Annons

Hög bränsleförbrukning enligt färddatorn

1
Har en Kia ceed sw disel som är snart 2 år gammal. Har sedan några veckor tillbaks en väldigt konstig och hög bränsleförbrukning enligt färddatorn.

- Vid växling till 2an så börjar mätaren på 0,5l mil utan gaspådrag. Vid minsta lilla gaspådrag drar den upp och maxar mätaren på 2l milen direkt.

- Ibland när jag släpper gasen, trycker ner kopplingen och låter bilen rulla så stannar mätaren av på 0,5L milen fast ingen växel ligger i och bilen bara rullar på tomgång. Detta händer dock inte alltid!

- På 110 väg drar bilen enligt mätaren 0,8L milen!! Detta har tidigare legat på ca 0,53.

Min uppfattning tidigare är att färddatorn har speglat den verkliga förbrukningen väldigt bra.

Något har blivit väldigt knas med min färddator och jag undrar om ni har några ideer eller förslag till vad det kan vara? Tror det kom ungefär samtidigt som jag inte kunde låsa upp bilen med fjärren en dag. Men det var bara då och sedan har det funkat felfritt med fjärren!
Annons

Re: Hög bränsleförbrukning enligt färddatorn

2
Låter som en ärende som en Kia-verkstad behöver kolla på. Låter även om det du skriver stämmer som ett solklart garantiärende.

Tror inte du får något direkt bra svar här, bilen är så pass nya fortfarande så hade jag varit du skulle jag åkt till Kia och bokat tid och sagt att du vill att de ska ta det som ett garantiärende. Om du har kvar din nybilsgaranti så att säga.
Kia Optima SW 1,7 CRDi GT Line Plus 2018 : Silky Silver Metallic

Gamla bilar:
• Kia Cee’d SW 1,6 CRDi Komfort 2014 : Dark Gun Metal Metallic
• Kia Pro’Ceed 2.0 CRDi 2008 : Svartmetallic