Annons

Utvärdering av kia köpet. =)

1
Hejsan.
Tänkte nu ta o berätta lite om vad jag tycker o tänker ang Kian som står ute på parkeringen :)

Vi har ca 1 år planerat o köpa ny bil men aldrig riktigt vetat vilken bil vi skulle ha.
Kombi,Sedan,Minibuss??
Ännu svårare var ju vilket bilmärke man skulle testa.

Först var vi inne på volvo v70. Nya modellen.
Men kostnaderna för den bilen var ju skyhöga. Så började vi diskutera om en mindre bil.
En sedan kanske? Min fru kom då på att hon hade sett en kia i byn och tyckte den var fin.
Jag sjävl var först mycket tveksam till detta bilmärke. Jag ville inte ha något sching schong bilmärke
utan en bil man visste skulle hålla och fungera i alla väder.
Månader gick och min fru satt på blocket och kikade på bilar.
Plötsligt hör jag ett illvrål och rusar in i tv-rummet.
Frugan säger att jag måste ta o titta på en kia som hon hittat.
Bilden var:
Bild
Kunde inget annat än att bli kär i bilen.
Tyckte allt med bilen var fenomenalt. Snygg design ut'/invändigt.
Faceliften har gjort susen=)

Ca 1 månad efter detta (början på december 2010) så ringde jag handlaren och frågade om bilen fanns kvar.
Det gjorde den och vi valde att åka ock kika på den. När jag då fick provsitta den o allt så var det avgjort.
Bilen skulle bli min till vilket pris som helst.

23/12-2010 Åkte vi in med en postväxel och hämtade vår sprillans nya KIA Ceed 1,6 EX CRDI SPORT.

Nu så där 300 mil senare så kan man ju göra en lite utvärdering av allt. =)

Negativt:
*Fick ingen Ipod kabel med vid bilköp

*Inne i nederkant så ligger det något som ser ut som svart skumgummi vilket jag tycker man kunde täcka med någon gummilist.

*Värmen tar vädigt god tid på sig att komma i den här kylan

*Inga däcksensorer på vinterdäcken (ska monteras kostnadsfritt)

*Vit bil= Skitigt :lol:

*Fruktansvärd spolarvätska vid leverans
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Positivt:

*Bilen drar otroligt lite diesel

*Bilen är rolig att köra

*Bilen är billig att äga (Ej service då) Men bra mycket billigare än min gamla s40 97:a

*All säkerhetsutrustning i bilen gör att man känner sig otroligt trygg

*Växellådan är grymt skön o använda

*Växelindikator för ecodriving ses tydligt i instrumenthuset

*Ljudet från stereon upplever jag som grymt bra

*Tyst vid körning på motorväg

*Stabil på vägen (Kallas paddan) :D

*En för jävl* bra bil helt enkelt.

Detta är väll vad jag själv tycker om min bil.
Uppdaterar denna tråd när det ploppar upp nya saker ;)

Edit
När vädret är bättre o solen kikar fram så kommer jag fotografera den.
Så då ploppar det upp bilder på bilen med för den som vill se=)
Kia Cee´d 1,6 Ex Crdi Sport Komfort 2010 116 hk Cassa White
Har du frågor/problem med ditt konto på forumet eller liknande.
Maila då till Info@kiacarclub.se
Annons

Re: Utvärdering av kia köpet. =)

2
Intressant läsning :) Kul att du/ni är nöjda.. Vi har haft våran sen Oktober 2009 och kört 900mil,, är supernöjda. Köpte bagagerumsmatta i dagarna för 850kr :S

Ha det bra!

Mvh Stefan
Mollllgan skrev:Hejsan.
Tänkte nu ta o berätta lite om vad jag tycker o tänker ang Kian som står ute på parkeringen :)

Vi har ca 1 år planerat o köpa ny bil men aldrig riktigt vetat vilken bil vi skulle ha.
Kombi,Sedan,Minibuss??
Ännu svårare var ju vilket bilmärke man skulle testa.

Först var vi inne på volvo v70. Nya modellen.
Men kostnaderna för den bilen var ju skyhöga. Så började vi diskutera om en mindre bil.
En sedan kanske? Min fru kom då på att hon hade sett en kia i byn och tyckte den var fin.
Jag sjävl var först mycket tveksam till detta bilmärke. Jag ville inte ha något sching schong bilmärke
utan en bil man visste skulle hålla och fungera i alla väder.
Månader gick och min fru satt på blocket och kikade på bilar.
Plötsligt hör jag ett illvrål och rusar in i tv-rummet.
Frugan säger att jag måste ta o titta på en kia som hon hittat.
Bilden var:
Bild
Kunde inget annat än att bli kär i bilen.
Tyckte allt med bilen var fenomenalt. Snygg design ut'/invändigt.
Faceliften har gjort susen=)

Ca 1 månad efter detta (början på december 2010) så ringde jag handlaren och frågade om bilen fanns kvar.
Det gjorde den och vi valde att åka ock kika på den. När jag då fick provsitta den o allt så var det avgjort.
Bilen skulle bli min till vilket pris som helst.

