Annons

Kanske en blivande ägare

1
Hej

Niclas heter jag och vi är på väg att köpa en ny bil. Vi hade tänkt lägga 70,000-100,000 kr på en några år begagnad, men så var vi inne på Kia och kikade lite. Där såg vi ett erbjudande om en Cee'd för 139,900 kr och en Venga för 129,900 kr för standardutrustade bilar som de hade i lager (omedelbar leverans). Är dessa bra köp? Vi hade egentligen inte tänkt köpa någon ny bil men dessa var ganska billiga. Vi är två vuxna och två barn (6 och 2,5 år). En bilbarnstol behöver få plats och en barnvagn får gärna få plats, även om vi skulle klara oss med en liten sulky.

Erbjudandet gäller bara så länge de har bilarna kvar i lager, sen är det fullpris som gäller, och då kommer det nog inte bli aktuellt att köpa en ny Kia i alla fall, men möjligen en begagnad.

Vi vet inget om Kia och känner ingen som har en så vi har ingen att rådfråga. Så har någon några goda råd?
Annons

Re: Kanske en blivande ägare

2
Hej och välkommen till forumet!

Jag ska låta bli att svara själv för en gångs skull och låta våra flitiga forumanvändare guida dig vidare. Venga är det lite ont om på forumet men det är ju kanske inte orsak nog att köpa en gissar jag.

Under tiden får du gärna skriva lite mer information, är det en diesel eller bensinare t ex? Mijöbil eller vanlig? Osv, osv.

Och en brasklapp. De flesta här är nöjda ägare, många, mig inklusive, är redan inne på sin andra Kia. Men som forum fungerar så är det ofta de som har problem som dras hit för att ventilera eller få hjälp. Kan vara bra att komma ihåg även om Kia-bilarna generellt verkar puttra på utan större incidenter. Dock finns det lite barnsjukdommar från speciellt 07-09 modellerna som man bör kolla om man köper begagnad (som blästrade sidor och rost på bakluckan). Nästan alla har dock ett i princip problemfritt ägande då det mesta faller under den generösa nybilsgarantin.

Ha det gott, och som sagt, välkommen hit =)

Peter
Forumgrundare
2017 Kia Niro (sjätte Kian)
Hälsa gärna på min hemsida:
http://www.bergting.com

3
Ceed, Låg skatt, låg förbrukning och förvånansvärt gott innerutrymme. Vid beg, kolla att all service är gord när den ska och i tid. Kia är väldigt petiga med detta, för att garantin ska gälla i de sju år den ska gälla.
Kolla så den inte har blästerskador från stensprut från framhjulen p.g.a. underdimensionerade främre stänklappar. Detta håller på att åtgärdas över hela riket på garantin.

Men du får en bil som dricker mac 0,65l/mil om du kör som jag. Kör du lugnare och lite försiktigare får du lätt ner det till 055l/ mil. :)

Varmt välkommen till forumet. :)
Läs gärna i denna tråden med, har indirekt med ditt kommande ägande att göra. :)
http://www.kiacarclub.se/viewtopic.php? ... 6&start=40
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

4
Kan bara instämma. Ceed är enligt mig en jättebra bil. Har gått 2000 mil nu utan problem. (Ett stenskott i vindrutan men det var snarare en lastbils fel :-). Venga har jag dock ingen erfarenhet av.

Obs glömde tillägga att det finns en så här bra community är också viktigt tycker jag.
KIA cee'd SW 1.6 CRDI Komfort -2010