Annons

Ryckig farthållare i nedförsbacke

1
Någon annan som har märkt samma beteende på farthållaren? Den fungerar bra och går mjukt på rak väg samt uppförsbacke. Men så fort man kommer till en nedförsbacke så känns det som att bilen jobbar med gasen hela tiden för att hålla farten. Gången blir så ryckig att folk som åker med reagerar och undrar vad det är som händer.

Om ingen märkt liknande fenomen så ska jag åka in till verkstaden och kolla. Kanske går att fixa med mjukvara. Den som har tid får gärna prova att köra med farthållaren i nedförsbacke och se om samma sak händer er!
Kia Optima SW 1,7 CRDi GT Line Plus 2018 : Silky Silver Metallic

Gamla bilar:
• Kia Cee’d SW 1,6 CRDi Komfort 2014 : Dark Gun Metal Metallic
• Kia Pro’Ceed 2.0 CRDi 2008 : Svartmetallic
Annons

Ryckig farthållare i nedförsbacke

2
Tyvärr är inte farthållaren av så god kvalité, den går lite ryckigt och sätter man farthållaren på 70 med sexan i så pumpar den liksom med gasen hela tiden. Jag klagade på detta hos verkstaden med svar att det bara är så. Inget som kan göra något åt tydligen.
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013

Re: Ryckig farthållare i nedförsbacke

5
Okej då är det nog inget att göra åt det. Brukar aldrig köra på 6an under 80km/h. Går snålt på 5an under det och det finns lite mer kraft om det behövs :)
Kia Optima SW 1,7 CRDi GT Line Plus 2018 : Silky Silver Metallic

Gamla bilar:
• Kia Cee’d SW 1,6 CRDi Komfort 2014 : Dark Gun Metal Metallic
• Kia Pro’Ceed 2.0 CRDi 2008 : Svartmetallic

Re: Ryckig farthållare i nedförsbacke

6
Tror knappt jag kör under 80 på 6:an... När den vill att jag ska växla upp så ligger jag kvar på samma växel istället. Förbrukningsindikatorn visar att bilen drar mindre då än om jag skulle växla upp.

Men ryckig gång på farthållaren har jag upplevt när jag legat mellan 70-80 på 6:an.
Kia Cee'd Sw comfort -13