Annons

"Blästerskador" på dörrar

1
Är det någon här som har haft problem med blästerskador på framdörrarna och fått hjälp? Hade inne min bil för undersökning och fotografering och fick till svar att mina skador var för stora på dörrarna och att stänkskyddet bara är gjort för att täcka en liten bit på tröskeln. Det känns ju som om det är ett designfel från kia. Kommer att lägga in bilder när jag får dom från verkstaden.

Bilen ifråga är en ceed sw 2014 med strax över 1300 mil på mätaren.
Annons

Re: "Blästerskador" på dörrar

2
Tycker du ska stå på dej och kontakta Kia Sverige.. problemet blev känt redan 2013 eller ännu tidigare. Stänkskydden som sätts på original är för små, så dörrar o trösklar blir utsatta. Hade väldiga problem i vintras med tjära, salt och annat skit på dörrar och ända in till dörrlisterna. Har klagat och min handlare/ verkstad har gett mej dom bredare stänkskydden att sätta på.
Hoppas det löser problemet innan mina dörrar o trösklar slipas ner oxå.
Kia Cee'd SW 2015 crdi 1.6 SE Sand track metallic

3
2011 bytte KIA ut alla stänkskydd gratis,jag hade då en CEED SW 2010 dessa stänkskydd var mycket större en dom gamla.VI Bilägare hade många artiklar ang. blästringsskador.inga problem för mej.bytte 2013 till ny CEED SW stora stänkskydden var monterade vid leverans,inga broblem.

4
Får se hur det går för mig idag. Ska in för att få de stora stänkskydden monterade, beställde då jag köpte bilen men fick dom ej då mekanikern som gjorde leveransklart skrev att de stora redan satt på bilen, så var ej fallet, tog ca 2v att få dom att inse att jag har fel skydd och 1v extra för att få tid att montera rätt.

Igår tvättade jag bilen och fann små vita prickar som visade sig vara grundfärg, trösklar och dörrar båda sidor.

Kommer begära omlack av dörrarna och trösklarna upp till fönsterlist, jag vägrar ha en 3v gammal bil med stenskott då det skett under en tid då jag tvingats åka med fel stänkskydd pga kia verkstadens misstag. Bilen har gått 157 mil.
Det ska ej heller finna utblandningsskarvar mitt på lacken oavsett hur duktig lackeraren är, skarvar är grund för framtida lacksläpp.

Jag har både mail och inköpspapper som visar att jag skulle haft de stora skydden men ej fått det, bild på bilen som visar den med fel skydd, påtalade detta med fel stänkskydd redan dagen efter inköpet men de hävdade att jag hade rätt stänkskydd.
Kia Cee´d Special edition 2, 1,6 crdi 2015, Dark gun metal.

5
Hejsan.

Var inne på Förenade motor angående samma sak i Torsdags. Påpekade att det kanske var bättre att göra vid medan det inte var stora skador. Killen(Igor hette han) fixade nya stora inom loppet av en kvart på bilen.
Mycket bra och trevligt bemötande i Malmö i alla fall.
Har bara fått gott bemötande från säljaren(Ronald), Verkstadschefen(Peter) och denna Igor som är mekare.

6
Hejsan.

Var inne på Förenade motor angående samma sak i Torsdags. Påpekade att det kanske var bättre att göra vid, medan det inte var stora skador. Killen(Igor hette han) fixade nya stora inom loppet av en kvart på bilen.
Mycket bra och trevligt bemötande i Malmö i alla fall.
Har bara fått gott bemötande från säljaren(Ronald), Verkstadschefen(Peter) och denna Igor som är mekare.

8
Kia tog inte mina skador på garanti fick jag som meddelande från wafab karlstads plåt och lackverkstad.

De kunde inget göra och jag fick ta det via min försäljare, efter samtal med denne så fick jag meddelande att wafab inte tar på sig för lacksskadorna utan att jag skulle anpassat min körning för att slippa lackskador på dörrarna.
Säljchefen och wafab slår ifrån sig helt trots att min bil var beställd med stora stänkskydd runtom och vid leverans endast hade stora monterade bak, det tog mig 2v med övertalning och till slut uppvisning av bilen på plats innan verkstaden godtog att de gjort fel, fick vänta ytterligare 1v på att få rätt skydd monterade fram. Bilen hade då gått 187 mil.

Jag har inte kört på grusvägar över huvud taget, jag har undvikit rv62 och andra vägar som det görs underhållsarbete på i länet, detta spelade ingen roll, för ingen annan har klagat på lackskador sa de.

Imorgon tror jag jag börjar med att kontakta konsumentombudet för att se hur jag kan och ska gå vidare, wafab får lacka om bilen utan kostnad för mig på de paneler som är skadade. :evil: :evil: :evil:

9
Hmmm...Ingen annan har klagat?!...Men hänvisa hit till att börja med..Konstigt verkligen..
Dom vet förmodligen om det, annars hade inte jag fått stänkskydden så lätt. Dom ifrågasatte inte, utan tittade först..
Jag har tur eftersom det inte fanns skador.. Väldigt tråkigt för dig måste jag säga.
Jag hoppas innerligt att det till slut ordnar sig för dig.

10
Jag förstår att kia säger nej, men att firman jag köpte bilen av som därtill underlåtit att göra det jag betalat för nekar är bara ....dumt?
Det är ju deras klydd som gjort att bilen har skador.

Både jag och frugan kör kia och det finns andra handlare än wafab för att sköta service/garanti och inköp av reservdelar.