Annons

Kia sportage 2wd

1
Var och testade kia Sportage 4wd med all utrustning man kan tänka sig. Helt fantastisk att köra och ha begärat vart stort. Men priset för en 4wd men komfortpaketet blir i det saftigaste laget för min del så därför börjar jag snegla mot en 2wd, eller blir man idiotförklarad då? Jag är väl den första som skulle idiotförklara någon i min närhet som köper en 2wd SUV, Men sportagen är bara så jäkla läcker..

Äää Har man inte pengar kanske man lika gärna ska låta bli.
Annons

Re: Kia sportage 2wd

3
Hej

Jag är ny här på forumet och jag har köpt en 2wd Sportage med 1,7 diesel och är supernöjd.
Trots att bilen bara har 115 hk så är den pigg. Den tar sig fram nästan överallt, men där jämför jag med min förra Mercedes w204 som var RWD och som var helt jä...la värdelös på framkomlighet :evil:
Jag snittar 0,52 l per mil sen jag köpt den. Har haft den i 2 månader och kört 400 mil hittills :D

Jag har haft ett fel som kom när den gått ca 200 mil. En skruv till en spridare var inte tillräckligt åtdragen så den började gå på 3 cylindrar och läckte diesel. Motorn lät som en gammal traktor.
Det hela hände en kall kväll vid 22-tiden. Jag fick ringa Kia assistans och bilen hämtades inom knappt 20 minuter. Morgonen efter pratade jag med verkstaden, som skulle titta på bilen på direkten.
Två timmar senare ringer de och berättar vad felet är och att jag får vänta på bilen i några dagar, men att de kommer förbi mitt jobb med en lånebil. Lånebilen var en ny fin Venga som var fulltankad.
Nu är min bil tillbaka och går som en klocka.
Jag måste verkligen rekommendera Bilaktiebolaget Peter Rudvi i Karlskrona som har hanterat det så proffsigt och trevligt

//Kenny
Kia Sportage 1,7 CRDi Komfort -16
Kia Rio 1,2 FIFA Edition -14
BMW Z4 3,0 -11

Re: Kia sportage 2wd

4
Jag har nyligen köpt en Kia Sportage 1,7 2 wd med komfortpaketet som andrabil. Har även provkört 2,0 AWD och måste säga att jag tycker skillnaden är minimal vid normal körning. De dyrare modellerna känns inte lika prisvärda. Det jag prioriterade var design, komfort och ekonomi. 1,7 var helt enkelt mer rätt för mig än de dyrare varianterna. Bilen är underbar på motorväg även om det tar en stund att nå marschfart.

Vill jag köra fort eller dra en husvagn tar jag förstabilen - Mercedes-Benz E 320 CDI Kombi.

Re: Kia sportage 2wd

5
De tester jag läst är det inte så stor skillnad på dess framkomlighet om man har 2WD eller 4WD. Teknikens värld tyckte det var onödigt att betala merkostnaden eftersom Sportage tar sig fram lika lätt ändå...
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Kia sportage 2wd

6
Gammal tråd men ändå...

1,7 går inte att jämföra med 2.0 liters dieseln.

Tog en provtur med såväl WV Tiguan, Ford Kuga, IX35 och XC60 innan turen gick till Kia Sportage.
Fick provköra en 1,7 diesel och tyckte den kändes förbannat trött. Okej för starkt vrid
för att det var diesel men om man ändå skall köpa en CUV så tycker jag personligen att det skall
flytta lite på sig när man trampar på gasen och dessutom DRIVA PÅ ALLA 4FYRA.

Det är lite barnsligt att köpa en "stor" bil med den minsta motorn bara för utseendets skull.
Gör hellre än bättre affär och gå ner i såväl pris som storlek och topputrusta den!

Både Venga och Ceed'en är ju rena drömbilar om man inte vill hosta upp 300k!

Re: Kia sportage 2wd

7
Det där med att 2wd tar sig fram lika bra som en 4wd är bara skitsnack. Jag har själv en ceed 1,6 crdi -10 och testade i vintras (när det var som halast och på snöiga vägar) en sportage 4wd..... Jag lovar det var som natt och dag. Där jag knappt tog mig fram i korsningar m.m där var det bara att gasa på med 4wd. Nu testade jag ingen sportage 2wd samma dag på samma vägar, men sån jätte stor skillnad kan det inte vara eftersom det bara var vanligt vinterväglag d.v.s plogat men ändå snöväglag.
Hade det varit mycket snö på vägarna så är det ju klart det hade spelat roll.

Efter den turen bestämde jag mig för att nästa bil skulle bli en sportage 4wd, och när den sen kom med en 185 hästars diesel så var det inte så mycket att fundera på. Den är nu beställd och ska förhoppningsvis komma i Augusti... 8-)
Kia Sportage -12 184Hk
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"