Hej. Äger en 2016 kia ceed gt-line 1.6 crdi som jag än så länge är nöjd med (uppgraderade från en bil från 92).
För min inre frid vill jag byta olja samt oljefilter 'redan' vid 1500 mil mellan originalservicarna.
Påverkar detta garantin på något sätt? Hörde med min lokala kiaverkstad och killen där sa att man kan byta olja själv hur ofta man vill så länge originalservicen utförs vid varje 3000 mil / 24 mån.
Ni som gör detta själv, smyger ni med det och struntar att anteckna något i serviceboken?
Om det nu påverkar garantin, kan man inte bara 'smyga' med det då och göra det utan att någon vet om det om man köper olja och filter från kiaverkstad eller är det kanske bättre att strunta i det i så fall?
Vill ju inte bli av med garantin på bilen.
Mvh.
Annons
Re: Byte av olja själv vid varje 1500mil, garanti-tips?
2Är du orolig så köp olja och filter samt ev packning för oljepluggen hos kia, byt och notera samt spara kvittot i pärmen som följde bilen. Då har du ju brukat originalprylar.
Annars köper du samma speccad olja hos mapodo och även filter.
Annars köper du samma speccad olja hos mapodo och även filter.
Kia Cee´d Special edition 2, 1,6 crdi 2015, Dark gun metal.
3Håller med Torgskräck. Köp på auktoriserad, spara kvittot. Så har du gjort allt rätt så långt
4Ok tack för svar. Hade tänkt köpa original på kiaverkstad men var osäker på om jag ska skriva ner att jag gjort arbetet i boken eller om bara jag ska veta om det och strunta i att anteckna utan endast spara kvitto.
5Jag gör mellanservice själv med olja och filter, sparar kvitton och lägger med i bilens pärm. Allt jag köper till mina bilar sparas i bilens pärm, detta för att när jag ska sälja så är det mycket enklare att sälja en bil privat om man visar upp en komplett historik, ju mer man har desto bättre kan köparen bedömma. Då prutas det mindre också för de ser själva om bilen är minst skött efter normal standard eller som i mina fall, högre, då är det svårare att pruta.
Idag finns så många beggade bilar på marknaden av alla sorter att man på något sätt måste stå ut och historik är det bästa sättet att göra det och få mest för bilen, för majoriteten av alla bilägare har som mest stämplar i serviceboken, men inte kvittona på vad som gjordes vid de olika verkstadsbesöken. utan kvittot är en stämpel för mig värdelös, vem som helst kan ju satt den där.
Idag finns så många beggade bilar på marknaden av alla sorter att man på något sätt måste stå ut och historik är det bästa sättet att göra det och få mest för bilen, för majoriteten av alla bilägare har som mest stämplar i serviceboken, men inte kvittona på vad som gjordes vid de olika verkstadsbesöken. utan kvittot är en stämpel för mig värdelös, vem som helst kan ju satt den där.
Kia Cee´d Special edition 2, 1,6 crdi 2015, Dark gun metal.