Hej.
Går och funderar starkt på att köpa mig en Kia för första gången, en ny Kia Cee´d 1,6 CRDi SW Special Edition Soltak -15.
Var i en bilaffär och dom sa att det går inte att montera fast dragkrok när man har backsensorer.
Enligt dom så måste ha en avtagbar. Pris ca 13000kr
I en annan bilaffär vill dom ha 10300 kr för att montera fast dragkrok och säger att det är inga problem
att montera fast dragkrok, det är bara en annan el satts.
Vad är det som stämmer?
Är väldigt sugen på att köpa draget härifrån och montera själv eller låta dom göra det, blir under halva priset om dom gör det och naturligtvis ännu billigare om jag lyckas göra det själv (ca:2500kr):
http://dragkrokskungen.se/kia/ceed-sw-kombi/2012/
Enligt dragkrokskungen så är det som dom skrev: "chansen är liten att backsensorerna ska känna av kroken på din Kia"
Vad tror ni om det? Hur hade ni gjort och hur tänker ni?
Tacksam för hjälp.
En annan sak jag har reagerat på vid provkörning är bränsleförbrukningen, enligt listan ska den hamna på 0.45l/mil men dom två jag har provkört har legat på 0.62l/mil och 0.67l/mil
Detta skrämmer mig lite, vad har ni för erfarenhet av detta ni som är vana Kia ägare.
Sen tycker jag att färddatorn när man ska se den aktuella förbrukningen är ganska värdelös.
En stapel mellan 0-2 liter. På min Mazda som jag har idag står det exakta siffror och så ska det naturligtsvis vara.
Annons
Re: Montera fast dragkrok trots backsensorer
2Jag har fast dragkrok på min Ceed, som monterades dit av bilfirman innan jag hämtade ut den. Betalade 7300 kronor ( Thule )för den och sensorerna känner inte av den. När jag backar med släpkärra piper sensorerna, men det stänger man av tillfälligt med en knapp. 
Ceed SW GDI/DCT Machine Silver, LTD Ed 14.
3Kul att höra Mikkeman.
Hur har du det med bränsleförbrukningen?
Kia Cee´d 1,6 CRDi SW Special Edition Soltak -15
4Jag har bensinaren i kombination med DCT/lådan. första tanken, nästan bara långkörningar, drog den 0,65. Nu ligger den runt 0,8 , men då blir det mest kortare sträckor.Raymond skrev:Kul att höra Mikkeman.![]()
Ceed SW GDI/DCT Machine Silver, LTD Ed 14.
5Okmikkeman skrev:Jag har bensinaren i kombination med DCT/lådan. första tanken, nästan bara långkörningar, drog den 0,65. Nu ligger den runt 0,8 , men då blir det mest kortare sträckor.Raymond skrev:Kul att höra Mikkeman.![]()
7Jag köpte fast dragkrok (Thule) till min och fick den monterad innan leverans. Inga problem med att backsensorerna falsklarmar på min bil iaf men jag har sett ngn tråd här på forumet där de kunde larma om kulskyddet var "felvinklat". Det är dock inget jag haft problem med. Jag vill absolut inte ha en avtagbar krok då de brukar börja kärva om man har dem monterade året om vilket jag brukar ha, dels pga lathet och dels för att den utgör ett extra skydd om någon annan bil kommer för nära.
Dieselförbrukningen efter lite över 300 mil körda ligger på 0.61 till 0.65 vid blandad körning. Jag upplever det som att det stiger ganska mycket så fort det blir lite kallare ute. Det sägs att den skall sjunka allt eftersom det blir lite mer mil på bilen men jag har ändå svårt att tro att jag någonsin kommer att komma i närheten av den deklarerade förbrukningen. Det lär nog krävas både medlut och medvind för det.
Dieselförbrukningen efter lite över 300 mil körda ligger på 0.61 till 0.65 vid blandad körning. Jag upplever det som att det stiger ganska mycket så fort det blir lite kallare ute. Det sägs att den skall sjunka allt eftersom det blir lite mer mil på bilen men jag har ändå svårt att tro att jag någonsin kommer att komma i närheten av den deklarerade förbrukningen. Det lär nog krävas både medlut och medvind för det.
Kia Niro PP2 2017
8Du borde byta verkstad, de verkar ju vara okunniga lögnare som vill sälja på dig en dyr och värdelös avtagbar krok.
Jag har en fast Thulekrok, funkar förträffligt, backsensorerna har aldrig fallerat en enda gång...
Jag har en Ceed SW 2011 diesel och hämtar min 2015 special edition med panoramaglastak och sollucka om 10 dagar. Den jag har nu har samma motor som den jag ska ha. Min nuvarande dricker 0,41 om jag kör i 80 km/h, 0,43 i 90 km/h, 0,47 i 100 km/h och i 120km/h så är det runt 0,6
Det sägs att det tar ca. 1000mil tills den är inkörd och bränsleförbrukningen sjunker.
Men vad jag sett så verkar 2015 generellt dra lite mer än modellen som slutade 2012...
Jag har en fast Thulekrok, funkar förträffligt, backsensorerna har aldrig fallerat en enda gång...
Jag har en Ceed SW 2011 diesel och hämtar min 2015 special edition med panoramaglastak och sollucka om 10 dagar. Den jag har nu har samma motor som den jag ska ha. Min nuvarande dricker 0,41 om jag kör i 80 km/h, 0,43 i 90 km/h, 0,47 i 100 km/h och i 120km/h så är det runt 0,6
Det sägs att det tar ca. 1000mil tills den är inkörd och bränsleförbrukningen sjunker.
Men vad jag sett så verkar 2015 generellt dra lite mer än modellen som slutade 2012...
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic
9Finns ju t.o.m. fast krok som originaltillbehör på Kias website: http://www.kia.com/se/tillbehor/ceed-sportwagon/
Kia Niro PP2 2017
10Tack för det mikkeman
Bra länk!!
Det har du rätt i "kallt_kaffe".
Dessutom så hade bilen på bilden även monterade sensorer
Det har du rätt i "kallt_kaffe".
Dessutom så hade bilen på bilden även monterade sensorer