23/12-2010 Åkte vi in med en postväxel och hämtade vår sprillans nya KIA Ceed 1,6 EX CRDI SPORT.

Nu så där 300 mil senare så kan man ju göra en lite utvärdering av allt. =)

Negativt:
*Fick ingen Ipod kabel med vid bilköp

*Inne i nederkant så ligger det något som ser ut som svart skumgummi vilket jag tycker man kunde täcka med någon gummilist.

*Värmen tar vädigt god tid på sig att komma i den här kylan

*Inga däcksensorer på vinterdäcken (ska monteras kostnadsfritt)

*Vit bil= Skitigt :lol:

*Fruktansvärd spolarvätska vid leverans
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Positivt:

*Bilen drar otroligt lite diesel

*Bilen är rolig att köra

*Bilen är billig att äga (Ej service då) Men bra mycket billigare än min gamla s40 97:a

*All säkerhetsutrustning i bilen gör att man känner sig otroligt trygg

*Växellådan är grymt skön o använda

*Växelindikator för ecodriving ses tydligt i instrumenthuset

*Ljudet från stereon upplever jag som grymt bra

*Tyst vid körning på motorväg

*Stabil på vägen (Kallas paddan) :D

*En för jävl* bra bil helt enkelt.

Detta är väll vad jag själv tycker om min bil.
Uppdaterar denna tråd när det ploppar upp nya saker ;)

Edit
När vädret är bättre o solen kikar fram så kommer jag fotografera den.
Så då ploppar det upp bilder på bilen med för den som vill se=)
KIA Ceed SW 2010 Bensin, silvermetallic, komfortpaket, dragkrok

4
Mollllgan skrev:Text
Mycket fin bil! Den vita är helt klart snyggaste kulören, men inte så praktisk. Original 17" gör sig otroligt bra på denna modellen :)

Jag sparade mina från pro_cee'den till nya SW'n.
[color=#413839][size=85]nu: Cee'd SW -11 128 hkr Komfort Piston Grey
då: pro_cee'd -08 140 hkr Sport Cassa White[/size][/color]

7
Stefan skrev:Intressant läsning :) Kul att du/ni är nöjda.. Vi har haft våran sen Oktober 2009 och kört 900mil,, är supernöjda. Köpte bagagerumsmatta i dagarna för 850kr :S

Ha det bra!

Mvh Stefan
Vad var det för matta? Min kostade 627 kr, köpt på firman där jag köpte bilen. Den var i något plastigt material.
Svart metallic Cee'd SW CRDi Ex Komfort Business -10, avtagbart drag + m&k värmare

8
Fanns 2 och välja på sa han,, en orginalmatta 850kr eller från en tillbehörskatalog som va lite plastigare o låg 200kr billigare, måste vart den du fått? Denna va rätt så rejäl (nästan hårdplast;)) mot plastmattan jag köpte till min Outlander för några år sedan, den va ihoprullad o jättemjuk.
Jurick skrev:
Stefan skrev:Intressant läsning :) Kul att du/ni är nöjda.. Vi har haft våran sen Oktober 2009 och kört 900mil,, är supernöjda. Köpte bagagerumsmatta i dagarna för 850kr :S

Ha det bra!

Mvh Stefan
Vad var det för matta? Min kostade 627 kr, köpt på firman där jag köpte bilen. Den var i något plastigt material.
KIA Ceed SW 2010 Bensin, silvermetallic, komfortpaket, dragkrok

9
Stefan skrev:Fanns 2 och välja på sa han,, en orginalmatta 850kr eller från en tillbehörskatalog som va lite plastigare o låg 200kr billigare, måste vart den du fått? Denna va rätt så rejäl (nästan hårdplast;)) mot plastmattan jag köpte till min Outlander för några år sedan, den va ihoprullad o jättemjuk.
Jurick skrev:

Ha det bra!

Mvh Stefan
Så var det med denna också, alltså nästan hårdplast med något som ser ut som små taggar/knölar i mitten.
Svart metallic Cee'd SW CRDi Ex Komfort Business -10, avtagbart drag + m&k värmare

10
Oj oj oj oj här har det varit aktivitet=)
Härligt härligt.
Jo klart man vill göra en liten recension om bilen, Är ju ändå till 99,9 % nöjd så då kan man gott unna sig tiden till detta tycker jag=)

Imorgon Lördag kommer bilen få sig en tvätt och då kommer även kameran att ploppa fram för lite bilder=)
Ni får ursäkta bilderna, Då vinterdäcken fortfarande sitter på. (Gillar ej fälgarna) =)
Dock har man breda photoshop kunskaper så jag ska nog kunna få till lite finare bilder med lite redigering=)

Håll till godo med er ;)

Mvh Morgan

Uppdatering

Minneskortläsaren är kass i datorn så ni får snällt vänta till veckan som kommer=)
Desto mer tid för foto och redigering=)
Håll till godo=)
Kia Cee´d 1,6 Ex Crdi Sport Komfort 2010 116 hk Cassa White
Har du frågor/problem med ditt konto på forumet eller liknande.
Maila då till Info@kiacarclub.se