Annons

Hill assistans

1
Hej! är det nån här som vet hur kias hill assistans fungerar? har märkt att om jag står i rejäla backar så fungerar det att systemet hjälper till att stå still, men i mindre backar så hjälps det inte till nånting, kan man ställa in känslighet kanske? Hade en mini cooper innan och då fungerade det klockrent i alla lutningar, tjejen min saknar den hjälpen en del.

tacksam för svar :-)
Annons

Re: Hill assistans

2
Hej stefanlindgren!

Kan säga dig att jag blir inte klok själv på den här Hill assistansen, tycker den stjälper mer än vad den hjälper ;) speciellt när man har Dieselmotorn! T.ex om man står i en lutning och måste backa eller så, då är den lite jobbig!

Men det är nog en vanesak att vara utan när den inte vill fungera :)
Volvo V60 R-Design D5 ICE White

Kör försiktigt där ute o ge fan i våra vajerräcken ;)

Hill assistans

3
Den funkar så här: har du friläge så bromsar den inte fast. Står du i uppförslut och har ettan i så bromsar den fast, har du tex backväxeln i så bromsar den inte fast. Lika dant i nedförslut med ettan i så rullar bilen iväg, lägger du i backväxeln så bromsar den fast. Jag tycker min fungerar utmärkt. Är det svag lutning så aktiveras den inte vilket ju inte heller behövs. :)
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013

Re: Hill assistans

4
Jag är nöjd med min hill assistans. Som det skrevs av föregående person så fungerar den bara i viss lutning. Är det mindre lutning så behövs den ju inte. Sitter väl en sensor som känner av lutningen på bilen. Och som det skrevs så står du med nosen uppåt i en uppförsbacke med 1:an i och släpper fotbromsen så håller den bilen stilla i några sekunder eller tills du ger gas. Står du med nosen neråt i en nerförsbacke med Backen i så är det precis likadant där.

Aldrig haft hill assistans i mina äldre bilar så det är nytt för mig, men jag tycker det fungerar bra än sålänge! :)
Kia Optima SW 1,7 CRDi GT Line Plus 2018 : Silky Silver Metallic

Gamla bilar:
• Kia Cee’d SW 1,6 CRDi Komfort 2014 : Dark Gun Metal Metallic
• Kia Pro’Ceed 2.0 CRDi 2008 : Svartmetallic