Kia Ceed 1.6 CRDI EX SW
Årsmodell 2008, köpte den 2009
Har hela tiden "stått ut" med följande 3 irritations-fel, som verkstäderna inte hittar/åtgärdar
Nu går garantin ut 2015-04-01, undrar därför om det finns någon m liknande erfarenhet:
1) Ibland känns en lukt av bränt järn/gummi (ej från kupen), ingen "kör-defekt" har dock konstaterats.
Går snabbt runt bilen och "testluktar" - man har inte lång tid på sig då lukten minskar ju längre bilen står still.
Det är från bakhjuls-trakten lukten känns - starkare från endera hjulet (varierar mellan hjulen vid olika tillfällen).
Detta har påpekats i samband med årsservice "i åratal", men "fel ej funnet".
Misstänker broms-mekaniken (kan vara både handbroms/skivbroms), alt hjullagren, något annat med denna lukt som följd fr bakdelen bör det inte vara.
Är beredd att betala felsökn-kostnad om felet inte hittas - om felet hittas, så bör det täckas av garantin...
Eg bör detta fel vara känt av Kia vid det här laget - var en gång på ett gemensamt möte med Kia-ägare, och 2 till på detta möte hade samma problem, men ej hittat felet.
2) Defroster-luftdraget mot framrutan är felriktat på förarsidan (ok på passagerarsidan).
Fläkten blåser förvisso bra, men har noll verkan på förarsidans framrute-del - mkt irriterande vid frost/imma på insidan när man ser passagerar-delen klarna snabbt.
Man kan känna med handen att "blåsriktningarna" är klart olika på förar-/passagerar-sidan. Har påpekat detta tidigare,
men "bilen är tyvärr sådan" var svaret, vilket jag har lite svårt att acceptera, hur är det med garantipolicyn fr Kia?
3) Vinrutespolar-munstycket är felställt på förarsidan (ok på passagerarsidan), sprutar för lågt, man måste alltid
invänta bladet till bottennivå innan man "spolar". Har varit så hela tiden sedan jag köpte bilen för ca 6 år sedan.
Verkstäderna har samma inställning som i pkt 2 ovan. Såg tidigare detta fel som en tråd, men hittar den inte nu...
Annons
Re: svårfunna/svåråtgärdade fel
21 Det brända får du stå ut med. Det är med en viss tidsperiod som partikelfiltret bränner sig rent. Märkligt att inte din verkstad vet det. Själv märkte jag det oftare på den Kia vi hade runt 2008, kunde vara en gång i månaden. Kian efter, en 2011, har det faktiskt inte luktat lika ofta
2. Byt verkstad, de verkar ju inkompetenta. Klart det går att fixa om de vill. Fråga dem om de varit i kontakt med Kia Sverige gällande detta, eller om det är de själva som tycker det de svarar..
3. Eftersom spolarmunstyckena är fasta, så går de inte att justera. Gäller även min Ceed SW 2015...
4. Säger det en gång till. Byt verkstad, eller iaf få ett utlåtande av en annan verkstad. Bor du inte på ett allt för glesbefolkat område borde du ha en annan Kiaverkstad inom 5-6 mil...
2. Byt verkstad, de verkar ju inkompetenta. Klart det går att fixa om de vill. Fråga dem om de varit i kontakt med Kia Sverige gällande detta, eller om det är de själva som tycker det de svarar..
3. Eftersom spolarmunstyckena är fasta, så går de inte att justera. Gäller även min Ceed SW 2015...
4. Säger det en gång till. Byt verkstad, eller iaf få ett utlåtande av en annan verkstad. Bor du inte på ett allt för glesbefolkat område borde du ha en annan Kiaverkstad inom 5-6 mil...
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
4Tack, Ronnie, det här underlättar rejält inför verstadsbesöket, har dock en följdfråga betr den brända lukten:
Hur länge varar partikelfiltrets "självbränning"? - bra att veta om ev annat fel dyker upp...
Hur länge varar partikelfiltrets "självbränning"? - bra att veta om ev annat fel dyker upp...
5Hittade info i forumet, en som skrev:elmer skrev:Tack, Ronnie, det här underlättar rejält inför verstadsbesöket, har dock en följdfråga betr den brända lukten:
"Rengöringen startar ju på samma sätt och tar ca 15-18 minuter att slutföra oavsett om man kör landsväg eller inne i stadstrafik. Så länge man kör omkring så pågår ju rengöringen oavsett typ av körning.
Enligt mina observationer så är det ca 40-50 mil mellan rengöringarna om jag kör mycket stadstrafik med många kallstarter. Kör jag landsväg och motorväg med få kallstarter så är det 80-100 mil mellan rengöringarna."
Detta postades 2011 i tråden: http://www.kiacarclub.se/viewtopic.php?t=724#p5142
KIA Ceed SW Special edition 2015