Annons

Luktar Dielse i kupén?

1
Jag har börjat inbilla mig att det ibland luktar diesel inne i kupén när man kör.
Det kommer och går och har inget att göra med om jag nyss tankat eller ej. Inte heller spelar det någon roll om tanken är tom eller full. Det kommer ca. 2-3 ggr. per tankning och sitter i max 20 min.
Problemet är att det bara är jag som känner det och ingen annan som åker i bilen så nu börjar man ju tro att det är fel på mig :?
Någon annan som haft ett liknande problem eller inbillar jag mig bara?
Kia Ceed SW PHEV -22
Kia Optima SW P-HEV ADVANCE PLUS 2 -18
Kia Ceed SW 1,6 CRDI Aut. LTD Ed. -15
Annons

Re: Luktar Dielse i kupén?

3
peddap skrev:Du kanske ligger bakom någon bil som luktar ibland ?
Menar du "färsk" diesel? Eller avgaser?
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

4
Det är färsk Diesel jag menar. Alltså inget med andra bilar att göra.
Jag har tittat lite under huven och luktat med men svårt att säga något när man är "ute i friska luften" men det syns inget uppenbart iaf.

Tänkte på det idag till jobbet och då gick fläkten för fullt då bilen va kall så känns som det kommer framifrån. Annars kunde det kanske varit något med returen till tanken, för det antar jag att det finns på dessa också?
Jag har inte någon Dieselvärmare så det är inget sådant.

Tänkte närmast om det är någon som känner till något om de här motorerna eller övrigt i dessa bilar som krånglat tidigare med liknande resultat?
En annan sak som slagit mig är att "Nybils lukten" försvann direkt i den här bilen? Är det något ni andra märkt av?
Den brukar ju sitta i flera månader på övriga bilar man köpt nya.
Kia Ceed SW PHEV -22

5
Bjen skrev:Det är färsk Diesel jag menar. Alltså inget med andra bilar att göra.
Jag har tittat lite under huven och luktat med men svårt att säga något när man är "ute i friska luften" men det syns inget uppenbart iaf.

Tänkte på det idag till jobbet och då gick fläkten för fullt då bilen va kall så känns som det kommer framifrån. Annars kunde det kanske varit något med returen till tanken, för det antar jag att det finns på dessa också?
Jag har inte någon Dieselvärmare så det är inget sådant.

Tänkte närmast om det är någon som känner till något om de här motorerna eller övrigt i dessa bilar som krånglat tidigare med liknande resultat?
En annan sak som slagit mig är att "Nybils lukten" försvann direkt i den här bilen? Är det något ni andra märkt av?
Den brukar ju sitta i flera månader på övriga bilar man köpt nya.
När du kör bilen och har ventilationen igång så kommer du aldrig känna någon lukt som kommer bakifrån, om du känner en lukt av Diesel komma in i bilen så rör det sig troligtvis om att du kan ha en läcka i någon slang eller att en spridare är dålig. Mitt förslag är att du bokar en tid för felsökning direkt.
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013

8
Vill bara avsluta tråden med en förklaring.
Inget fel på bilen. Jag upplevde Diesellukten mer och mer och på allt fler ställen och det visade sig att det är mig det är fel på och inte bilen :shock:
Nu får det bli mig det blir service på istället. Rätt ska vara rätt :D
Kia Ceed SW PHEV -22