Nu är det ett år kvar till första servicen och tänkte därför göra ett olje och filterbyte.
Någon som gjort det själv? Något man bör se upp med(trångt som fan, svårt att komma åt filter)?
Annons
Byta olja och filter själv?
2Inte en blekaste hur det ser ut, men jag undrar vad som händer med garantin?
Re: Byta olja och filter själv?
3Bara man köper rätt filter och olja så märker ju inte verkstaden det.
Kia Ceed Action 1.4 crdi.
Samt flera gamla folkvagnar =)
Samt flera gamla folkvagnar =)
4fsvardh skrev:Inte en blekaste hur det ser ut, men jag undrar vad som händer med garantin?
Jo köper allt från Kia! Samma olja i två år är inte bra! Kolla bara på Audi och VW med deras longlife service
Xceed plug in hybrid 2020
5Enkelt, bara o ta bort plastkåpan som sitter ovanför motorn, bara antar att du har en 1,6 diesel, sett framifrån mellan kylare och motor i mitten sitter oljefiltret, ett insatsfilter, som du skruvar loss med en 28 hylsa, släpp på de, bytt packningen i toppen av pinnen och Nederkant, sen har du en 17 bult sitter i oljetråget.
Går i 4,99L halvsyntet 5-40 olja
6Hejemilbengtsson skrev:Enkelt, bara o ta bort plastkåpan som sitter ovanför motorn, bara antar att du har en 1,6 diesel, sett framifrån mellan kylare och motor i mitten sitter oljefiltret, ett insatsfilter, som du skruvar loss med en 28 hylsa, släpp på de, bytt packningen i toppen av pinnen och Nederkant, sen har du en 17 bult sitter i oljetråget.
Tackar för hjälpen
7Ok, i min instruktionsbok står det ingenting om vare sig halvsyntetisk eller 5-40 olja för 1.6 CRDI?
Där står även 5.3 liter olja ?
file:///C:/Users/b04pee/AppData/Local/Downloads/jdceedwebbversion201305%20(1).pdf
Någon som vet på riktigt ?
Har för mig att på min service i somras fyllde dom på helsyntet 5-30w och en low ash(låg askhalt) C3
som ej förstör partikelfiltret.
Där står även 5.3 liter olja ?
file:///C:/Users/b04pee/AppData/Local/Downloads/jdceedwebbversion201305%20(1).pdf
Någon som vet på riktigt ?
Har för mig att på min service i somras fyllde dom på helsyntet 5-30w och en low ash(låg askhalt) C3
som ej förstör partikelfiltret.
9peddap skrev:Bumpar.....
Någon som kan bekräfta ?
Bytte imorse på Kia till ett förmånligt pris.
Det blev 0-30 c3!