Annons

TPMS larm

1
Bytte idag till vinterdäck (med dubb). Efter några km körning efter bytet fick jag larm från TPMS (lågt lufttryck i däcken).
Kollade då på macken, och jag hade 2,7 kg lufttryck. Borde väl vara ok.
Åkte förbi min verkstad, och killen jag snackade med "trodde" att detta skulle fixa sig efter några mils körning.
Har nu kört nästan 30 km ytterligare, och larmet finns fortfarande kvar.
Behövs nån ytterligare insats från mig, verkstad eller däckbytaren för att cleara larmet?
Kommer detta att bli en återkommande händelse vår-höst, vid hjulbyte?
Tilläggas kan att jag köpte kompletta vinterhjul hos min handlare vid bilköpet, så de borde ju vara kompatibla med min bil.
Jag vet ju att lufttrycket är ok, men jag gillar inte varningslampor som lyser, utan att jag vet orsaken.
Bilen är en Niro PHEV 2020, drygt 2 mån gammal.
Annons

Re: TPMS larm

2
Om TPMS-ventilerna är rätt krävs det inte mer än högst 15 km kontinuerlig körning för att bilen ska identifiera och godkänna dom.
Är det fel TPMS-ventiler godtar inte bilen dom och varning fortsätter.
Åk till din handlare och få det fixat.
Dom kan programmera in sensorerna med KDS och TPMS-excitern, och få bilen att godkänna sensorerna direkt.
Funkar det ändå inte är det fel sensorer monterade i hjulen.
Oavsett vilket så ligger det på bilfirman att åtgärda.

4
Var idag på väg till min verkstad med anledning av TPMS larmet. Hann dock inte riktigt fram innan larmsymbolen släcktes. Vill med detta ha sagt att man inte behöver känna oro ifall larmet är aktivt under längre körsträcka än stipulerade 15 km. I mitt fall behövdes närmare 35 km innan dator och TPMS sensorer hade kommit överens om att samarbeta.

5
Beson skrev:Var idag på väg till min verkstad med anledning av TPMS larmet. Hann dock inte riktigt fram innan larmsymbolen släcktes. Vill med detta ha sagt att man inte behöver känna oro ifall larmet är aktivt under längre körsträcka än stipulerade 15 km. I mitt fall behövdes närmare 35 km innan dator och TPMS sensorer hade kommit överens om att samarbeta.
Jag delar den upplevelsen. Tror tusan att det tog dryga 40km nu senaste bytet. Man får ge det lite tid.

7
En följdfråga. Kommer detta att upprepas till våren när sommarsulorna ska monteras, eller kommer datorn ihåg att dessa varit monterade förut?
Vinterdäcken som blev monterade nu var ju nya, så man kan ha viss förståelse för att datorn blev lite "förvirrad" och tog god tid på sig för att godkänna dem.

8
Japp. Det blir samma visa vid nästa skifte.
TPMS-systemet har bara minne för de sensorer som var registrerade vid senaste körning (hjulen du kör på) .
Om systemet inte känner igen sina sensorer (vid hjulskifte) går det i autolearn-mode.
Och det kvittar om du haft hjulen monterade på bilen innan eller är helt nya.

9
Beson skrev:En följdfråga. Kommer detta att upprepas till våren när sommarsulorna ska monteras, eller kommer datorn ihåg att dessa varit monterade förut?
Vinterdäcken som blev monterade nu var ju nya, så man kan ha viss förståelse för att datorn blev lite "förvirrad" och tog god tid på sig för att godkänna dem.
För mig var det samma visa igen. Det är andra gången vinterdäcken är på nu.