Annons

Chippa en Ceed SW 2015, eller iaf "nya" modellen, någon som testat

1
Enligt rubrik, någon som testat? Eller är det samma motor i 1,6 dieselversionen som i de ceed som fanns innan?

Om man vill snåla lite, var och vad köper man?

ÄR det den gamla motorn, så kan jag ju läsa tråden jag startade när jag funderade på detta förra gången (blev inget av då). http://www.kiacarclub.se/viewtopic.php?f=50&t=542
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic
Annons

Re: Chippa en Ceed SW 2015, eller iaf "nya" modellen, någon som testat

2
Jag kontaktade tyska Racechip när de listade JD modellen (nya modellen) felaktigt som EU och fick då svaret:

"It’s irrelevant whether your vehicle is a JD or a EU/ED. It’s important that the PS/kW and the capacity is the same."

Sen uppdaterade de visserligen sin lista och ändrade EU till JD men jag tolkar ändå det som att boxen för ED och JD är samma så länge det är samma motoreffekt. Jag har dock inte köpt någon box själv. Har inte bestämt mig om jag skall testa eller inte. Har inte ens körs 200mil med bilen än så det känns inte aktuellt än. Vill nog i så fall kör iaf 500 mil innan jag stoppar i en box om jag ens bryr mig om det. Det som talar för det är att det faktiskt bara handlar om €149 för den billigaste varianten så det handlar inte om några stora pengar och det hade ju varit kul att testa.
Kia Niro PP2 2017

6
Ksr hade den i min 2014 modell också,bilen blev pigg o stark och nyss satt jag den i min 2015 men väntar väll ett tag innan
jag gasar fullt
Låter kanske lite dumt,men det var dom som tyckte det,några av dom kör själv med box
Garantin gäller inte om du kommer in med fel och en box isatt!Men
Är för att jag känner en som jobbar där.
Är skönt med en box,som man lätt kan ta bort och att dom inte kan se att den suttit i,om jag skulle
behöva lämna den till en annan verkstad
När jag fick boxen var den uppskruvad till 8,men jag skruvade upp den till 9,men är ju inte märkvärt från 8 till 9
vad ja märker

Original 128 hk
KCR-Box 150 hk
Vridmomentsökning

Original 260 Nm
KCR-Box 305 Nm
kia sportage special edition

8
Hej !

Jag skrev även i den andra tråden om min chippning förra året...
Har kört med detta i snart ett år och fungerar kanon :) ett kap !!!
Har haft den inne på service och kopplade ur detta innan och in med det efter igen...busenkel installation
som bara tar 1 min...

Köpte mitt på www.racechip.de
Kostade endast 1200 kr för 162 hk och 348 Nm istället för 128 hk och 260 Nm. Fri frakt och leverans efter 2 dagar.
Fri returrätt på 2 veckor om det är något krångel.

Kcr.se tycker jag är för dyra (4400:-) och du får inte lika mkt effekt av dessa....så det föll på detta...

Lycka till

9
peddap skrev:Hej !

Jag skrev även i den andra tråden om min chippning förra året...
Har kört med detta i snart ett år och fungerar kanon :) ett kap !!!
Har haft den inne på service och kopplade ur detta innan och in med det efter igen...busenkel installation
som bara tar 1 min...

Köpte mitt på http://www.racechip.de
Kostade endast 1200 kr för 162 hk och 348 Nm istället för 128 hk och 260 Nm. Fri frakt och leverans efter 2 dagar.
Fri returrätt på 2 veckor om det är något krångel.

Kcr.se tycker jag är för dyra (4400:-) och du får inte lika mkt effekt av dessa....så det föll på detta...

Lycka till
Tack. :)
Då köpte du det billigaste på följande sida? Inget om någon ökad förslitning osv?

http://www.racechip.com/chiptuning/kia/ ... /index.php
Följer det med instruktion på hur man kopplar in det?
Verkar ha gått upp i pris (svag krona/stark euro?) 1490kr...
Några nackdelar? Lika lättstartad som vanligt? Ökad förbrukning?
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

10
Ronnie skrev:Verkar ha gått upp i pris (svag krona/stark euro?) 1490kr...
De höjde priset på enklaste modellen från €129 till €149 i December förra året samtidigt som de bytte från en "enklare" till en, förhoppningsvis, mer vattentät box.

Nya varianten:
Bild
Den gamla såg inte exakt ut som denna men typ som denna fast aluminiumfärgad tror jag:
Bild
Fortfarande inga stora pengar. Dock är ju skillnaden mindre nu mellan den billigaste och den näst billigaste. Frågan är väl hur stor skillnad det är mellan modellerna och då menar jag inte i först hand i maxeffekt utan mer om det finns andra fördelar med den lite dyrare modellen som har en snabbare processor och kan korrigera signalerna snabbare och oftare. Man vill ju inte slänga ut €100 extra om det inte är någon märkbar skillnad samtidigt som det kanske är dumsnålt att köpa den billigare om det skulle vara så att en lite dyrare ger en jämnare gång och är skonsammare för motorn.

Lite jobbigt att det finns flera modeller och inte bara den billigaste för du hade man inte behövt fundera.
Kia Niro PP2 2017