Annons

Turbobyte KIA CEED 1,6 CRDI ECO KO .... ?

1
Hej!

Köpte min Kia Ceed förra sommaren och motorlampan har lyst 3 ggr sedan dess. Jag är själv väldigt okunnig och inte alls insatt mycket i bilvärlden. Jag har iallafall lämnat in den på Kia-verkstad varje gång lampan har lyst. Första gången var det något med turbon, (jag har skitdåligt minne) men det "löste sig själv" som de sa på verkstaden så de släckte bara lampan. Andra gången var det vinter och hur många minusgrader som helst, då hade turbon lagt av pga. kyla vilket den kunde göra ibland. Och idag lämnade jag in den för tredje gången och nu har även min garanti gått ut som jag fick av Hedin bil när jag köpte bilen. Första och andra gången jag lämnade in bilen hade jag fortfarande min garanti kvar... Då var jag väldigt tydlig med att fråga "Är det säkert att jag inte behöver göra något nu? så att lampan inte börjar lysa snart igen? SÅ det inte är något med turbon som behövs fixas.. Nu när jag har kvar min garanti och allt?" Som svar fick jag: Nej, det är inget som behövs göras nu. Idag när jag lämnade in bilen så visade det sig vara turbon igen... Nu pratar de om turbobyte osv... De ska kolla igenom bilen ordentligt nästa vecka för att vara säkra... Är det verkligen rätt när lampan har lyst 2 ggr innan och de bara släckt den och sagt att allt är ok?
Annons

Re: Turbobyte KIA CEED 1,6 CRDI ECO KO .... ?

2
Jag tycker att de borde ta på sig detta då du påtalat felet 2 ggr under garantitiden där de bara släckt lampan och hoppats att det varit något tillfälligt. Men vad jag tycker och vad som gäller kan ju vara två skilda saker.

Har du frågat dem om det går på garantin med tanke på historiken? Om de vägrar så kolla med konsumentvägledaren i din kommun vad som gäller.
Kia Niro PP2 2017

Re: Turbobyte KIA CEED 1,6 CRDI ECO KO .... ?

4
Fast ge verkstaden chansen att lösa det snyggt först. De kanske tar det på garantin utan att bråka. Att rensa felkoden och avvakta på sånt som kan vara "en gång är ingen gång" är väl inte ett problem i sig så länge man inte gör det för att skjuta fram problemet tills garantin gått ut. Är felet påtalat 2ggr under garantitiden och det sedan visar sig vara ett riktigt fel som behöver åtgärdas så bör (tycker jag) en seriös bilfirma åtgärda det inom garantin.

Det framgår inte av tråden om verkstaden sagt sig vilja ha betalt för bytet eller inte. Men om de inte tar det på garantin så är det absolut läge att dra det vidare.
Kia Niro PP2 2017