Annons
Annons

Re: Serva på auktoriserad Kiaverkstad?

2
Du får serva den hos en auktoriserad verkstad. T.ex. mekonomen. Dubbelkolla så att du får dubbla stämplar bara när du servar den hos en annan än kia. Sålänge stämplarna är korrekta, om du väljer att se rva den hos en annan auktoriserad verkstad, så behåller du då din 7 åriga nybilsgaranti. :)
Kia Optima SW 1,7 CRDi GT Line Plus 2018 : Silky Silver Metallic

Gamla bilar:
• Kia Cee’d SW 1,6 CRDi Komfort 2014 : Dark Gun Metal Metallic
• Kia Pro’Ceed 2.0 CRDi 2008 : Svartmetallic

Re: Serva på auktoriserad Kiaverkstad?

4
R700 skrev:Får och får, men mekonomen är inte en auktoriserad kia verkstad. Kan vara lättare eller svårare med garanti och ev. Goodwill beroende på vart man lämnat bilen.
Jo får får man. I slutet av december 2012 beslutades det att Kia inte längre fick köra med att man var tvungen att serva sin kia hos Kia för att behålla nybilsgarantin. Sålänge stämplarna görs korrekt i boken och att du gör det hos en auktoriserad verkstad så har du samma garantier.

Du kan läsa mer här:
http://teknikensvarld.se/kia-fallda-i-d ... in-119589/
Kia Optima SW 1,7 CRDi GT Line Plus 2018 : Silky Silver Metallic

Gamla bilar:
• Kia Cee’d SW 1,6 CRDi Komfort 2014 : Dark Gun Metal Metallic
• Kia Pro’Ceed 2.0 CRDi 2008 : Svartmetallic

Serva på auktoriserad Kiaverkstad?

5
Så rätt, men mekonomen år lika fullt en icke-auktoriserad verkstad. (Är ju just de det står för, verkstad auktoriserad av i vårat fall kia). Sen ska ju garantierna gälla i en perfekt värld i alla fall, men världen är full av brister och jag skulle gissa att om man inte är sugen på att bråka och stå på sig är det lättare att lika fullt serva hos en av kia vald verkstad. Däremot lär man aldrig få någon form av goodwill om man inte gör det. Så upp till var och en att avgöra vilket som är värt mest för dem :)

Re: Serva på auktoriserad Kiaverkstad?

6
Vilka supermekaniker det måste jobba på Mekonomen och övriga fristående verkstäder. Experter och utbildade på alla bilmärken. Undrar också hur verkstäderna håller sig up to date med alla mjukvaruuppdateringar och kampanjer som brukar göras vid servictillfällena? Många olika diagnosverktyg och specialverktyg borde det finnas också eller?
Och hur hinner mekanikerna ens få sin fortlöpande utbildning? Varje bilmärke kommer väl med nån ny modell varje år?

Ska man sen sälja sin Kia väljer nog en köpare hellre en bil med "riktiga" Kia stämplar i serviceboken. Påverkar säkert både andrahandsvärde och inbytespris också.
Tesla Model 3 LR AWD
Såld: Kia eNiro Adv Plus Tech

Re: Serva på auktoriserad Kiaverkstad?

7
para skrev:Vilka supermekaniker det måste jobba på Mekonomen och övriga fristående verkstäder. Experter och utbildade på alla bilmärken. Undrar också hur verkstäderna håller sig up to date med alla mjukvaruuppdateringar och kampanjer som brukar göras vid servictillfällena? Många olika diagnosverktyg och specialverktyg borde det finnas också eller?
Och hur hinner mekanikerna ens få sin fortlöpande utbildning? Varje bilmärke kommer väl med nån ny modell varje år?

Ska man sen sälja sin Kia väljer nog en köpare hellre en bil med "riktiga" Kia stämplar i serviceboken. Påverkar säkert både andrahandsvärde och inbytespris också.
Håller med dig. Jag lämnar in min kia hos Kia och har gjort det med min förra kia också. Det känns tryggast.

Men det han undrade var vad det är som gäller, och så länge det är på en auktoriserad verkstad som gör det fackmannamässigt så ska han behålla sin 7 åriga nybilsgaranti.

Här kan den som vill läsa domen läsa den:
http://www.marknadsdomstolen.se/Filer/A ... 012-13.pdf

Mitt tips, vill du serva den hos någon annan verkstad, gör det. Som nämndes tidigare så kan det kanske uppstå tveksamheter om något skulle bli fel med bilen. Men inget jag kan uttala mig om. Man får utgå från domen att du som konsument har rätt att serva den hos en annan verkstad med samma giltig garanti efterråt. Jag väljer i alla fall Kia-verkstad. :)
Kia Optima SW 1,7 CRDi GT Line Plus 2018 : Silky Silver Metallic

Gamla bilar:
• Kia Cee’d SW 1,6 CRDi Komfort 2014 : Dark Gun Metal Metallic
• Kia Pro’Ceed 2.0 CRDi 2008 : Svartmetallic

Re: Serva på auktoriserad Kiaverkstad?

8
hnkl skrev:
para skrev:Vilka supermekaniker det måste jobba på Mekonomen och övriga fristående verkstäder. Experter och utbildade på alla bilmärken. Undrar också hur verkstäderna håller sig up to date med alla mjukvaruuppdateringar och kampanjer som brukar göras vid servictillfällena? Många olika diagnosverktyg och specialverktyg borde det finnas också eller?
Och hur hinner mekanikerna ens få sin fortlöpande utbildning? Varje bilmärke kommer väl med nån ny modell varje år?

Ska man sen sälja sin Kia väljer nog en köpare hellre en bil med "riktiga" Kia stämplar i serviceboken. Påverkar säkert både andrahandsvärde och inbytespris också.
Håller med dig. Jag lämnar in min kia hos Kia och har gjort det med min förra kia också. Det känns tryggast.

Men det han undrade var vad det är som gäller, och så länge det är på en auktoriserad verkstad som gör det fackmannamässigt så ska han behålla sin 7 åriga nybilsgaranti.

Här kan den som vill läsa domen läsa den:
http://www.marknadsdomstolen.se/Filer/A ... 012-13.pdf

Mitt tips, vill du serva den hos någon annan verkstad, gör det. Som nämndes tidigare så kan det kanske uppstå tveksamheter om något skulle bli fel med bilen. Men inget jag kan uttala mig om. Man får utgå från domen att du som konsument har rätt att serva den hos en annan verkstad med samma giltig garanti efterråt. Jag väljer i alla fall Kia-verkstad. :)


Jag är faktiskt en hon ;)

Hade oxå sett det där med marknadsdomstolen. Var i kontakt med två verkstäder igår, och det skiljde ändå 1500kr
på servicen.
Men frågan är då om samma saker ingår...?! Jag fick med en lista på vad den icke Kia auktoriserade skulle göra för sitt pris.
Går det hitta nån info nånstans om vad som ska servas enligt Kia för att garantin ska gälla?

Re: Serva på auktoriserad Kiaverkstad?

9
Hittade det här på Kia:s hemsida när jag kollade lite mer noggrant... :

De reservdelar och tillbehör som används vid service och reparationer måste hålla minst samma kvalitet som Kias originaldelar. Vid service på en annan verkstad än en auktoriserad Kia-verkstad
måste verkstaden kunna visa att servicen har utförts enligt ett korrekt serviceprotokoll. Alla reservdelar, tillbehör och vätskor som används vid servicen ska anges i serviceprotokollet. Serviceprotokollet ska finnas tillgängligt för granskning under hela garantitiden.



Men som sagt - går det få tag på nån lista om vad som ska göras på varje service?
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"