Annons

Exploderande glastak! Spännande! :)

1
Idag på E4:an så exploderade, helt utan förvarning, glastaket med en öronbedövande skarp knall!
Höll på att göra i brallan, och man tappar fattningen ett par sekunder innan man inser vad som hänt.

Hade solgardingen fördragen så det mesta av splittret höll sig utanför.

Bilen är drygt tre år gammal och knappt sjutusen mil, fullservad på aukt. enligt servicebok, och står nu på verkstad för kommande reperation. Lånebil har jag fått och allt har gått sjukt smidigt.

KIA vägrar att ta detta på Nybils-garantin, utan hänvisar till min vagnskada.
Min aukt-bilfirma höll med mig om att det är lite klent av KIA att inte ta detta som garanitRep, men på sätt och vis förstår jag att det är helt omöjligt att utesluta stenskott etc. Bilfirman vill dock värna om mig som kund, så dom står för hela min självrisk på 5000:-, så jag som kund går helt fri från ersättningskrav vilket självklart är väldigt nice.

Har inte det minsta tvivel på glastaket "vara eller icke vara" generellt trots denna händelse, men om ni har synliga stenskott ska ni vara försiktiga! Ska bli skönt att få tillbaka en hel bil.
KIA Ceed Executive 2013.
Panoramaglastak, Öppningsbar sollucka, 7"-Navigator, Backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2zons klimatanläggning, elektrisk handbroms, AFLS, Lane Departure Warning System. Färg: Sand Track Metallic
Bilagor
IMG_2777.JPG IMG_2777.JPG Visad 3844 gånger 333.57 KiB
Annons

Re: Exploderande glastak! Spännande! :)

2
Tråkigt vad som hänt! Tur att det gick bra ändå. Jag tycker det här är väldigt dåligt från Kias sida. Glaset känns alldeles för ömtåligt. Precis som med framrutan så är glastaket ganska utsatt och stenskott borde de räkna med. Dock skall skiten hålla för det och absolut inte explodera i småbitar. Hade själv blivit rasande om jag hade haft barn och något sånt händer. Nu var det tur att du hade luckan stängd på insidan.

hoppas det löser sig!
Kia Optima SW 1,7 CRDi GT Line Plus 2018 : Silky Silver Metallic

Gamla bilar:
• Kia Cee’d SW 1,6 CRDi Komfort 2014 : Dark Gun Metal Metallic
• Kia Pro’Ceed 2.0 CRDi 2008 : Svartmetallic

3
hnkl skrev:Tråkigt vad som hänt! Tur att det gick bra ändå. Jag tycker det här är väldigt dåligt från Kias sida. Glaset känns alldeles för ömtåligt. Precis som med framrutan så är glastaket ganska utsatt och stenskott borde de räkna med. Dock skall skiten hålla för det och absolut inte explodera i småbitar. Hade själv blivit rasande om jag hade haft barn och något sånt händer. Nu var det tur att du hade luckan stängd på insidan.

hoppas det löser sig!
Är kluven... ett stenskott kan absolut räcka, om det träffar olyckligt.
Egentligen räcker det med en minimal repa för att det ska uppstå spänningar i glaset.
Det är härdat glas och det är alltid känsligt för spänningar etc., så det är egentligen inte så konstigt att det pajar.
Mer konstigt egentligen att det inte händer oftare, med tanke på påfrestningarna...

Det man kanske kan tycka är att glaset borde vara laminerat som framrutan, men förmodar att det finns någon klok anledning till att det inte är det. Man ska nog mer fundera på om man verkligen vill ha glastak överhuvudtaget, för det finns inga tillverkare som kan lämna några garantier på att taket inte smäller/krossas under olyckliga omständigheter.
KIA Ceed Executive 2013.
Panoramaglastak, Öppningsbar sollucka, 7"-Navigator, Backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2zons klimatanläggning, elektrisk handbroms, AFLS, Lane Departure Warning System. Färg: Sand Track Metallic

4
Har läst om detta förut, har haft funderingar på att sätta en genomskinlig film på båda sidor av glaset för att hindra det värsta splittret om det skulle ske då man har gardinen öppen. denna film är det jag klurar på. https://www.youtube.com/watch?v=bbXRafkGaAU
Vad tror ni om det?

Tycker Kia's 7 års garanti mer och mer verkar vara en bluff.
Kia Cee´d Special edition 2, 1,6 crdi 2015, Dark gun metal.

5
Torgskräck skrev:Har läst om detta förut, har haft funderingar på att sätta en genomskinlig film på båda sidor av glaset för att hindra det värsta splittret om det skulle ske då man har gardinen öppen. denna film är det jag klurar på. https://www.youtube.com/watch?v=bbXRafkGaAU
Vad tror ni om det?

Tycker det verkar vara en bra lösning eftersom exploderande glastak dyker upp ibland. Kommer definitivt kolla upp något liknande om nästa bil har glastak.

Gamla bilar:

6
Är kluven... ett stenskott kan absolut räcka, om det träffar olyckligt.
Egentligen räcker det med en minimal repa för att det ska uppstå spänningar i glaset.
Det är härdat glas och det är alltid känsligt för spänningar etc., så det är egentligen inte så konstigt att det pajar.
Mer konstigt egentligen att det inte händer oftare, med tanke på påfrestningarna...

Det man kanske kan tycka är att glaset borde vara laminerat som framrutan, men förmodar att det finns någon klok anledning till att det inte är det. Man ska nog mer fundera på om man verkligen vill ha glastak överhuvudtaget, för det finns inga tillverkare som kan lämna några garantier på att taket inte smäller/krossas under olyckliga omständigheter.
Ja risken finns alltid att det kommer spricka av stenskott/dubb, svårt att undvika det med glastak. Men som du säger så borde det vara självklart att glaset är laminerat, kan jag tycka.

Gamla bilar:

7
Torgskräck skrev:Har läst om detta förut, har haft funderingar på att sätta en genomskinlig film på båda sidor av glaset för att hindra det värsta splittret om det skulle ske då man har gardinen öppen. denna film är det jag klurar på. https://www.youtube.com/watch?v=bbXRafkGaAU
Vad tror ni om det?

Kan säkert vara en bra ide med plastfilm på insidan, även om det nog inte stoppar exploderande glas.
Är stora krafter det rör sig om, och det ska till en riktigt seg och tålig film om det ska göra någon nytta.

Jag tycker absolut inte att det är något fusk med Kia:s sjuårsgaranti.
Den täcker allt som en normal nybilsgaranti ska täcka,om du servat som du ska.
Det finns ingen biltillverkare som tar krossat glastak på nybilsgarantin, utan alla hänvisar till goodwill eller vagnskada. För övrigt är min bil över tre år gammal, och att då ens ha nybilsgaranti kvar som, eventuellt, skulle kunna täckt är det få bilmärken som har. På merparten av alla andra biltillverkare hade nybilsgarantin gått ut iallafall.
KIA Ceed Executive 2013.