framåt.
Garantin kan man absolut ha nytta av. Håll ögon och öron öppna. Har du suddig bild i backkameran? Går motorn ojämnt vid konstant fart i 90 kmh? Fungerar AC:n som den ska?
Bara exempel, men det skadar inte att vara uppmärksam och få ev klagomål registrerade innan garantitiden går ut.

Re: Uppdatera infotainment-system+Kia Connect till Kia Niro Phev 2018

3
SorentoUM skrev: 17 jul 2025, 07:04 Gå in på update.kia.com och följ stegen där.
Använd befintligt SD-kort (som sitter i din AVN) .
KIA Connect finns inte till vanliga 5.x från 2018, det kom inte förrän 5.xWide 2021 och framåt.
Garantin kan man absolut ha nytta av. Håll ögon och öron öppna. Har du suddig bild i backkameran? Går motorn ojämnt vid konstant fart i 90 kmh? Fungerar AC:n som den ska?
Bara exempel, men det skadar inte att vara uppmärksam och få ev klagomål registrerade innan garantitiden går ut.
Tack för svar!
Då finns det inget sätt kunna styra laddning och och andra funktioner via app då?

Får ha lite koll och vara uppmärksam helt enkelt!
Tack för tipsen! Visst är backkameran suddig men hur skarp ska den vara? Inbillar mig att motorn kanske går lite ojämnt ibland men ska absolut testa mig fram.

Tack igen!